6 510 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
SUNNSKÄR diskbänk i stenmjöl/akryl
Är i full gång med att planera inför en köksrenovering. Nu har vi fastnat lite på diskbänksfrågan och funderar på om ikeas diskbänk sunnskär är något för oss.
Någon som har några erfarenheter? Hur fungerar den här jämfört med en vanlig diskbänk i rostfritt? Är den tåligare? Finns det några nackdelar?
Vi vill ha en heltäckande diskbänk i bra kvalitet som inte kostar skjortan och det verkar inte finnas så många alternativ.
Någon som har några erfarenheter? Hur fungerar den här jämfört med en vanlig diskbänk i rostfritt? Är den tåligare? Finns det några nackdelar?
Vi vill ha en heltäckande diskbänk i bra kvalitet som inte kostar skjortan och det verkar inte finnas så många alternativ.
Jag har precis installerat en Sunnskär diskbänk och har inte ännu sett att den skulle vara känsligare än en i rostfritt. Rostfria blir ju repiga ganska snart, det är man ju mer beredd på.
Det man måste ha med sig är att det förmarkerade hålet för blandaren sitter väldigt nära väggen, man måste ha en blandare som inte bygger så mycket bakåt. Blandaren ska med fördel monteras innan du drar fast diskbänken...
Det man måste ha med sig är att det förmarkerade hålet för blandaren sitter väldigt nära väggen, man måste ha en blandare som inte bygger så mycket bakåt. Blandaren ska med fördel monteras innan du drar fast diskbänken...
Har du möjlighet att mäta hur mycket plats bakåt det finns så vore jag tacksam för den uppgiften!veasel skrev:
Ah. Tack för svar och för tipset! Är du nöjd med ditt köp?veasel skrev:Jag har precis installerat en Sunnskär diskbänk och har inte ännu sett att den skulle vara känsligare än en i rostfritt. Rostfria blir ju repiga ganska snart, det är man ju mer beredd på.
Det finns 20mm mellan blandarens baksida och diskbänkens baksida. Jag har skjutit ut diskbänken ungefär en kakelplattas tjocklek och eftersom de övriga bänkskivorna är 610mm djupa och diskbänken 600mm går det bra.
Var noga med val av blandare så den inte behöver mer utrymme bakåt när kranen öppnas. Jag har Bågvik från Ikea, den passar precis.
Återstår att se om den transparanta fogen mellan diskbänken och nedersta kakelplattan fyller ut tomrummet, jag lägger nog i en list i diket så det fyller innan jag fogar.
Annars är jag nöjd so far.
Var noga med val av blandare så den inte behöver mer utrymme bakåt när kranen öppnas. Jag har Bågvik från Ikea, den passar precis.
Återstår att se om den transparanta fogen mellan diskbänken och nedersta kakelplattan fyller ut tomrummet, jag lägger nog i en list i diket så det fyller innan jag fogar.
Annars är jag nöjd so far.
Någon som vet om någon annan än Ikea saluför en sådan här produkt och i ungefär samma prissegment?
Jag gillar deras Sunnskär i stenmjöl/akryl men hade gärna sett att det gick att beställa en kompletterande bänkskiva i samma material utan ursågning eller diskho.
Jag gillar deras Sunnskär i stenmjöl/akryl men hade gärna sett att det gick att beställa en kompletterande bänkskiva i samma material utan ursågning eller diskho.
någon som vet varför den ska tas bort ur ikeas sortiment? var där i helgen och då fanns bara den vita med en ho kvar (som också utgår inom kort)... någon som vet om den ska esrättas av en liknande produkt eller om det försvinner helt (för att den sålde för dåligt/var för dålig, eller vad det nu kan bero på)? trist hur som haver, den var ju en av få snygga diskbänkar på ikea...
Pratade med ikeas kundtjänst igår och tydligen ska de byta ut hela diskbänkssortimentet för att det kommer en massa nyheter i juli-augusti. Det nya är att djupet på diskbänkarna ska vara 62 cm istället för nuvarande 60,6 cm. Det kommer då också att passa med måtten till en massa ny extrautrustning för diskbänkarna, som skärbrädor och annat.snabbdisk skrev:någon som vet varför den ska tas bort ur ikeas sortiment? var där i helgen och då fanns bara den vita med en ho kvar (som också utgår inom kort)... någon som vet om den ska esrättas av en liknande produkt eller om det försvinner helt (för att den sålde för dåligt/var för dålig, eller vad det nu kan bero på)? trist hur som haver, den var ju en av få snygga diskbänkar på ikea...
Tråkigt för oss eftersom vi bestämt oss för en Sunnskär i antracitfärg och nu plötsligt finns den inte att få tag i längre. Och vi kan inte vänta tills några nyheter kommer eftersom vårt kök ska byggas i juni. Dessutom kunde de inte säga om det skulle komma några andra diskbänkar i sten/akryl, bara att det inte stod att nuvarande sunnskär skulle ersättas av någon annan produkt.
Ni skulle ju kunna sätta dit nån billig laminat eller stavlimmad skiva (typ för 1000kr) och sedan vänta in nyheterna från IKEA.jorgenp skrev:Tråkigt för oss eftersom vi bestämt oss för en Sunnskär i antracitfärg och nu plötsligt finns den inte att få tag i längre. Och vi kan inte vänta tills några nyheter kommer eftersom vårt kök ska byggas i juni. Dessutom kunde de inte säga om det skulle komma några andra diskbänkar i sten/akryl, bara att det inte stod att nuvarande sunnskär skulle ersättas av någon annan produkt.
Sen när ni hittar nåt ni vill ha är proceduren med att byta bara bänksskiva ganska lätt.
Tack för tipset men vi har inte tittat på någon annan bänkskiva utan det blir en billig laminatskiva från början, till stor del av praktiska skäl. Sen får vi väl se om vi trivs med den.Martin_Blomberg skrev:
Och nu har vi börjat snegla på rostfria diskbänkar och det verkar som det kan finnas en del lovande trots allt. Även om det innebär en något annorlunda stil på köket.
Antar att du redan har följt diskussionen om tjockleken på rostfri plåt?:
http://www.byggahus.se/forum/koek/66132-skillnader-pa-diskhoar.html
http://www.byggahus.se/forum/koek/66132-skillnader-pa-diskhoar.html
Klicka här för att svara