8 888 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Siemens vitvaror
Någon som kan bedöma hur bra detta paketerbjudande är?
Paketerbjudande - Kökspaket - Siemens - tretti.se
Det låter ju bra, men jag är ingen hejare på vitvaror så tar tacksamt emot tips på vad man ska tänka på, vilka märken som är bättre och sämre etc!
Är Siemens bra kan ju vara en första fråga?
Det vi är ute efter är helintegrerad diskmaskin 45 cm, kyl-frys 200cm, inbyggnadsugn och häll, inbyggnadsmicro samt inbyggd käksfläkt med kolfilter. Vill helst bara köpa ett märke, men få bra grejer hela vägen igenom. Den helintegrerade diskmaskinen syns iofs inte, så märket på den spelar ju egentligen ingen roll.
Det låter ju bra, men jag är ingen hejare på vitvaror så tar tacksamt emot tips på vad man ska tänka på, vilka märken som är bättre och sämre etc!
Är Siemens bra kan ju vara en första fråga?
Det vi är ute efter är helintegrerad diskmaskin 45 cm, kyl-frys 200cm, inbyggnadsugn och häll, inbyggnadsmicro samt inbyggd käksfläkt med kolfilter. Vill helst bara köpa ett märke, men få bra grejer hela vägen igenom. Den helintegrerade diskmaskinen syns iofs inte, så märket på den spelar ju egentligen ingen roll.
Funderar på följande vitvaror:
Siemens Paketerbjudande
-Kyl/frys KG39P390
-Inbyggnadsugn HB330550S
-Inbyggnadshäll EH775501E
-Inbyggnadsmikro HF26056EU
DM: Husqvarna QB967I
Fläkt: Siemens LI23030SD + kolfiltersats
Total summa: 37745 kr.
Låter det vettigt/rimligt ? Är det en hög, låg eller "lagom" summa för komplett vitvaruset? Har jag glömt något?
Siemens Paketerbjudande
-Kyl/frys KG39P390
-Inbyggnadsugn HB330550S
-Inbyggnadshäll EH775501E
-Inbyggnadsmikro HF26056EU
DM: Husqvarna QB967I
Fläkt: Siemens LI23030SD + kolfiltersats
Total summa: 37745 kr.
Låter det vettigt/rimligt ? Är det en hög, låg eller "lagom" summa för komplett vitvaruset? Har jag glömt något?
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Någon som kan bedöma hur bra detta paketerbjudande är?
2-meters kombinerade kyl/frys av bra kvalité brukar ligga runt 10.000:-. Då är det 18.000:- kvar för häll,ugn och micro vilket jag tycker verkar i högsta laget ?
Enligt en bekant i elbranchen är det bra kvalité på Siemens/Bosch kyl och frys samt de som är tillverkade i Mariestad (E-lux,Husqarna och AEG). Av övriga fabrikat var det endast Miele som var OK men de ligger ju i en egen klass vad gäller priser.
2-meters kombinerade kyl/frys av bra kvalité brukar ligga runt 10.000:-. Då är det 18.000:- kvar för häll,ugn och micro vilket jag tycker verkar i högsta laget ?
Enligt en bekant i elbranchen är det bra kvalité på Siemens/Bosch kyl och frys samt de som är tillverkade i Mariestad (E-lux,Husqarna och AEG). Av övriga fabrikat var det endast Miele som var OK men de ligger ju i en egen klass vad gäller priser.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har samma paket och således den kyl/frysen. Vi är två vuxna och två barn i familjen och vi har aldrig kännt att utrymmet kommer till korta vare sig i kyl eller frys. Vi storhandlar normalt en gång per månad och sedan mindre inköp en gång per vecka.KnockOnWood skrev:
Frysdisk finns i mataffären så det finns ju ingen anledning att bunkra upp i oändlighet hemma. Om det skulle krisa framöver och vi t ex börjar köpa hem kött i mängder så går det ju att komplettera med en separat frys.
Tidigare hade vi två helskåp med kyl/frys i respektive, dock inte två meter höga. Vi använde bara ett av dessa, det andra var aldrig i drift.
Kontentan: med bra matplanering/inköp så räcker det fint.
PS. Vi äter aldrig thaimat.
Om paketet som helhet så har jag förstått att ugnen är ganska bantad och basic så om man vill ha specialfunktioner så ska man titta på annat.
Micron är också väldigt basic och verkar galet prissatt. Svårt att motivera priset. Där skulle jag nog fundera på ett billigare märke och gå ifrån "märkesmatchningen".
