2 110 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
önskar svar ang köksfläktar
Vi har kommit till val av fläkt. Svårt val med design och sånt...men nu till den verkliga frågan, har läst lite här och där om externa motorer. Undrar nu om man ska välja vilken sorts motor man vill ha, eller om det följer olika märken ifall det är externmotor som man ska ha på tak respektive yttervägg..... Lite lätt förvirrad så vi hoppas på någon klok person som kan skapa klarhet i detta ämne...
Vi tänker ha en fläkt ovan spisen som är placerad i ett hörn vid yttervägg. Det finns ingen kanal till skorstenen så vi täner gå direk ut...Men då kommer vi till detta med motorn. Jag trodde i min enfald att denna satt inne i själva fläkten.
Vi tänker ha en fläkt ovan spisen som är placerad i ett hörn vid yttervägg. Det finns ingen kanal till skorstenen så vi täner gå direk ut...Men då kommer vi till detta med motorn. Jag trodde i min enfald att denna satt inne i själva fläkten.
Det är väl bara i de hus där fläkten också fungerar som "ventilationssystem" som motorn sitter på taket och brummar mer eller mindre konstant, eller är jag ute och cyklar? Du kan nog lugnt köpa en med motor i kåpan, vilket betyder mindre arbete.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tycker du att det blir opraktiskt med extern motor men ändå vill ha bra flås bör du kolla lite på vilken diameter på imkanalen fläkten har. Vi har öppen planlösning och klarar oss utmärkt på en vanlig fläkt, kanaldiameter 160 mm. På näst högsta hastigheten är ljudnivån acceptabel och den tar allt os.
Vi skall ha öppen planlösning och en frihängande fläkt av märket Thermex.
Motorn på taket och en kanal på 160 mm. Våran köksplanerare rekommenderade motorn på taket med rak kanal ned till fläkten. Denna fläkt ingår inte i ventilationssystemet.
Blir betydligt bättre effekt och mycket tystare.
Man tappar mycket sugeffekt för varje 90 graders böj man måste göra.
http://www.thermex.se
Motorn på taket och en kanal på 160 mm. Våran köksplanerare rekommenderade motorn på taket med rak kanal ned till fläkten. Denna fläkt ingår inte i ventilationssystemet.
Blir betydligt bättre effekt och mycket tystare.
Man tappar mycket sugeffekt för varje 90 graders böj man måste göra.
http://www.thermex.se
Köp fläktmotorn via tex. Ahlsell eller ventilationsbutiken istället - samma fläkt, annat pris!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden