Kök
Harrieth: det låter konstigt men jag tror att en snickare kan göra ett platsbyggt kök billigare.
62_an: Visserligen fel forum, men ändå närbesläktat... Jag ska ställa två PAX-garderober på ett klinkergolv som är lite ojämnt. Nu finns det ställbara ben i framkanten, men om garderoben får hela sin vikt på benen, innebär det att all belastning ligger på bottenplattans infästningar i sidorna - ett par skruvar och pluggar. Borde den shimsas upp runt om mot golvet? Den springan som blir
Harrieth: Sågsnittet i skarven ska inte vara 90 grader utan snett. Då är det lättare att foga och skarven syns mindre.
hish: [citat] Hur fäste du täcksidan som sitter upp i taket?
fialottabus: Hej! Så här blev det; Tack för era synpunkter. Vi har någon enstaka hylla som är tom men annars är alla skåp välanvända ... och jo, jag skulle gärna ha en utslagsvask, men det blev för mycket att tänka på det också just nu. Det blir nog nästa gång. mvh fialotta/fiddeli EDIT: Har flyttad fialottabus bilder från den generella kökstråden och hit, samt länkat från den generella
Avantgarde: [citat] Skarva/lägg de kant-i-kant och skruva ett skarvjärn på översidan så är det ingen risk att någon av skivorna "dippar" ner mer än den andra.
Cockaby: Tänk på att den plats man befinner sig mest på är den mellan vask och spis. Det är där man står och hackar och förbereder maten och man rör sig också mest mellan vask och spis. Att det är lite längre till kylen gör ofta inte så mycket samtidigt som övrig bänkyta oftast bara används till beredning om man är flera i köket. Men fundera på hur du använder köket idag, var står
mothugg: Får väl svara på min egen fråga. Jag fick reda på att coops luckor passar inte på ett ikeakök,vissa luckor gick kanske att modifiera så att det passade, men väggskåpen på ikea var 92cm och på coop så var dom 96cm så dom passade inte.
MMR: KVIK har inte det på sin hemsida, skall se om jag hinner en sväng till deras utställning i Malmö i helgen. Är det inte ur deras sortiment så vet de kanske var man får tag på det.
Hejduk..tig: [citat] Vi har trådlös överföring till TVn i köket och den blir störd av micron. Har inte testat med induktionshällen än, men det finns risk för interferens där också. Tyvärr!
dalle: Kolla in gds-siten - Gör Det Själv, där finns en artikel som man kan läsa. Vangskruven drar ihop skivorna i längsled men de behöver någon ting som förhindrar dem att röra sig i höjdled. Kex är ju utmärkt men i gds-artikeln har jag för mig att man fräser in en bit plywood (samma lösning som på mina gamla skivor). I artikeln nämns att man inte ska limma utan låta skivorna röra
skogstomten: Vi satt in en siemens inbyggnadsugn i Ikeas skåp i somras och det blev perfekt. Vi valde modellen av ugn där själva manöverreglagen till hällen sitt i ugnen och är rattar som "hoppar ut" när dom används
armswett: Hej Det viktigaste är att skåpen är monterade helt plant och stabilt. Tänk på att skära ut i stommarna om det behövs plats för klämmor vid vask om sådan finns innan skivorna läggs på plats. Bär skivorna på högkant om det finns ett urtag i. Shimsa upp skivorna vid varje skåpstomme om det glipar, VÄNTA inte till dagen efter då skivorna kan (hänga) av sig. Mvh jens
Snailman: Finns det någon kökstillverkare där man kan se ordentligt exakt vilken modell det egentligen är man köper och vad denna kostar? Här Theofils Beslag kan man förhoppningsvis se exakt vilka beslag som finns, men de har ju tyvärr inga priser... kvik har ju tex en billigare hurts som kan kosta 1500kr ska man ha den i lyxmodellen med 'bättre' lådor så kostar 'samma' hurts 2500kr epoq har ju
henrik79: tack för tipset. Jag köper numera bara maxel och Hide a lite då jag har fått referenser från en i ljusdesign branchen. Man får så mycket mer för pengarna. Säkerhetsavståndet har vi koll på nu i och med min bekant som berättat för mig om alla detaljer kring armaturens värmestrålning. Satt och skissade på köket igår i Archicad och kom fram till en bra lösning. Ska bara lyssna med
alacs: [citat] Tack för engagemanget! Vatten och avlopp för köket ska "bara" dras i sidled ovanför golv (en av orsakerna att vi lyfter fram bänkskåpen ca 10 cm) Vad gäller elen så är det bara el i köket som ska dras nytt (eg mer kontakter) samt att elcentralen, som sitter i köket, ska flyttas till "andra sidan väggen". Vad gäller koordinering av hantverkare så är alla killarna från samma
Barea: Då har vi exakt samma utgångsläge, Linska. Vårt kök är också från 50-talet och jag har samma förkärlek för fasat kakel! Det blir ju så himla mysigt. Visst har du rätt. Snacka om i-landsproblem, men skäms ju nästan! ;) Tack för bilder både till Ingenjören och Linska. Gärna flera sådana och fler synpunker på i-landsproblemet!