Hällen har vi inte hunnit sätta i drift ännu.
Så här i efterhand och med handen på hjärtat så skulle jag nog snegla på E-lux/Husqvarna. Vi är inte missnöjda på något sätt men det där lilla extra tycker jag saknas, om man ser till prissättningen!
Vi bor i en lägenhet (2:a) med ett kök på 11 kvm där vi även ska ha plats med matbord, vet inte hur vi ska få in en större kyl/frys. Men jag tror nog att vi kommer klara oss ändå.KnockOnWood skrev:
Tack för bra råd!
Verkar som att paketerbjudandet kanske inte är så bra då. Ska titta på andra märken. vad är knepen för att få rabatt när man köper vitvaror?
Verkar som att paketerbjudandet kanske inte är så bra då. Ska titta på andra märken. vad är knepen för att få rabatt när man köper vitvaror?
Har också den erfarenheten att det går att få lika bra priser lokalt om man pressar lite. En variant på frys är ju att köpa ett 2 meterskåp som i paketet och dessutom ha ett mindre frysskåp i garage/källare om man exempelvis plockar bär,storbakar eller får tag på viltkött. Sedan kan man med lite planering fylla på den lilla i köket alteftersom. Dessutom sparar man ström om man klarar sig med mindre frysvolym. Har du föresten kollar om det inte går bra med en hel spis i stället för häll/ugn ? Detta sparar både pengar och plats och dessutom får du allt matos under fläkten !
När man bor i Sthlms innerstad får man inse att det där med extra stor frys bara är att glömma .... det är det man har svärföräldrarnas landställe till förHenke6009 skrev:Har också den erfarenheten att det går att få lika bra priser lokalt om man pressar lite. En variant på frys är ju att köpa ett 2 meterskåp som i paketet och dessutom ha ett mindre frysskåp i garage/källare om man exempelvis plockar bär,storbakar eller får tag på viltkött. Sedan kan man med lite planering fylla på den lilla i köket alteftersom. Dessutom sparar man ström om man klarar sig med mindre frysvolym. Har du föresten kollar om det inte går bra med en hel spis i stället för häll/ugn ? Detta sparar både pengar och plats och dessutom får du allt matos under fläkten !
Vill absolut under inga omständigheter någonsin igen ha en "vanlig" spis, det är alldeles för fult och klumpigt. Så det är en helt och hållet kosmetisk fråga där jag är villig att betala pengar för att få det så snyggt och enhetligt som möjligt. Jag vågar slå vad om att man (i Sthlms innerstad) får tiofaldigt tillbaka inköpspriset för inbyggd ugn/häll jämfört med om man valt en ful vanlig spis!
Jag ryser bara av tanken på att behålla vår nuvarande vanliga vita spis, trots att den inte ens är 1 år gammal (tanten vi köpte lägenheten av som köpt den). Som du märker har jag rätt starka åsikter i den här frågan
Tillägg: Eftersoom vi ska ha den inbyggda ugnen under inbyggnadshällen så blir det utrymmes- och matos-mässigt ingen skillnad jämfört med om man har en vanlig spis. Skillnaden är att det blir så mycket mer enhetligt och snyggt.
Kolla på Siemens hemsida så ser du att man med rätt design på vanlig spis kan få det snyggt också ! Det behöver alls inte vara klumpiga vita. Men som "lantis" kanske de praktiska argumenten väger tyngre än de kosmetiska för mig. Om ändå häll och ugn hamnar under varandra har jag svårt att förstå vitsen med detta. Ska inte ugnen vara i bekväm arbetshöjd om det ska delas på ?
Henke6009 skrev:Kolla på Siemens hemsida så ser du att man med rätt design på vanlig spis kan få det snyggt också ! Det behöver alls inte vara klumpiga vita. Men som "lantis" kanske de praktiska argumenten väger tyngre än de kosmetiska för mig. Om ändå häll och ugn hamnar under varandra har jag svårt att förstå vitsen med detta. Ska inte ugnen vara i bekväm arbetshöjd om det ska delas på ?
Jag förstår hur du menar, men skillnaden med att ha inbyggnads istället är att det integreras på ett snyggt sätt in i helhetsbilden. Har man ett litet kök så vill man få det att se så enhetligt som möjligt för att inte ge ett rörigt intryck. Och att ha fristående vitvaror gör det mindre enhetligt. Därför vill vi ha inbyggnadsugn och häll vilket gör att det blir likadan sockel och bänkskiva hela köket igenom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden