R
Rolle T: Tack för mycket bra input.. återkommer med resultatet. /RT
8 svar · 4,0k läst
L
LillaLinda: [citat] Vi hade så tidigare men behöll inte lösningen i det nya köket pga. "snubbelrisken"! Nu framgår det inte här om det var likadant som hos oss, dvs. att man behövde passera diskmaskinen (som ev. kan vara lämnat lite öppen :) ) på väg till diskhon, inte alltför roligt när man kommer med en gryta kokande vatten att hälla av. Om inte det är planerat så ska det nog gå hur bra
4 svar · 21,6k läst
B
bibbif: ...är att inte ha några färger. Alltså ta neutralt kakel o neutrala väggar, grått, vitt etc. Sen kan man enkelt förändra färgen i köket med att byta gardiner, löpare/bordstabletter etc.
12 svar · 3,6k läst
A
Alko: Har själv en 3,6 meter lång 40 mm granitskiva, tror absolut inte att du behöver oroa dig. Det ska tom. funka på IKEA enligt en mycket erfaren granitbänksleverantör jag snackat med. Jämför med stora akvarier - ett 375 liters akvarium med glas, vatten o sten ställer man ju på nästan vilka bänkar som helst! Bara tyngden är jämnt spridd, det är naturligtvis A o O. /A
2 svar · 1,9k läst
M
Misse_o_Mojje: Smarthem (e-handle), WMF, K-rauta/Bauhaus/Coop /U
2 svar · 2,0k läst
Bezt
Bezt: Jag sa att jag inte fick någon eller om jag tappat bort den när jag gick till kundtjänst. Svårt för dem att bevisa att jag slarvat bort den så de skickade en ny. Kan vara värt att prova!
1 svar · 3,3k läst
H
Hattifnatta: Jag har för mig att de prismässigt låg ungefär som Marbodal. Vi upplevde att vi fick en helt annan service från Lundins + ett kök exakt anpassat till oss. Speciallösningarna fördyrade inte köket! Lycka till!
3 svar · 7,0k läst
M
Maria_Pi: Hej! Tycker det är snyggt med ett mörkare träslag till furugolv , ek el. mörkare. ser fräscht ut, man ser det ofta i kataloger och inredningstidningar. Har själv vitt kök med ekskivor och ett alloc golv ( canadensisk furu) /Mia
1 svar · 3,2k läst
S
sirbo: Jag har kört induktion de senaste 7 åren och har behövt dra till den med hammarn för drygt en månad sedan. Vet inte om det beror på ungarna eller värmen. Värmemässigt spelar det ju ingen större roll om inte botten är helt plan men det är grymt irriterande. Gasen är ju att outstanding då du får en helt annan värme så personligen skulle jag skippa induktionen.
4 svar · 5,0k läst
C
cameljointen: Snyggt jobbat!
23 svar · 2,8k läst
K
kloka_elin: Intressant att något så gammalt och praktiskt som bakplåtsställ kan ha fallit i glömska! Måste nog snart börja hålla med min mamma om att just på köksfronten har utvecklingen snarast gått bakåt senaste 30-40 åren. Enligt henne var det tidigare "självklar" standard att t ex ugnar och spisar hade timer med fördröjd start och stopp, bra när man lagar stek, kokar potatis etc. En
9 svar · 3,9k läst
M
miis: [citat] Vår Miele är 2m hög med 50-50 fördelning, 123l frys. Modellen heter KFN 8862 SD.
10 svar · 15,4k läst
O
Odjuret: Jag anlitade Fortums egna killar när jag fixade min gasledning.... man måste inte men jag gjorde det... det viktiga är att man inte får göra nånting själv när det gäller gas. huvudsaken är att dom är auktiriserade Bor i Stockholm
4 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Det spacklet funkar. Men om man använder ett gipsbaserat spackel och ett cementbaserat fix så finns det en lite risk för ettringitbildning med tiden, vilket skulle göra att plattorna släpper. Därför ska man vara noga att prima gipsspacklet innan plattsättningen. Om det bara handlar om skarvarna, inte hela ytan, så kan det vara acceptabelt med vanligt sandspackel (burkspackel) i och för
8 svar · 14,0k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: I den här tråden http://www.byggahus.se/forum/inredning/51296-ek-70-talets-furu.html hittar du bilder på möbler där ek och björk är blandat. Kanske kan ge en liten hint om hur ekluckor och björkskiva kan passa ihop...
