Så står vi äntligen här och har hittat ett hus som vi ska kika på nästa måndag,den 26/3. Läget är perfekt, huset är i behov av renovering men är beboeligt. Förutom ett problem, de har satt in ett nytt kök från Ballingslöv, och införskaffat rostfria nya vitvaror. Golvet är svart plastmatta.

Förutom att köket är helt fel planerat, och saknar många för mig viktiga funktioner bara jag tittar på bilderna gör att jag vägrar leva med detta kök. Så min fråga är hur ska jag göra, med tanke på kostnaderna för ett nytt kök?

Är det möjligt att kombinera två olika typer av lucka på ett snyggt sätt eller är de möjligt att sätta ballingslöv lucka på ikeas skåpstommar?

Vad vill jag ha: Egentligen vill jag främst ha lådor, med två stora och en smal upptil. Upphöjd diskmaskin, och inga överskåp ovanför diskbänken. Ett stort skafferi som jag kan gå in i, köks ö med plats för arbetsyta och diskbänk. Trägolv på matdelen, och svart/vit rutigt på beredningsdelen. Två ugnar då vi lagar mycket mat. Stor tillredningsyta direkt brevid spisen, och inte flera meter bort.

Listen runt kaklet är så störande så att det ska vi inte ens diskutera, nu syns det dåligt på bilden hur kaklet ser ut. Men kan jag pilla bort plattorna hela och återanvända dem? Nja, det låter som en urdum ide, men den som inte frågar får inte veta.

Bilderna är från hemnet, hoppas att jag inte blir stämd av någon!

• Kitchen 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 2.jpg
    Skapa konto
Det ser ju ut som en lite lustig planlösning. Var är ugnen?. Diskmaskinen ser lite inknökad ut.

Att återanvända kaklet är nog inte så realsitiskt. Nytt kakel är troligen en mindre utgiftspost i det projektet.

Skall du kombinera 2 olika luckor så tror jag att det blir bäst om luckorma skiljer sig åt rejält och kommr på ex. 2 olika väggar. Här tror jag att det blir bäst att komplettera med nya Ballingslövsluckor.

jag har varit av uppfattningen att det inte går enkelt att ta andra luckor till Ikea kök. Detta efterssom IKEA har tjockare spånsiva i stommarna än de flelta andra (om inte IKEA nyligen har ändrat på det). Då är det risk att hålet för gångjärnen hamnar fel med ett par millimeter. Det kan vara så att det felet ligger inom justermånen som finns på gångjärnen.

jag vet att det finns många som säger att det inte är något problem, så jag kan ha fel.

A
med ett sånt stort kök hade dom verkligen sparat på köksinredningen. Förstår din frustration. Var e arbetsytorna?? Jag tror också att det blir bäst att komplitera med nya ballingslövsluckor eller bryta av helt, tex rostfritt eller högblank svart?

hempularen skrev:
Det ser ju ut som en lite lustig planlösning. Var är ugnen?. Diskmaskinen ser lite inknökad ut.

Att återanvända kaklet är nog inte så realsitiskt. Nytt kakel är troligen en mindre utgiftspost i det projektet.

Skall du kombinera 2 olika luckor så tror jag att det blir bäst om luckorma skiljer sig åt rejält och kommr på ex. 2 olika väggar. Här tror jag att det blir bäst att komplettera med nya Ballingslövsluckor.

jag har varit av uppfattningen att det inte går enkelt att ta andra luckor till Ikea kök. Detta efterssom IKEA har tjockare spånsiva i stommarna än de flelta andra (om inte IKEA nyligen har ändrat på det). Då är det risk att hålet för gångjärnen hamnar fel med ett par millimeter. Det kan vara så att det felet ligger inom justermånen som finns på gångjärnen.

jag vet att det finns många som säger att det inte är något problem, så jag kan ha fel.
Hade nästan räknat med allt du nämner, men som jag sagt, om jag inte frågar får jag inte veta!

Lustig är planlösningen i allra högsta grad, jag förstår inte planeringen av köket alls. Diskmaskinen är ett stort problem och måste flyttas på, tänk när den står öppen och någon går in i köket utan att uppmärksamma den....

Vart ugnen, och kyl/frys är visas inte på bilderna. Det borde innebära att det är långt mellan beredningsyta och kyl/frys. Det här köket är sämre planering på, än vårt längenhetskök.

Vi pratade om att eventuellt återanvända köket i tvättstugan som ska renoveras för att köpa ett helt nytt kök, bland annat då jag främst vill ha lådor istället för skåp då det verkar mer praktiskt.

/Jenny

Anna_Robban skrev:
med ett sånt stort kök hade dom verkligen sparat på köksinredningen. Förstår din frustration. Var e arbetsytorna?? Jag tror också att det blir bäst att komplitera med nya ballingslövsluckor eller bryta av helt, tex rostfritt eller högblank svart?
Jo om jag ska betala dyra pengar för ett hus där de har påbörjat renoveringen, och sedan gjort det halvdant så är det svårt att inte bli det. Och jag känner att vi måste ha en lösning på köksproblemet innan vi beslutar oss för att köpa huset.

