Jag skulle gärna vilja ha lite tips och idéer ang. mitt kök. Bifogar några skärmdumpar från ikeas köksplaneringsprogram.

Det jag själv är lite fundersam över är bänken vid sidan om skåpet med ugn & micro. Jag vill gärna ha en bänk utöver själva "huvudbänken", där jag ska ha typ kaffebryggare och dyl. Problemet med att ha det som jag har ritat nu är att det kanske blir lite trångt mot köksbordet. Och skulle jag ta en smalare bänk (den på bilden är 60 bred) skulle det se väldigt konstigt ut tror jag, den känns ganska liten redan tycker jag...

Tips och idéer emottages tacksamt!

Mvh.
/danne

• kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Skapa konto
  • kök3.jpg
    Skapa konto
Är högskåpet närmast fönstret kyl/frys? Om så är fallet blir det trångt för de två på den sidan. Jag hade offrat den lilla bänken och ställt bordet med kortsidan mot spis/ugn-väggen och därmed missat den obligatoriska(?) placeringen av bord vid fönster. (Troligtvis hade jag därför säkert gjort om allt ter gånger till och astött på nya problem...) Jag planerar/ritar fortfarande på mitt kök som jag skulle snabbmontera förrförra året, men det är ganska kul!

bigsnucke skrev:
Är högskåpet närmast fönstret kyl/frys? Om så är fallet blir det trångt för de två på den sidan. Jag hade offrat den lilla bänken och ställt bordet med kortsidan mot spis/ugn-väggen och därmed missat den obligatoriska(?) placeringen av bord vid fönster. (Troligtvis hade jag därför säkert gjort om allt ter gånger till och astött på nya problem...) Jag planerar/ritar fortfarande på mitt kök som jag skulle snabbmontera förrförra året, men det är ganska kul!
Nej, det är skafferi. Kyl/frys är bredvid ugn/micro. Jo, placeringen av bord mot fönster är ju visserligen som du säger lite obligatorisk och tråkig... Men jag vill gärna ha en bänk till... Var skall jag annars göra av typ kaffebryggare och vattenkokare?!

Jag menade inte att placeringen vid fönstret är dålig/tråkig . (Spionerande på grannar och allmän belysning dagtid är ju bra saker...) Det vara snarare "min" flytt av bordet som skulle leda till ny planering från noll.(Och därmed förlängt planeringsnöje!)
Kaffekokarproblemet har jag ingen lösning på. Kanske du kan ta en lite mindre klumpig bänk utan skarpa hörn som bara ber om att bli krockad med...

Jo, det är klart... Skulle kanske vara bra en bänk som är typ 40 cm djup, men finns det några skåp att ha under då tro?

Hur högt är fönstret? Kan man ha bänkar under det?
I så fall, har du skissat på ett L-kök med matplast direkt innanför dörren?

/pinebar

pinebar skrev:
Hur högt är fönstret? Kan man ha bänkar under det?
I så fall, har du skissat på ett L-kök med matplast direkt innanför dörren?

/pinebar
Har skissat lite på det och skulle gärna vilja ha det så eftersom jag tycker det är väldigt snyggt... Skulle funka att ha bänk under fönstret, tror det är 100 cm över golvet. Men problemet som jag ser det är att fönstret är väldigt brett (140cm), vilket gör att jag inte riktigt vet var jag ska placera Kyl/frys, ugn/micro och skafferi. Den väggen som ugn/micro står mot nu är bara 52 cm från fönstret...

Vilka mått har köket? Ska se om jag kan komma på en lösning...

Vill man ha smala underskåp så kan man ofta använda överskåp till det. De är ju 35 - 40 djupa. I alla fall IKEA's normalhöga överskåp är exakt lika höga som underskåpen (70 cm).

/pinebar

halloy skrev:
Vilka mått har köket? Ska se om jag kan komma på en lösning...
Oj, det vore väldigt schysst! Har inte alla måtten i huvudet, men kan fixa dem ikväll, när jag kommer hem!

pinebar skrev:
Vill man ha smala underskåp så kan man ofta använda överskåp till det. De är ju 35 - 40 djupa. I alla fall IKEA's normalhöga överskåp är exakt lika höga som underskåpen (70 cm).

/pinebar
Aha, smart! Har jag inte tänkt på!!!

Nu har jag fixat måtten, inte jordens snyggaste ritning, men men...
Måtten på ritningen anger avståndet mellan dörren resp. fönstret och väggen.

Fönstret är 140 brett
Dörren är 73 bred

Övriga mått är:
A: 277
B:224
C:344
D:374

Mvh.
/danne

• mått.jpg
    Skapa konto
Är det en möjlighet att flytta vatten och avlopp till motsatt vägg? Dvs din vägg C på ritningen.

Hejduk..tig skrev:
Är det en möjlighet att flytta vatten och avlopp till motsatt vägg? Dvs din vägg C på ritningen.
Nej, tyvärr, det blir ett lite för omfattande projekt desvärre...

Danne W skrev:
Nej, tyvärr, det blir ett lite för omfattande projekt desvärre...
Okej, bra att veta. Så vatten och avlopp befinner sig ungefär som du ritat ut vasken i ditt första förslag?

Är köksdörren inåtgående eller kanske bara en dörröppning? Vart leder den dörren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.