10 373 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
hur mycket förvaring behöver man?
Vi har precis byggt nytt kök och vi är en familj på 2+2. Tänkte dela med mig av lite tankar... Så här mycket förvaringsutrymme får vi:
1 st fullhöjd städskåp 60 cm
1 st fullhöjd för ung/micro 60 cm som i övrigt har två stora lådor och en stor övre lucka.
6 st bänkskåp 60 cm med tre lådor varav ett under diskho.
1 st bänkskåp 40 cm med tre lådor.
6 st väggskåp 60x70 cm med dubbellucka varav:
ett äts upp av inbyggd fläkt och ett är vitrin.
1 st väggskåp 40 cm.
1 st toppskåp över kyl/frys.
Vi har flyttat in allt från det gamla köket utan att optimera förvaringen men vi har nu ungefär ett 60-vägg tomt och 40-vägg är ännu inte ens monterat. Ett 60-bänk är i stort sätt tomt.
Det är nog inte så mycket förvaring men för oss fungerar det bra. Har t ex fått åsikter om att ta så mycket från köket till ett städskåp men det var ett måste för oss. "Skafferivarorna" rymmer vi i blott två lådor i ett 60-bänk.
Vi har en liten bar i källaren och lite andra utrymmen för finbestick och -porslin så allt behöver man ju inte knöla in i köket.
1 st fullhöjd städskåp 60 cm
1 st fullhöjd för ung/micro 60 cm som i övrigt har två stora lådor och en stor övre lucka.
6 st bänkskåp 60 cm med tre lådor varav ett under diskho.
1 st bänkskåp 40 cm med tre lådor.
6 st väggskåp 60x70 cm med dubbellucka varav:
ett äts upp av inbyggd fläkt och ett är vitrin.
1 st väggskåp 40 cm.
1 st toppskåp över kyl/frys.
Vi har flyttat in allt från det gamla köket utan att optimera förvaringen men vi har nu ungefär ett 60-vägg tomt och 40-vägg är ännu inte ens monterat. Ett 60-bänk är i stort sätt tomt.
Det är nog inte så mycket förvaring men för oss fungerar det bra. Har t ex fått åsikter om att ta så mycket från köket till ett städskåp men det var ett måste för oss. "Skafferivarorna" rymmer vi i blott två lådor i ett 60-bänk.
Vi har en liten bar i källaren och lite andra utrymmen för finbestick och -porslin så allt behöver man ju inte knöla in i köket.
Vet inte om du redan beställt ditt nya kök, men så här gjorde vi: Vi räknade ut hur många kubikmeter förvaringsutrymme vi hade i vårt gamla kök och la sen till de kubikmeter prylar vi hade på annat håll (källare, matrum, etc.) som man lika gärna kunde stoppa in i det nya köket. Vi har en hel ärvt glas och porslin, olika maskiner etc. så vi använder idag minst 5 kbm förvaringsutrymme (vi är fyra personer). Det nya köket ritades med köksö, så vi fick betydligt mera utrymme, c:a 7 kbm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
