Skall planera för nytt kök. Planlösningen beror ju på hur mycket skåp/förvaring man behöver.

Vi är två men tillökning på väg.

Hur "mycket" förvaring bör man räkna med? Gillar att laga mat så...

Oj. Mycket mer än man kan tänka sig. Vi har samma situation som ni, bara två ännu så länge men förhoppningsvis blir vi fler. Han gillar att laga mat, baka och skapa i köket (hon avnjuter mest). Vi försökte skapa ett kök med mycket förvaringsutrymme och så stora arbetsytor som möjligt men ändå så funderar man på om man inte skulle ha försökt få till ännu mer plats. Det är främst ett ordentligt skafferi som skulle behövas för att göra köket helt perfekt.
Du kan kika på bilderna på vår hemsida för att se hur vårt kök blev.

för mycket förvaring i ett kök. Men sedan är det den estetiska delen också. När vi flyttar köket så kommer vi att strunta helt i väggskåp eftersom jag tycker det ser fräschare och snyggare ut utan. Vi kommer att ha 9 st underskåp (sådna man dar ut) och ett högskåp för specerier, porslin och allt annat man har.

De där väggskåpen skulle nog kunna fyllas de också men jag har bestämt mig för att nu ska de där wokpannorna, ljusstakarna och diverse udda skålarna man fått i present och julklapp men aldrig använder ut! Två öppna hyllor för vardagsporslinet, resten i högskåpet och specerier i lådorna. Jag hoppas och tror att det kommer att funka, annars får jag väl bita i det sura äpplet och skruva upp överskåp i efterhand.

Hemmakatten
Vi är en mycket matglad familj. Har de sista tre åren bott tillfälligt och haft det mesta nerpackat. Vi har klarat oss utmärkt. Med ett taskigt genomgångskök i ett radhus, ett 2 meters kök i sommarstuga och 8 månader i husvagn inser vi att det mesta behöver man aldrig!!! Vi har haft julmiddagar, sommarfester, familjemiddagar mm och allt har gått att laga till och fungerat. Nu när vi bor i nya huset och håller på att packa upp kökskartongerna så slänger vi det mesta... En bra degbunke har jag saknat, brödformarna och pajformarna likaså, men smörgåsgrillen,de 17 ugnsformarna, 5-dubbla uppsättninar av vispar och annat åker i sopsäcken. Glöggpartyn brukar vi ha (och har därför 60glöggmuggar`, sommarfesterna brukar vi hyra porslin till. Annars har vi porslin för 10-12 personer.Räcker till allt. Till matlagning behöver man INTE 5stekpannor, 8 kastruller mm somvi hade tidigare. Jag lagar utan problem mat för både 10 personer lika väl som till sommarbuffén för 100 personer.

Det är en befrielse att bara ha "lagom" med prylar. :)

Hemmakatten skrev:
Det är en befrielse att bara ha "lagom" med prylar. :)
Jag det är väl så att oberoende hur mycket plats man har så kommer man att fylla alla skåp. Fast vissa skåp innehåller saker man aldrig använder. Jag skulle nog kunna packa ned ca. 40% av allt som finns i köksskåpen och ställa ute i förådet utan att behöva springa där mer än typ en gång per år. Vi är 2 vuxna och 2 barn i min familj.

carren skrev:
Två öppna hyllor för vardagsporslinet, resten i högskåpet och specerier i lådorna.
När jag har sett kök med öppna hyllor och skåp för vardagsporslinet så har jag alltid tänkt att det är väldigt opraktiskt eftersom damm och fett lätt lägger sig på porslinet och hyllorna. Det är klart att man kan diska om allt med jämna mellanrum och torka hyllor är ju inget svårt.

Det skulle vara kul att höra hur du/ni tänker när ni väljer öppna hyllor?

Vi har två öppna konsollhyllor där jag har favoritkoppar och annat som används dagligen. Jag var skeptisk till en början men tycker att det funkar jätte bra. Det blir inte dammigt och fett hinner inte läggea sig där mer än på andra ställen. Vi har iof sig inte hyllorna vis spisen utan ovanför diskbänken.

KAn också intyga att öppna hyllor funkar mkt bra samt ger ett öppet och trevligt intryck

att det ska vara sådan omsättning på det porslin som finns på de öppna hyllorna att det aldrig hinner samlas fett och damm. Jag ska inte ha något som står där och bara är snyggt utan bara vardagens koppar, glas och tallrikar.

Jag ska väl tillägga att vi är 2 vuxna och 3 barn. Dessutom jobbar jag bara halvtid så vi äter många av våra måltider hemma. Därför blir det rotation på porslinet.