6 svar · 3,4k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: http://www.byggahus.se/forum/koek/61362-lite-koeks-porr.html
14 svar · 40,3k läst
·
ByggPutte
ByggPutte: Är det en som sänks ner i bänkskivan brukar det finnas fäst delar med skivan. Ska den ligga på skåpen kan man skruva eller limma. Om man limmar får man lägga på nått tungt. Mvh Putte
2 svar · 2,9k läst
A
an_carlsson: [citat] Måste ha den elektroniska backventilen som sitter i toppen av slangen annars vet inte maskinen om när den ska sluta ta in vatten och dom säljs inte lösa, sista man vill ha är en vattenskada när man fixat till köket
16 svar · 5,4k läst
J
jessica: Det var bara att sätta den i överkant och sen stryka och pressa neråt. Nemas problemas. Lycka till! :)
6 svar · 5,7k läst
J
jutlandica: jag hade ett svartbetsat matbord i ask med kromade ben till ett kök i vitpigmenterad ek, det fungerade faktiskt mycket bra. det var ett pyttelitet kök, 2 x 4 meter. har ni bara ljusa väggar och ljusa vitvaror ska det gå bra. ska ni ha vanlig ''mörk'' ek skulle ni också kunna ha ljus ask på golvet och som matbord.
1 svar · 2,5k läst
pappskallen
pappskallen: Glöm inte att det går att pressa priset hos internethandlarna oxå efter lite mailande så drog dom av ytterligare några tusen på det redan låga priset. hade inga lokala handlare som kunde matcha när vi köpte nya vitvaror för ett år sedan.
13 svar · 3,4k läst
F
Flamingo: [citat] Ja, det är just det man borde få göra, men tydligen gick inte det. Dem blev väl sura för att vi valde bort köket... får fråga igen och se hur vi ska lösa det...
6 svar · 1,7k läst
D
Digo: Något man enligt mig bör tänka på är att inte sätta skåp dikt an mot fläkten (såsom det skrevs ovan) samt att inte på det sätt du gjort ha högskåp innanför dörren. Anledningen till det att det blir som en gång in. Det är bättre om det "öppnar upp sig " när man kommer in i köket. Lycka till
12 svar · 2,0k läst
·
O
olaake: [citat] Kommer tyvärr inte ihåg vad kaklet heter men det är köpt hos Kakelspecialisten vid Globen i Stockholm, plattorna är 40*10 och är i färgen oliv kostade 395:-/kvm, fogat med en beige fog. Köket är ett IKEA Ståt.
19 svar · 23,4k läst
·
Robert_Maria
Robert_Maria: Att inte lägga klinker under stommar och under vítvaror är dumsnålt. Någon skrev tidigare i denna tråd att ett klinkergolv kommer att överleva dina köksstommar och det stämmer. Vem vet om man vill placera kyl, frys eller diskmaskin på exakt samma ställe när man bygger nytt kök om 10-15 år? OM man nu absolut vill spara några kronor är det av högsta vikt att man har samma höjd på
4 svar · 1,7k läst
P
peterochcarina: Jättehärligt kök! Bonus med skafferi där man kan ställa in "allt som inte behöver synas" som er extra frys. Sedan skall ni vara nöjda med det ni har valt med kakel mm, det är ni som skall bo där! Själv hoppas jag att någon gång få "välja helt nytt", själva är vi inne på andra året med ombyggnation av källarvåning (har hållt på sedan vi flyttade in). Vi har för tillfället
14 svar · 9,8k läst
·
A
Ankan: Hej. Jag har 20 W,dimbara, spottar med 60 cm mellanrum. Kör man med maxbelysning så räcker detta gott o väl för mig i mitt kök. Varje kök är unikt och hos andra kanske det passar bättre med en tätare placering beroende på hur man arbetar. Det jag försökte tänka på var att inte få några skuggiga partier eftersom spottar oftast ger ett riktat ljus. Jag såg alltså till att jag
17 svar · 9,5k läst
D
duccen: [citat] Jepp, du har nog rätt i det. Ska labba lite till och se hur det ser ut.
3 svar · 2,0k läst
·
A
adv: Tack allihopa, nu vågar vi ta med de högblanka luckorna bland de vi väljer mellan!!
11 svar · 6,7k läst
B
BAS: Jag skulle sätta ljus ek. Jag såg 3 meters skivor (de kan ha varit kortare) på Bauhaus för 6-700 spänn. Klart prisvärt. Kolla även IKEA. Min kusin som är inredare rekommenderar blanka liggande kakel till vita luckor, det lär vara både inne och klassiskt.
1 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.