Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här berättar inredningsarkitekt Christel Månsson om hur du kan skapa ett personligt kök: http://www.byggahus.se/kok/personligt_kok.htm
0 svar · 31,3k läst
A
Axel24: tack för svaren, ja detta är svårt. man vet inte vad man skall göra. estetiskt är ju kolfilter överlägset. skall fundera lite till tror jag.
4 svar · 2,7k läst
J
jakim: oki, tack :)
3 svar · 4,9k läst
I
improwise: En fråga som återstår....hur ska man göra med frysen? Finns det likadana skåp för detta eller är det tänkt att man ska ha ett vanligt 90 cm skåp för detta? /pJ
7 svar · 8,3k läst
Å
Åttioettan: [citat] Vi kommer nog köra på granitskiva vi med. Har valt att avvakta med bänksskiva, diskho och handtag tills vi bestämt oss. Du har rätt i att man uppskattar honom när man väl lärt känna hans stil! Han gav oss mycket bra tips och råd under vår timmeslånga sittning.
8 svar · 5,0k läst
H
hireliath: Maxit Gypsum - universalgips, hur smidigt som helst! Gypsum
5 svar · 2,9k läst
Y
Ylva_P: Svarar på gammal tråd. Vi har precis installerat ett Rönnerholmskök i vårt hus från -22. Det är fantastiskt vackert, och kvaliteten känns i varenda detalj. Vi har även fått god service med planeringen av köket, och de speciallösningar jag ville ha var inga problem. Jag rekommenderar dem varmt. Lite dyrare än MDF-kök, men klart prisvärt! Jag ska snart lägga ut bilder, nu när
2 svar · 2,9k läst
S
SmygvinkelChalle: Tror inte att plastmaterial är så roligt att ha som stänkskydd, tycker att plexiglas är knepigare än glas att hålla rent. Tveksamt om man kan få 3.40 i längd även med plast. De kök som jag har sett med stänkskydd i glas har haft en skarv så att skivorna inte blir så stora.
1 svar · 10,8k läst
sandhall
sandhall: Har en Husqvarna induktionshäll monterad i en granitskiva på "traditionellt vis". D.v.s. utan luftspalt. Har inte märkt av några som helst problem.
1 svar · 3,1k läst
M
Minimalisten: ...hur har ni satt upp tapeten? Har ni jämnat till väggen och tapetserat som vanligt först eller gjort på något annat sätt?
0 svar · 2,9k läst
rickard
rickard: [citat] vi ska riva taket så man får se vad som finns under, jag misstänker nämligen att de har sänkt det så mycket när de byggde ut köket för att på den gamla delen var det nog träbalkar i taket och så ville de ha det lika dant i den nya delen så sänkte de till precis under balkarna. men som sagt den som lever får se.
3 svar · 1,8k läst
H
HPL204: Tack, hade nog inte sökt tillräckligt noga i forumet.
2 svar · 3,1k läst
Ardexsmitten
Ardexsmitten: Oj oj! Den mannen har nog lurat många! Kolla in videon där han lägger glasmosaik...vilken klåpare!!!
2 svar · 4,5k läst
ByggPutte
ByggPutte: Lycka till ;) Mvh Putte
7 svar · 2,2k läst
ByggPutte
ByggPutte: Vi brukar köra med en kartongkniv med bryt blad. Man kan få en bra längd på den och den är ganska tunn. Men passa fingrarna om bladet går av. Mvh Putte
8 svar · 34,1k läst
F
FarbrorMartin: Hej alla! Jag har inte loggat in så jag har missat alla snälla kommentarer jag har fått om mitt kök. Tack så mycket! Min snickarvana är ganska begränsad. Men jag har renoverat några rum och gjort annat småpyssel här hemma. Men några råd är väl att köpa på sig någon bra gör det själv bok och fundera igenom hela projektet innan man sätter igång. Så ja, jag tycker att en vanlig
63 svar · 26,6k läst
H
henrik79: men kvaliteten på kastrullerna är stora. se mer i tråden under elforumet.
2 svar · 3,0k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: [citat] Att ni tänker rätt. Följ Mr^Ma9oo's råd om en vinklad chuck eller fixa fram en skruvmejsel med böjbar arm. Alternativet skulle vara att ta ner alla andra täcksidor och såga av 6 cm i toppen och att fästa om dem upplyfta med motsvarande distans för att slippa nerhänget.
4 svar · 7,8k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: [citat] Listen är av trä, ja. Vad listen heter fackmansmässigt vet jag inte, men den ser ut som ett L och finns på vilken byggvaruhandel som helst.
13 svar · 7,6k läst
F
Flurken: Tackar för det, framförallt KO länken, hade inte tänkt på det....
2 svar · 8,7k läst
pinebar
pinebar: Hej! Ett par närbesläktade gamla trådar: http://www.byggahus.se/forum/koek/8446-ditt-baesta-koekstips.html http://www.byggahus.se/forum/koek/10435-baesta-saemsta-detaljerna-i-ert-koek.html /pinebar
4 svar · 4,1k läst
J
jon_h: Det sistnämnda blir nog snyggast. Sidostycket i lod, och latex eller en täcklist som är sågad efter väggen.
4 svar · 1,7k läst
M
MMR: Nix, det blir ett parallellkök, så det kommer bli bänkskiva på båda sidorna av spisen, diskhon blir på andra sidan. Såg på Hornbach att de hade limfog av furu för just bänkskiva med måttet 610 djup istället för 600. Men vindarna vänder snabbt och nu lutar det åter mest åt laminatskiva. Huset står uppvärmt till minst 8 grader året om, men skall tänka på rörelsefogen ändå om
5 svar · 13,6k läst
M
mightythor: Hej! Vi håller på och väljer kök till ett nybygge. Det är Ballingslövs kök. Från standard ska vi ta bort kyl + frys samt 2st överskåp ovanför dom. Tror vi får ett avdrag på runt 12000kr för det. Men sen ska vi lägga till ett överskåp som är 9150mm brett (finns i katalogen så inget special) för att ha ett side-by-side under det. Sedan ska vi även lägga till en vanligt
0 svar · 3,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Detta var ju ytterligare en parameter. Om man då följer fläkttillverkarens direktiv om (minst) 45cm får man alltså 'backning' av sotaren. Om det är så att sotarnas mått överordnade fläkttillverkarnas (vilket de borde vara) så är det ju oerhört viktigt att denna information når ut till köpare av fläktar. Inte konstigt att folk blir förvirrade....
10 svar · 34,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Tack för det MMR. Neutrala färger ska inte underskattas. ;) Ett tips kan vara att inte använda kritvit fog i köket, det skvätter ju en del iaf om man använder sitt kök. Använd istället en silvergrå eller ljusgrå fog.
3 svar · 7,7k läst
M
MMR: Lyfter denna då vi också funderar på Sörbo. Någon som har monterat det hemma?
1 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Verkar helt onödigt men det är ju bara bra att armera förutom priset då.... Vår hänger över 30 cm utan armering: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_1.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_2.jpg http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/kok/kok_skiva_3.jpg Däremot fäste jag underskåpen ordentligt i golvet!
12 svar · 17,0k läst
S
snabbdisk: Ja se där, de verkar ju faktiskt ha den. Det får bli en tur till Fredells då... Tack!
10 svar · 7,4k läst
E
eddy: tack för svaret jag har ett ikea kök men jag ska byta till högre över skåp men jag antar att fästena är på samma ställe som mitt gammla.. jag reglar lite extra så jag är säker..
2 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.