Köket är väldigt viktigt för oss då vi lagar mycket mat, och spenderar mycket tid där så är det viktigt att det är funktionellt. Det kommer kräva kompletteringar i skåp, och en annan planering/delning av funktionerna i köket men det får nog bli som du säger Ballingslöv, eller någon färg.

/Jenny

jennyn_ skrev:
Vart ugnen, och kyl/frys är visas inte på bilderna.
Misstänker att kyl/frys är inbyggda i de två högskåpen på bild 2?

Nu ser man ju inte hela köket på bilderna (och om jag fattat rätt har inte du sett mer heller) men är det inte ganska klart att om du vill få hela din önskelista (stycket "Vad jag vill ha") måste ni väl riva ut köket och bygga ett helt nytt - kanske med undantag för en eller annan vitvara som kan återanvändas på ny plats.

Det känns som att ni måste välja. Antingen ett kök helt enligt din spec, och då måste ni dra av vad det kommer att kosta från er ram för vad ni kan bjuda för huset. Eller också kan ni tänka er att leva med köket som det är för en tid, och då har ni råd att bjuda litet mer. Det är det bara ni som kan avgöra.

Jag förstår också att man kan bli frustrerad över såna där renoveringar...med den mysko planlösningen undrar man ju om de bara har fixat köket för försäljningens skull. Många gör det och ofta blir det inte så genomtänkt. Med tanke på hur många det verkar vara nuförtiden som är beredda att riva ut ett sprillans nytt kök för att få det precis som de vill, så kan man undra hur ofta man får tillbaka renoveringskostnaden på försäljningspriset.

Totte_S
Den gamla vanliga sanningen kring husköp gäller alltid - det mesta går att ändra på utom läget!

Tycker ni att huset i övrigt med avseende på område, tomt etc är vad ni vill ha, och ni kan få det till ett pris ni kan betala så slå för 17 till. Det går att lära sig att leva med det mesta. Om ni inte kan lägga 100´000 i år för att blåsa ur köket så kanske ni kan om något år.
Annars så är ett helt nytt fräscht kök inget dåligt utgångsläge för en ekonomisk ombyggnad, även om det är felplanerat. Jag menar stommarna funkar ju, och går att komplettera antingen med Ballingslöv eller IKEA, Vedum osv. Luckor går att specialbeställa från snickeri om de befintliga inte faller i smaken. Plastmattan funkar fint att lägga parkett på om ni vill det.
Jag tror inte det handlar om astronomiska summor att planera om köket så ni trivs.
Värdera huset som helhet, och låt besväret att göra om köket ligga med i er värdering av om ni vill satsa på det här boendet.

Jag håller helt med Totte_S. Inte kan planlösningen på köket allena avgöra ett husköp. Husköp måste handla om en helhetsbedömning, läge, tomt, hustyp, yta, antal rum, renoveringsbehov, om man över huvud taget har tid att renovera etc. etc. Uppfyller huset grundkraven som man har på sitt boende så får man gå efter magkänslan. Kan dålig planering av ett kök fälla ett ev. köp så har man kanske inte rätt känsla för huset från början.

sandhall - Förstår din misstanke, hade jag med trott om jag inte läst på hemnet att de har införskaffat ny kyl/frys i rostfritt.

Farzan - Nej, jag har inte sett huset, och det är som du säger om jag vill ha köket helt enligt min önskelista så får vi riva ut och börja om.

Totte_S - Kan bara hålla med dig! Och återigen kommentera, köket kommer att fixas om inte annat, när vi flyttar in.

Frippen - Ett dåligt planerat kök kommer inte göra att det står och faller med det, men det är viktigt.

Jag har kanske varit lite otydlig i mitt inlägg. Jag är mest ute efter hur vi på bästa sätt kan förändra köket till våra krav, utan att helt riva ut det befintliga då det faktiskt kostar en hel del att göra nytt.

Hjälp inför husköp? Blev kanske inte rätt rubrik, men jag säger det igen. Det är viktigt med hur köket är planerat, och att det är praktiskt, vilket det inte ser ut att vara på bilderna. Nästa måndag ska vi kika på huset, och efter visningen återkommer jag med kommentarer.

Tack för er hjälp!

Som sagt jag tror att om ni gör upp en planering hur ni vill ha köket, och komplettera med nya Ballingslöv delar för det som saknas, försök återanvända så mycket som möjligt. Skåpen blir ju absolut inte förstörda bara för att ni river bort dem från väggarna.

OK, försöker svara mer direkt på frågan då:

jennyn_ skrev:
Vad vill jag ha: Egentligen vill jag främst ha lådor, med två stora och en smal upptil. Upphöjd diskmaskin, och inga överskåp ovanför diskbänken. Ett stort skafferi som jag kan gå in i, köks ö med plats för arbetsyta och diskbänk. Trägolv på matdelen, och svart/vit rutigt på beredningsdelen. Två ugnar då vi lagar mycket mat. Stor tillredningsyta direkt brevid spisen, och inte flera meter bort.
Lådor - går ju att fixa i befintliga stommar genom att köpa till lådutdrag och lådfronter. Ikeas utdrag funkar dock kanske inte eftersom deras stommar som sagt har mindre innermått p g a tjockare skiva i stommen.

