Kök
Henke6009: Anti fingerprint och motsvarande lär inte tåla högre temperaturer och går då tyvärr inte att ha på spisar,ugnar m.m.
sdljono: Jag har köpt det dyraste Side by Side som finns på marknaden, ett QT-5000 Husqvarna. Trots det är jag mycket missnöjd, Detta skåp låter mycket både från fläktar som går dygnet runt och kompressor som låter mycket flera timmar per dygn. Är det någon som har samma erfarenhet av detta skåp? Att prata med Electrolux service ger ingenting då dom knappt sett ett liknande skåp och har
j-enson: [citat] Tjena, hur går det med köket? Är nyfiken på hur det blev, vi har väl passerat julen nu! 14-dagar kan bli lååååånga. Har inte sett något i forumet om att det är färdigt, men jag kan ha missat det. Mvh j-enson
hempularen: Isoleringen har inget med böjar att göra. Tanken är att om det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten. Då skall det kunna brinna med full blåslampa inne i röret i 15 minuter utan att elden sprider sig utanför röret eller till något utanför utblåset. Efter den tiden antar man att brandkåren hunnit fram och släcka. Det uppnår man med 30mm stenullsisolering
Fredrik.engdahl: man kan ha hällen i mellan 2 stommar men eftersom du ska ha induktions häll så måste du såga i stommen för dom flesta induktions hällar jag stött på har ett djup på ca 54 mm tänk på att en induktionshäll oftast har en lite fläkt under som blåser varm luft neråt så om du har tänkt ha kryddor under så kanske du ska tänka 2 gånger innan du gör köket med 2 st 40 cm skåp .. om
Maria_Pi: Nån som satt in IKEAs lådinredningar av olika slag i annat kök? Passar de? /Mia
Mr^Ma9oo: Som jag sa i din andra tråd bör du nog ha ett mellanrum så skivan kan röra sig. 1,5 cm är rätt mycke. Själv hade jag nog tagit bort gipsen där det bygger som mest (förutsatt att du har bra underlag under). Sedan hade jag nog spacklat upp lite där det är som minst. Det finns spackel som är till för just detta. Du skall INTE ha vanligt spackel på så stora ytor, då finns riska att
pinebar: Hej! Vet inte om detta kan vara en lösning för dig, men vi tänker ställa vårt nya kök ca 10-12 cm ut på golvet med normal bänkskivebredd. Bakom tänker vi bygga en liten hylla, ca 12 - 12 cm hög, att ställa alla småsaker som är bra att ha framme på. Denna hylla kommer också att innehålla de eluttag vi vill ha på bänkarna. I hyllan och bakom skåpen finns sedan hur mycket plats
Fredrik.engdahl: brukar stå i bruksanvisningen hur mycket kyl/frys behöver mot vägg. "normalt" så brukar man säga runt 5 cm men där finns alltid extrem fall
LinaoMarkus: Ni ska vara enbart glada att det inte är en vedspis ni ska installera. Där gäller en meter och då måste fläkten dessutom sitta på sidan om spisen - inte ovanför. Dock är dessa stundom oklara regler till för vårt bästa. Jag tror avstånden kan variera med hur pass eldfängd fläkten (eller ffa fiiltret) anses vara. Vore kul att veta om det är testat eller ett godtycke från
wahlström: [citat] Funderade också på epoq ett tag, de har snygga kök och läckra lösningar, men jag har aldrig sett eller hört någon som har kök från epoq, inga referenser alls, plus att dom ställer ut köken på rusta, det rimmade inte bra i våra öron, (rusta är inte direkt en butik som jag anser är likamed kvalitét). Så vi skippade den idén och valde ikea, dels för att man vet vad man
berton: Skall flytta spisen ca, 3,2 m & undrar vad som gäller när man då behöver dra en ny kanal till murstocken , Vi har även tänkt att sänka taket men, sen så lite som möjligt ,mellan 5 & 10 cm kan man & finns det kanaler som är avsedda för sådana byggen . antar att den måste hålla samma radie men det kanske finns ovala eller någon form av "plattare"rör för frihängda fläktar? Hoppas
perssonjonsson: Blev visst en ny tråd igen om detta.. hänvisar till den http://www.byggahus.se/forum/koek/61827-nytt-koek-i-nya-laegeheten.html
Linska: [citat] Det går ju att byta ut 40cm besticklådskåpet mot ett 30 cm, och sätta besticklådorna bredvid spisen.
linette: Tack för hjälpen! :) Jag har hittat det jag söker. Kanten hette dock FL94, men jag vet var jag kan köpa den! Linette
Robert_Maria: Du kan kika i fotoalbumet på vår sida. Vi har ett kök som går hela vägen upp till tak, kanske de bilderna kan vara till någon hjälp. Följ länken nedan och leta sedan efter 'bilder från vårt bygge' sedan 'hus' och sist 'inne'. Där ska du kunna hitta bilder.
dalle: Ser inte något problem med det, skåpen kommer att sticka ut en knapp cm extra med det är inget man märker om det sitter för sig själv (som på er bild). Förbered bara med en liggande regel på "rätt" ställe så att det finns något att skruva upp skåpen i om den dagen kommer.
LinaoMarkus: Ok. Ska utreda om jag får ha träreglar uppe där kåpan ska sita (fästen vid ca 2m). Längre ner måste väggen i alla fall vara obrännbar på båda sidor - och förståss invändigt. Kamin på ena sidan och järnspis på andra. Kåpan är gjord av vinkeljärn och betong och är 150 cm bred - då är 60 kg ganska lite :)
cian: Har en tvättmaskin sedan 2,5 år. Den är superbra men det brukar väl nya tvättmaskiner vara.
LinaoMarkus: Det blev en skum bild - undrar vem som dukat på golvet ??
Guns: Den du ser i mitt kök heter Chef-Line och är köpt på K-Rauta, inte speciellt dyr. Det finns olika längder, krokar, hyllor m m. Tyvärr lite dålig bild.
B52: Det sa vår stenkille också. Jag tycker dessutom att planlimmat är snyggare och lättare att hålla rent. Kan dock vara problem att få alla hoar med planlimmning.
Martin_Blomberg: Jag har länge letat efter handtag till mina 80 cm breda kökslådor. Riktigt breda handtag vill jag ha. Priserna per handtag är astronomiska och IKEA som har normala priser har inte den bredden. Så jag väntar helt enkelt med att köpa in dessa tills nästa gång jag åker till Baltikum där jag kan köpa handtag i rätt storlek till prisar som matchar Biltemas. Tjänar ju faktiskt in mera än
Buuzzz: [citat] Byggt -67. Tegel= inte så lätt att flytta fönstret... :rolleyes: Tänkte även flytta själva "köket" till den andra delen av rummet, men där är ett fönster som sitter 50 cm från golvet samt en öppenspis.
hars: Den där ikealisten kan funka, och jag har ändå andra ärenden på ikea :) Annars så blir det väl att ringa runt till byggfirmor och plåtslagare. Tack för alla tipsen! mvh /Måns
H_L: [citat] Håller med. Kakla bakom. Ersätt eventuellt listen med silikon så slipper vattendroppar som rinner utmed kaklet leta sig bakom listen.