Vet inte om denna fråga passar här men:
Det luktar rejält bränt i micron efter att några bullar blev brända när de skulle tinas. (800w i ställer för 150) Någon som vet hur man får bort lukten?
Har torkat med rengörningsmedel osv men det har inte hjälpt mycket.
Just nu står den ute på "vädring". Nåt tipps eller är det en ny som gäller?

I kylskåp som stinker brukar man sätta in en skål med ättika. Kanske funkar i micron oxå?!

Mina svärföräldrars micro drabbades av samma sak för några år sedan, fast i deras brann bullarna bokstavligen upp, så den gick inte rädda, röklukten försvann aldrig.

A
Prova citron!

Det funkar att tvätta bort unken kylskåpslukt med natriumbikarbonat och vatten (baking soda). Testa det.

Prova att ställa in en skål med vatten, och sedan kör du på full effekt tills det kokar och typ 30 sekunder till så att det ångar rejält. Sedan vädrar du och upprepar med ny skål vatten. Jag räddade fick bort lukt i min på det sättet för några år sedan.

Nu har lukten delvis försvunnit men det sitter kvar i maskineriet för det luktar när man kör. Låter den stå på altanen och ska låta den koka grönsaker får vi se hur det går med lukten då...
Ja röken den va gul, två frysta bullar klarade dock 4 min 800W utan att ta eld.

pröva att köra lite vatten med citron i den..då kanske citrondoften kommer fram..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.