Hej!

Jag och min sambo ska montera vår nya bänkskiva i stavlimmad ek (40 mm tjocklek). Den ska monteras i ett L. Jag har läst i forumet och förstått att man ofta kexar och sedan använder skarvbeslag/vantskruv/kopplingsbeslag (kärt barn, många namn...).

Min fråga är om kexningen verkligen är nödvändig? Bänkskivan kommer att vila mot stabila köksstommar där skarven ska vara.

Tacksam för svar!

Mvh, Andreas

Totte_S
Kexar gör man om man vill limma ihop i vinkeln för att få en så osynlig/tunn skarv som möjligt. Du gör ju som du vill, men om du skall limma ihop skarven skall du nog se till att kexa, annars är risken stor att det spricker.
Det går att bara lägga två skivor i vinkel mot varandra, det har fungerat i ganska många hus genom åren, men trenden i dag är att det skall vara så mycket perfektion som möjligt överallt, så då blir det kexning om det skall bli nära perfekt. ;-)

Här är en bra tråd för dig kanske:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/63030-skarva-baenkskivor.html

Tack för svaret!

Vi har inte tänkt att limma ihop skivorna utan använda oss av beslag under bänksskivorna som drar ihop dem. Mellan skivorna kör vi transparant silikon.

Min fråga är alltså om man behöver kexa när man använder sig av beslag under skivan?

Mvh, Andreas

Kexar (och limmar) gör du för att få en helt tät och osynlig skarv. Man kan också använda C-tappar (vanligen kallade träpluggar). Ska du ha en skarv med silikon är det ingen poäng med kexning.

Tack för alla svar!

Nu är jag med på banan :)

Mvh, Andreas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.