Skillnaden mellan en underlimmad och överlimmad ho är att ändträdet är exponerad för all fukt och vatten som finns i samband med en diskho. Ändträ är som en svamp som suger åt sig fukt och vatten.

Efterbearbetningen består alltså i att mätta ändträdet med olja och helst få till nån form av försegling av det exponerade ändträdet. Kanske med nån typ av vax.

Jag körde med kinesisk tung tree oil och möbelvax från Färgriket.

Vi har använt Ikeas olja både på plana ytor och ändra, och upprepa behandlingarna tätt närmaste tiden.

Men i Ikeas bruksanvisningar står faktiskt inget speciellt om underlimmade hoar (har kollat nu). I Variabels bruksanvisning, som var med bänkarna står på sidan 3 "...det bästa resultatet uppnås med BEHANDLA olja som kan köpas på ditt IKEA varuhus. Börja med en grundlig behandling av alla ytor och kanter före montering. För ytterligare underhåll av VARIABEL bänkskiva, se separat skötselråd. " Det levererades inget annat skötselråd, men till Behandla följer ju ett skötselråd. Kanske det som menas?
Till Behandla står om slipning, torktider etc, och det har i följt och jag tycker ytan är tämligen vattenavstötande.

Vax är iofs en god idé. Det tål att fundera på.

Skulle jag köpa skivor idag, och inte för några månader sedan, skulle jag nog välja stenskivor av nått slag. Men nu ska jag lära mig att leva med mina ekskivor några år framåt i tiden.

plf66 skrev:
Har har precis installerat en ny ekbänk med underlimmad ho från Ikea. Jag kan inte hitta något i instruktionerna som säger att en ekbänk med underlimmad ho ska behandlas annorlunda mot en ekbänk utan underlimmad ho.

Vad för efterarbete är speciellt med underlimmade hoar då? Efterdra skruvarna, eller .. ja nått annat? Den rostfria hon kan man ju inte direkt olja in.
Längre upp i tråden är det folk som säger att IKEA inte längre säljer underlimmade diskhoar. Har du köpt din där nyligen eller köpt diskho och träskiva separat på IKEA och sedan fått nån annan att montera ihop dessa?

Jag har köpt den färdig underlimmad från Ikea och monterat upp den för ett par veckor sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.