Farzan: Om man gör om imkanalen ska man ju inhämta anvisningar från sotarmästaren, som brukar tala om var man ska ha inspektionsluckor. I princip handlar det väl om var rensluckorna sitter på imkanalen - de måste gå att komma åt genom en inspektionslucka eller på annat sätt.
kinshasa: Är helnöjd med mitt nya klinkergolv i köket. Däremot ser kakelfogarna runt köksväggarna lite smått för dj-liga ut. De är mörkbruna nu- men jag skulle gärna vilja göra dem ljusbruna eller sandbeiga. Vad är tillrådligt ( enligt önskemålet billigt,enkelt ) ? Kratsa ur de gamla fogarna och foga om - eller finns det något slugt sätt att måla fogarna så att de får den färg man
MathiasS: Här sticker det ut cirka 30cm och skivans totala bredd är 90cm. Då försvinner barstolarna nästan helt under skivan. Ett tips är att runda av det utstickande hörn som bildas, annars kommer det garanterat bli några otrevliga sammanstötningar.
Drogen: Svängde förbi IKEA i går och köpte två uppsättningar kompletta skenor för att testa. Satte en uppsättning på den mest använda lådan och en på den tyngsta. Funkar kanonbra!
GreenTurtle: Min referens hittar du här, http://www.byggahus.se/forum/koek/61362-lite-koeks-porr.html För mer info, skicka mig ett PM.
dalle: Verktyg är ju en investering, exepelvis en borrmaskin anser jag vara ett måste om man har hus eller bostadsrätt. Ska nog köpa en egen kakelskärare nästa gång jag gör något, ser det som en typ av belöning... Sist blev det en elhyvel!
Lini: [citat] Ja min initiala reaktion var också att de ligger väl högt för utfört arbete. Det var egentligen bara själva mallningen och monteringen som verkade "vettiga/billiga". Materialpriset har nästan alla samma vilket jag tolkar som att de flesta utgår från samma generalleverantör av stenen. På alla andra punkter är de dyra. Jag har ute en rad förfrågningar, får se vad det ger. Och
62_an: Den lilla sektionen med en låda längst till höger i diskbänken - är det Ikeas vinhylla som ni tagit bort en del mellansidor i ?
ginnfilt: Vi ska återanvända vårt hederliga gamla bakbord och bygga in det i nya köket. Det blir ungefär som beskrivet; som utfyllnad vid bänkskåp istället för passbit. Exakt hur det kommer att konstrueras är inte klart i skrivandets stund...
jon_h: [citat] Den huvudsakliga funktionen hos ett tätskikt under diskbänk är att leda fram läckande vatten så att det syns och man upptäcker det i tid. Det är därför diskmaskinsunderläggen bara har uppvik på tre sidor, medan vattnet kan rinna ut framtill. Fast iofs, under just diskbänk är man ju ganska ofta, så där kan man ju göra en "låda" om man vill, man upptcäker nog en läcka