Kök
Hemmakatten: Tycker inte alls att det blir för mycket snickerier. Det är ett vackert kök med vackra snickerier ni kommer att få. Att ha hela väggen, förutom ugn o mikro, i samma stil/snickerier komma att upplevas som enhetligt och lugnt. Okej, bardisk med barstolar förstår jag att det blir. Men kanske ni kan runda av hörnorna på bardisken så harmoniserar det bättre medköket i övrigt.
Modig: Om du har tillgång till Photoshop kan du genom att klippa/kopiera en bild på tapeten och klistra in på rätt plats i en bild på ditt kök få till en skiss på hur det skulle kunna se ut. Du måste troligtvis skala ner "tapetprovet" o.s.v. men med en gnutta händighet/Photoshopkunskap (eller tillräcklig envishet) bör du kunna få fram en någorlunda skiss.
dalle: [citat] Håller med, har man inte haft två ugnar har man inte levt... :D Skämt åsido, vi valde en vanlig ugn och en kombiugn (med micro) för att kunna baka/laga mat "en masse". Nu har vi inte använt dem ännu, eftersom köksprojektet inte är helt redo för detta... Har dock stora förhoppningar! Siemens blev vårt val, men även Elux/Husqvarna/AEG och Whirlpool har liknande.
it-snubben: Hej, Jag gjorde precis samma sak igår kväll. Håller på att byta ut hela köket, men stommarna ska sparas för att placeras i en fjällstuga. Alltså ville jag ta bort bänkskivan utan att göra skada. I mitt fall gick det ganska lätt att få bort skivan. Använde kofot som jag knackade in med hammare i någon lämplig glipa och bänder isär. Om du gör det från insidan av skåpet så
Erik Ljung: Nån som känner till ett golv som herer nått liknande "Quaschi" Skifferaktigt 30 x 60 cm. :confused:
Hemmakatten: Vi har också satsat på en enda ho, 50x40cm. Bättre med en stor ho än två små.
dalle: Personligen hade jag gjort allt själv, men det beror ju lite på hur händig man anser sig vara... Mätning ser jag inte som något problem, givet att det är standardstommar (och inga speciallösningar). En stor del är ju rent "skit-jobb" (men enkelt), dvs montera gångjärn, handdtag etc och här finns pengar att tjäna! Plocka bort de gamla lådfronterna kan ju vara lite knepigt, varför
62_an: Beställde just idag en bänk från Furhoffs via lokal byggbutik. Ca 17500:- med kant som motsvarar ifös "modern" fram och sargar "10" bak och på sidorna. Längd 2887x610 och hål för häll. En 220mm ho och en 340mm ho, båda från Intra. Vi ville inte heller ha en kant utan avrinningsskydd. En stor del av vitsen med en RF tycker vi är möjligheten till kant. Men iofs inte då en "klassisk"!
jizzo: Kolla med Köksluckor nya massiva MDF luckor - köksrenovering. Mycket låga priser.
gaia: och hur snyggt är det när ytan på en väggskåpsrad belyses fläckvis med en antal lyspunkter? har sett på bild att varannan skåp kan ha annan färg beroende på hur spotljuset faller :(. Det alstras många reflexer och avspeglingar av många små och skarpa ljuskällor som kan bli tröttsammt när man har många spegelblanka ytor och detaljer i inredningen. Inte så lätt att planera
andersmc: Jag valde plastmatta, som dessutom går opp en bit på väggen, under skåpen. Om det läcker vatten någonstans kan det rinna avsevärda sträckor innan det når golvet. Har man råspont rinner det rakt igen ner i trossbottnen, vid golvspån förstörs spånplattan först. Tänk också på att det är vatten "överallt" i ett kök. Man kan t.ex. ut en potatiskastrull på spisen och då har du
Bygga: Eller skaffa induktionshäll så minska risken för skador. Har hört att flexikoppel ska vara bra annars...
Thomas_Juhlin: Herre GUD! 40kr bara för att testa?!? Nej du. Det får inte rum i köksbudgeten som redan fördubblats från 120000 - 250000. :)
Robert_Maria: Det kan bli svårt att få en relativt sval miljö om man har golvvärme. Med det sagt att alla som ska bygga och har funderingar på att ha ett gå-in skafferi kanske ska tänka till och inte lägga golvvärmeslingor just där skafferiet ska vara, iaf om man tänkt sig ha golvvärme. ;)
MMR: Sågat och klart, de raka snitten blev bra, hade lite problem med framkanten (rundad), oavsett om jag började fram eller bakifrån så slets lite av laminatet bort, det som jag kom på i efterhand som antagligen blivit bättre hade nog varit att sågat den sista biten med fogsvans med lamintatet uppåt, då hade man kunnat "följa" kurvningen och sluppit detta. Men nu är det en mörgrå, nära
kloka_elin: Jag har också letat länge efter vägghängda blandare, men det är svårt att hitta snygga. De flesta käns ganska sjukhuslika, och det får jag nog av på jobbet... De vi har gillat bäst är Gustavsberg - GBG Nordic Plus 1-gr DB-bl för vägg 160cc.Krom och denna: /Elin ps den i lilla rutan är från vola
Sörn: Kan använda råspont på de väggar du planerar in skåpen om du är tveksam till skivmaterial
Helena_M: Nu ska jag äntligen uppdatera här. Har varit utan bredband ett tag. Såhär blev det, fattas bara lite handtag lite här och var eftersom vi fick byta några luckor. Vad tycks?
Maria_Pi: Ok att använda "Leather Masters" vaxolja ? har efter rek. av mio använt det till våra ekmöbler ( både massiva och fanerade) så det borde väl gå bra till fanerade hyllor ? och så paraffinolja till massiva ekbänkskivorna?
henrik79: passa. vi satte in siemens ugn och micro i vårt kök från ikea. Dock så hade vi bänkskåp, men de är ju lika djupa. /Henrik
Imsdal: Tack för era tips och råd. Så blev nya köket Mitt tidigare inlägg http://www.byggahus.se/forum/koek/8691-behoever-hjaelp-med-koek.html Är fortfarande inte helt klar med köket. men det har blivit mycket bättre Det här är alla planer jag har för köket * Ny plastmatta * Mosaik på väggen- vilken färg? * Spotslight under kökskåpet- köpt * Lack hylla över matbord- Ikea * Måla dörr
Åttioettan: [citat] Jag förstår hur du menar, men skillnaden med att ha inbyggnads istället är att det integreras på ett snyggt sätt in i helhetsbilden. Har man ett litet kök så vill man få det att se så enhetligt som möjligt för att inte ge ett rörigt intryck. Och att ha fristående vitvaror gör det mindre enhetligt. Därför vill vi ha inbyggnadsugn och häll vilket gör att det blir likadan
halloy: Min bror hade så i sitt kök. Det fungerade utmärkt. Om diskmaskinen står öppen och man behöver komma åt micro eller ugn är det väl bara att stänga diskmaskinen? I hans lilla kök var det enda möjligheten att få in både diskmaskin, micro och ugn och han var väldigt nöjd.
Axel24: Har någon någon erfarenhet av denna spisen IOP86T1/B7445 - Inbyggnadsugn och häll - Gorenje - tretti.se bra erbjudande!
Gullhamster: Tack för tipsen. Det får nog bli en Intra Artic...