6 455 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Hur får jag bort bänkskivan?
Efter mycket funderande har vi nu bestämt oss för att renovera vårt kök men behålla befintliga stommar eftersom vår budget spricker annars (gör om trädgården och massa annat som kostar...). I alla fall, hur får jag bort en limmad bänkskiva utan att förstöra stommarna?
Jag såg i en gammal tråd att man kunde såga bort den med tex sticksåg som man försiktigt drog längs med limningen. Tror ni det är det bästa?
När jag tog bort en limmad bänkskiva så hade jag ett gäng förskärare med olika tjocka blad som jag använde som kilar mellan bänkskivan och stommen, jag använde lagom mycket våld med hammaren mot knivarna samtidigt som sambon lyfte i skivan. Då lossnade den en bit i taget, värst var det mot väggen där det satt kakel....
Jag provade med ett bågfilblad också men det blev så fult på stommarna av det.
Jag provade med ett bågfilblad också men det blev så fult på stommarna av det.
Försök värma limmet med en varmluftspistol (ytterst försiktigt förståss). Uppvärmd lim lossnar lättare.
Hej igen. Jag glömde skriva att min bänkskiva idag är en diskbänk. Det går ju inte att såga i den eller? Kanske ändå kan såga längs med limningen...vill inte ska stommarna.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Hej,
Jag gjorde precis samma sak igår kväll. Håller på att byta ut hela köket, men stommarna ska sparas för att placeras i en fjällstuga. Alltså ville jag ta bort bänkskivan utan att göra skada.
I mitt fall gick det ganska lätt att få bort skivan. Använde kofot som jag knackade in med hammare i någon lämplig glipa och bänder isär.
Om du gör det från insidan av skåpet så skadas inga synliga delar på skåpet.
Det är ju inte stora ytor i ett köksskåp som har lim på sig eftersom skåpstommen är öppen i överkant och därmed bara har limmad yta efter kanterna.
Tänk på att det säkert finns en och en annan spik eller skruv också.
Jag gjorde precis samma sak igår kväll. Håller på att byta ut hela köket, men stommarna ska sparas för att placeras i en fjällstuga. Alltså ville jag ta bort bänkskivan utan att göra skada.
I mitt fall gick det ganska lätt att få bort skivan. Använde kofot som jag knackade in med hammare i någon lämplig glipa och bänder isär.
Om du gör det från insidan av skåpet så skadas inga synliga delar på skåpet.
Det är ju inte stora ytor i ett köksskåp som har lim på sig eftersom skåpstommen är öppen i överkant och därmed bara har limmad yta efter kanterna.
Tänk på att det säkert finns en och en annan spik eller skruv också.
Klicka här för att svara