2 853 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Kakla murstocken eller?
Vi har en murstock i köket som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med. Jag har tagit en bild på den idag som jag kan lägga upp senare.
Det lutar åt att vi i alla fall kaklar ena sidan av den (två sidor är med i köket).
Idag är det någon form av puts på murstocken och på delar av putsen har det varit kakel och ovanför det området så är det spackel, vilken typ vet jag inte.
Den grundläggande frågan här är vad vi bör använda för att släta till ytan för eventuell kakling? Med tanke på att det kan vara spacklat med sandspackel - finns produkter som inte fäster bra på det?
Det lutar åt att vi i alla fall kaklar ena sidan av den (två sidor är med i köket).
Idag är det någon form av puts på murstocken och på delar av putsen har det varit kakel och ovanför det området så är det spackel, vilken typ vet jag inte.
Den grundläggande frågan här är vad vi bör använda för att släta till ytan för eventuell kakling? Med tanke på att det kan vara spacklat med sandspackel - finns produkter som inte fäster bra på det?
Om det är sandspacklat så måste ni ta bort det innan plattsättning. Sandspackel duger bara som underlag åt tapet och färg. Det hjälper inte mycket att spackla över med ett mineraliskt bundet spackel, den svaga länken är ju kvar.
Ja, dels kan man testa om det mjukas upp av vatten. Då är det ett sandspackel. Sen märker man ju hur starkt det är om man skrapar på det, det är en markant skillnad mellan sandspackel och mineraliskt bundna spackel.
Bra svar som alltid Jon, man tackar! Jag ska testa med lite vatten men jag skulle tro att det inte är sandspackel utifrån din beskrivning då det är hårt som f-n.
Där kaklet är borthackat så är det en markant skillnad i djup. Vad rekommenderas för att få upp det hela i jämn nivå?
Där kaklet är borthackat så är det en markant skillnad i djup. Vad rekommenderas för att få upp det hela i jämn nivå?
Klicka här för att svara