Kök
seclest: Jag tog en täcksida och borrade hål för spottar och fräste spår för kablar på ovansidan. Sedan fäste jag täcksidan på undersidan av skåpen. Blev kanon! I ditt fall behöver du inte fräsa spår för kablarna på ovansidan, de syns angagligen inte eftersom de skall vara ovanför skåpen? Det bör gå att lösa utan skarvar på längden.
seclest: Hej, Jag har faktiskt köpt Marbodalkök för ett år sedan, och var då på Optimera på Marieholm och kompletterade med luckdämpare mm. De kunde fixa 70 djupa skivor, men hade leveranstid på ca en månad. Så det fick bli Ikea, eftersom de ligger klart lägre i pris, men också har 1 månads leveranstid. Tänkte då köpa en ho på t ex Bauhaus och "överlimma". Planlimmat - hur funkar det?
ByggPutte: Som avslutning skulle jag sätta täckskivor i samma färg som stommen till skåpen eller luckorna. Alternativt täckskiva i samma material som bänkskivan om den är gjord i trä. Mvh Putte
Minimalisten: Högblankt kan det ju bli om man använder en högblank färg men om det är typ Ikeas Abstrakt-lucka du är ute efter så är det ju högblank folie så det resultatet får du aldrig med färg. Sen tror jag att det är svårt att få färgen att fästa bra på folierade luckor men ring en sprutlackeringsfirma och hör, de vet säkert.
Minimalisten: ...på Ikea för 9 kr! Passar för så gott som alla handtag för det finns massa med hål i mallen att välja bland,
pinebar: Hej! Ställer mig i raden av beundrare, fantastiskt förvandlign till det bättre. Man kan inte tro att det är samma kök! Jättefint! /pinebar
dalle: Öl ska man inte spara på, ta ölen tillsammans (efter att han gjort jobbet) Delad glädje dubbel glädje!!! :D
Tornhill: Om du skall ha träluckor så kan du ju alltid be en snickare göra den avvikande luckan i rätt storlek. Eventuellt kan han även kapa av och limma ihop en annan lucka till dig. / Fredrik
MMR: Det som är lite knepigt är ju inte att skruva ihop stommarna precis, själva upphängningen av väggskåp är ju heller inte så svårt, och har man tiden så är det ju heller inte speciellt jobbigt att skruva ihop knepiga högskåp med utdragslådor och annat. Efter att ha hjälpt en kompis med hans kök nyligen så var det monteringen av den inbyggda (kombinerad) kylfrys och dörrarna till
Milkshaken: hej vi har ett inbyggt kylskåp från Gorenje och en glaskeramikhäll och en inbyggnadshäll från Gorenje. Allt funkar bra, dock har jag lite invändning mot kylen, den är lite för grund, 1½ litersflaskor kan inte ligga ned utan att ta i någon av hyllorna som finns i dörren, vi har testat att flytta runt alla hyllor och fack men det går inte liksom.. flaskan får ligga på tvären. Sen
Bezt: Ja innan man kommer på det så har man lärt sig att de håller för rätt mycket..;)
Henke6009: Hej ! har själv beställt en Tovencofläkt för extern motor via Electrolux. De använder ju samma delar som exempelvis Fjäråskupan vad gäller motorer och reglage och tillverkas i Sverige så det är säkert samma kvalitet som exempelvis Futurum och Fjäråskåpan. Vilket man väljer är nog mer en smaksak och vilka återförsäljare man har i närheten. Elektolux har ju onekligen ett bra
tallmilan: AmericanStandard, beställde från homedepot i USA, bra grejjer. Solida är ett bra omdömme (och nej, gängorna passar, vi har tum i sverige också på VVS -> PEX slang etc Henrik
Nallis: Hej Vi har funderat på en sak. Kan verkligen inte bestämma oss för ett kakel. Kollade i konradssons katalog och såg då de här snygga kaklen som bildar en blomma. Det går ju inte riktigt i köket. så vi funderade på hur det hade sett ut om man satte annat ovanför spisen och upp i taket och på den biten sitter då fläkten med. det blir ju som en avgränsning. Vi har inga överskåp på
tallmilan: Det kan nog stämma för bredden är samma men djupet brukar skilja, 55cm på integrerad men 60cm på inbyggd .Henrik
Hemmakatten: På våra alldeles nyinstallerade köksskåp, garderober, skafferidörrar mm har så kallade klickluckor, dvs. man trycker på luckan så går den upp. T.o.m. på högskåpen 210cm höga fungerar det ypperligt. De enda skåpen vi har handtag på är de helintegrerade kyl- och frysskåpen som har snickerilucka framför. Där fungerar inte klickgångjärnen eftersom det är ett undertryck i
Linska: Linoleum, gummi eller kork! http://www.forbo.se/framework/DesktopDefault.aspx?menu_id=1993 Trelleborg Rubber Flooring Ardbo Golv
Henke6009: Jo det kan man men utbudet blir då mycket sämre. De är väl inte intresserade av att sälja standardgrejer till Sverige. Man får väl ha en bulvan i Danmark om man ska handla.........
