Jag har ritat lite och funderat. Skilnaden från husritningen är att det har tillkommit ett torrvaruskåp mellan frysen och dörren. Hålet vid diskbänken är tänkt till diskmaskinen. Det kommer att vara endast en låda under den och inte två som på bilden. Maskinen kommer altså ner litegrann. Mikron kommer åvanför diskmaskinen.

Framför spisen är det öppet till vardagsrummet, endast en öppen spis i mellan som blir ca 1,6m hög.

Vad tror ni, finns det förbättringsförslag? Kanske det stora skåpet skulle vara längst nere till höger i stället?
:)

• Kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ikeas bild:

• Kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena!

Första jag tänker på är att det blir en mycket trång ingång in i köket med högskåp på båda sidor av dörren. Det andra är att spislösningen stjäl mycket plats, spisen hade jag placerat på långbänken. Sedan bör du nog ha mer utrymme till vänster om diskhon, men det får du om du endast har ett bänkskåp där för att få en rymligare ingång.

Det var den tråkiga kritiken, den bra är att det ser ut att bli ett trevligt kök.

En grej till, det blir nog ingen dörr vid köksingången som det är ritat på ikea bilden utan öppet. Utsikten från köket blir uppåt, det är därför vi valt spisplaceringen i hörnet. (Eller det är hustillverkaren förslag) Jag håller i stort med dig cameljonten men det blir litegrann kompromisser för att få den upphöjda diskmaskinen och lite utsiktsmöjlighet från spisen.

Tjena!

Då förstår jag bättre. Kompromissa är oundvikligt. Ser som sagt ut att bli ett trevligt kök, den vinklade spisen gör ju faktiskt att man som kock bli lite mer "med" de runt bordet.

Sätt högskåpet för micro o ugn på vänster sidan av kyl/frys så att du får mera utrymme på vänstersida av diskho samt bra avlastningsyta för varma plåtar. Ska du ha två ugnar? Jättefint kök!

sorry ser nu att du ska ha upphöjd diskmaskin, ber om ursäkten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.