Inga överskåp ovanför diskbänken - bara att ta bort. Blir ju strul med kaklet men det låter det som att du vill göra om i alla fall?

Golv har ju redan avhandlats, inget stort problem. För den rutiga delen skulle ni kunna använda t ex Marmoleum click.

Köksö - borde ju gå men...dels är det fråga om utrymme, räcker det, förutsatt att ni vill ha matplats i köket? Jag tycker att det är svårt att se på såna här mäklarbilder riktigt hur stort rummet är. Köksöar ska ha mycket utrymme kring sig för att bli bra, tycker jag. Kanske kan det också finnas en risk, med tanke på rummets form och dörrarnas placering, att köksön hamnar liksom mitt i vägen för de naturliga gångvägarna genom rummet och det är heller inte riktigt bra. Men ni måste nog se rummet IRL för att göra er en uppfattning om sånt.

Men du säger "köksö med plats för arbetsyta och diskbänk". Vill du alltså ha diskhon i ön? Hur hade du tänkt få ihop det med upphöjd diskmaskin? Diskmaskin någon annan stans än precis invid hon är usel ergonomi...men upphöjd diskmaskin i en ö..?

Stort skafferi och två ugnar - det är det litet svårt att se om det finns plats till. Biten till höger om fönstret på den högra bilden syns ju inte.

Jag blir litet nyfiken på vad det här är för sorts hus. Layouten på rummet (i ett hör av huset, fönster på båda ytterväggarna, dörrar i båda innerväggarna, matlagningsplatsen vid väggen mellan dörrarna) ser ut som ett gammalt bondkök. I såna rum upplever jag att det är ganska svårt att få in alla bitar av en modern köksinredning utan att det blir långa avstånd mellan saker. Nästan enda sättet att få längre sammanhängande ytor är att bygga ett L-kök längs ytterväggarna. Då bli man av med matplatsen men det KAN vara ett alternativ OM det är möjligt att ha matplats i ett angränsande rum och kanske en mindre frukostätarplats (vid en ö kanske?) i själva köket. Men då pratar vi verkligen riva bort och bygga nytt.

Eller kanske det går att få ihop om du bygger din ö med ho och diskmaskin i (om du kan nöja dig med en i vanlig höjd) - hällen kvar där den är, två ugnar i ett högskåp där diskmaskinen står nu - kyl, frys och skafferi på den där osynliga biten till höger om fönstret på den högra bilden, ifall utrymmet räcker där. Då blir det en matlagningsdel, en disk- och hackdel och en matförvaringsdel i ganska bra anslutning till varandra. Men som sagt, det går inte att säga om det blir bra bara utifrån bilderna.

Totte sammanfattar det bra tycker jag.

Köket ser smålurigt ut rent planeringsmässigt då det enligt bilderna verkar ha minst en öppning per vägg. Om huset känns bra f.ö, köp det och låt köket växa fram i huvudet medans ni bor in er. Jag är själv väldigt glad att jag sparade köket till sist, första huvudskissen och den slutgiltiga skiljer en hel del.

Det har inte funnits någon planlösning till huset, vilket hade lagts ut idag så kika på den för att se hur huset och köket är planerat. Det blir en hel del arbete... men roligt arbete! Att riva och bygga om blir ett måste, och det är jag inte rädd för. Det som har stört mig är att de har gjort ett nytt kök, men slarvat med planeringen, och ändå får vi som köpare betala för det. Att då kasta ut, och bygga nytt känns som att det blir riktigt dyrt.

Det bästa alternativet är nog att låta förändringarna vänta, så det blir nog så att vi får leva med köket ett tag innan vi kommer fram till hur vi ska mixa och matcha.
Kaklet ska bort, listen som har satts runt den är ingenting som jag klarar av att leva med. Hur det blir med golvet får vi se, men det bör inte vara något problem att lägga klickgolv direkt på mattan om jag har rätt.

Först ska vi bara kika på huset, och bestämma oss, det är betydligt fler parametrar att ta hänsyn till än köket.

Jag har lekt rätt mycket med köksplanering, men inte just för det här köket, men nu när jag har sett planlösningen så tycker jag att det finns plats för köksö. Har en lösning på hur jag ska få upphöjd diskmaskin i köksö, kanske avslöjar jag den när vi har kikat på huset och det är läge att rita upp köket. :)

Farzan - Den köksplanering som du beskriver är något som jag tror är möjligt nu när jag har sett planlösningen, och en planering och lösning som jag tror skulle fungera bra. Tack för att upplysningenatt det är möjligt att göra lådor i befintlig skåpstomme, är rätt självklart men är inget som har slagit mig men det lättade på ett stort problem.

Tack för er hjälp!

• planlösning.jpg
    Skapa konto
Det finns en hyfsad stor marknad för beg, kök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.