GreenTurtle: [citat] Det kan du ju ställa in vilket som skall vara default .....
Avantgarde: Du monterar först ett C-clips som vanligt, sen vänder du ett nytt C-clips uppochner och fäster det strax under det förra så får du hållaren att passa i sockelns spår även för galvelmontering.
jon_h: Absolut inga problem om de gamla plattorna sitter bra. Ritsa glasyren i ett rutmönster med en vass kniv eller liknande, och tvätta plattorna med målartvätt. Eventuellt kan man syratvätta dem så att de mattas ner också, men det känns lite overkill.
Jennie_och_Ola: Hej, när vi var på jakt efter IKEA-kök för ett par år sedan jämförde vi pris mellan IKEA Sverige och Polen på de respektive hemsidorna. Vad som förvånade oss var att det var i stort sett ingen som helst skillnad mellan priserna. Du kan ju testa med att gå in på hth.pl och se om du kan finna några priser att jämföra med de svenska från hth.se (om de nu publicerar priser...). Samma
237: Tack för alla svar :) Då blir det en Ariston ugn
Lini: Hur breda brukar man göra passbitar som man använder när man : - Har skåp som ligger djupare än skåpets kortsida är djup, men där dörren öppnas mot den sidan (hur mkt bredd utanför skåpet behövs för att få upp luckan vettigt alltså) - Skåp som har en kortsida som är mot en vägg (kanske samma som ovan). - Side-by-side kylskåp där själva kylskåpet är 60cm djupt men där
anasel: Hej, Jag röstar helt klart på den svarta mosaiken!! Den kommer att passa jättebra till ert val av golv, stenbänksiva, fläkt och vitvaror. Kommer bli kanonfint! ;) Lycka till med ert val! Mvh Anna
dalle: Stort tack för info Hemmakatten! Bidrar mycket till vårt beslutsunderlag. Med "lite enklare" menade jag att 330... är lite enklare än ugnarna med EPS och EPS plusfunktion, t ex HB580560. Den är dock sannerligen långt mer avancerad än vad vi har idag... Det som varit mitt dilemma har mest varit om micron räcker för de vanliga "jobben", t ex tina bröd och värma upp mat. Det är ju det vi
Mr^Ma9oo: Jag kör handtag i matt/borstat stål till vita luckor och jag är nöjd med det. Jag har det som en återkommande detalj med borstat stål. Det återkommer på spottar i både tak och under överskåpen, kantlisten på kaklet (har en trumma som går ut lite) osv. Snyggt med en genomgående linje.
Henke6009: Anti fingerprint och motsvarande lär inte tåla högre temperaturer och går då tyvärr inte att ha på spisar,ugnar m.m.
sdljono: Jag har köpt det dyraste Side by Side som finns på marknaden, ett QT-5000 Husqvarna. Trots det är jag mycket missnöjd, Detta skåp låter mycket både från fläktar som går dygnet runt och kompressor som låter mycket flera timmar per dygn. Är det någon som har samma erfarenhet av detta skåp? Att prata med Electrolux service ger ingenting då dom knappt sett ett liknande skåp och har