Innan vi hade barn så jobbade vi mer än heltid och åt inte så mycket mer än frukost och någon filtallrik hemma. I den situationen hade det samlats centimetrar med flottigt damm på kaffekopparna, det kan jag garantera.

Så hur vettigt det är med öppen förvaring beror nog mycket på vanorna man har. En latte på morgonen och en macka på kvällen och kanske någon enstaka lagad middag då och då - då ska man nog ha skåp, annars blir det mycket torkande och diskande för att hålla snyggt.

hej!
när vi skulle planera köket till våret nya hus så var jag så trött på att aldrig riktigt få plats i skåpen. Att placera en kastrull i en kastrull i en stekpanna och att portionera ut servetter, ljusstakar, återvinning etc på andra ställen i huset. Nu har vi ett kök med plats för allt detta och mera därtill. Vi använder en liten del av allt detta till vardags, men allt det där man "behöver" - vill ha litet då och då finns ordentligt undansorterat och på sin plats. Vi har två högskåp som är skafferi, ett högskåp som är mestadels återvinning och ett högskåp som är en upphöjd diskmaskin och litet annat blandat. (kolla in vårt kök i tråden för köksfoton)

Om jag skulle planera ett nytt kök med tanke på barn skulle jag vilja ha en sjysst micro i ögonhöjd, att kunna stå på håll och se in i micron (se när vällingen kokar över) en diskmaskin som är upphöjd, ni kommer troligen att diska mycket mer än innan och jag skulle dessutom planera in en plats för barnens saker, kritor papper pärlor lera mm som barnet kan pyssla med under tiden som ni arbetar i köket.
vänlig hälsning Fialottabus

Jag är jätteglad över att vi valde att göra ett klassiskt kök med överskåp, handkammare och massor med förvaring nu när vi renoverade. Jag lagar mkt mat och njuter av att ha allt nära till hands, och välplanerat fördelat i skåp och lådor. Jag tror faktiskt att de här modeköken utan överskåp är en övergående trend - om man lagar mat vill säga. Iofs läste jag ngnstans att svenskar idag lägger 12 min/dag på matlagning, och det är klart att om man bara värmer en Billys kanske man inte behöver några överskåp..:)En välplanerad kombination av överskåp och breda gryt/specerilådor tror jag på! Handkammaren är dessutom oundgänglig.... (Vill Du se bilder på vårt Rönnerholmskök så kolla mina gamla inlägg. Iofs var köket inte riktigt färdigt när de bilderna togs - jag ska lägga ut nya..)

Det beror väl på hur man är som person. Vissa kan göra sig av med alla prylar och få ett luftigt kök, andra behöver mycket skåp. Sen beror det på förutsättningarna i köket, vi har ett litet kök och måste utnyttja alla ytor till förvaring. Hade själv inte velat ha öppna hyllor, det samlar damm och ser skräpigt ut. T.o.m. vitrinskåp måste planeras, där kan man inte ställa in vad som helst.

Ylva_P: Vad är en handkammare? :o

Förvaring, beror på vad ni vill ha inom räckhåll i köket? Vi lever i en lägenhet, och har stora problem med vart vi ska placera alla köksprylar då vi båda är väldigt intresserade av att laga mat. Har mycket prylar, och olika porslin, glas, bestick osv då jag tycker det är roligt att försöka göra nytt varje gång vi bjuder på mat och det händer ofta. I dagsläget har jag ett gammalt vitrinskåp i sovrummet, som rymmer porslin, glas, ugnsformar osv. Det är väldigt opraktiskt att ha det så.

Har även flertalet kastruller, stekpannor, mycket maskiner, bunkar, skålar i glas, skärbrädor, bakprylar osv. Det tar plats, Mycket plats!

Ett tips är att se över hur många skåp ni har idagsläget, och hur ni tycker att det fungerar med det? Är det överfulla eller fungerar det bra? Det borde ge er en fingervisning om vilka behov ni har i framtiden. Glöm inte bort att fundera på vart ni ska placera återvinningen.

En handkammare är ett litet rum som fungerar som både kallskafferi och förvaringsrum. Ett stort "gåinskafferi", alltså. När du frågade började jag undra om det var ett lokalt ord, men det finns i NE :)

Aha, anade det nästan! Vi säger alltid bara "ett skafferi som jag kan gå in i", men nu ska jag överraska alla med den nya frasen som tydligen finns =)

cameljointen skrev:
KAn också intyga att öppna hyllor funkar mkt bra samt ger ett öppet och trevligt intryck
Samma här, vi kollade först när vi hade överskåp hur våran "rotation" på porslinet såg ut, och under en vecka så hade vi i stort sett använt och diskat vårat vardagsporslin. Så vi såg inga problem med att ta ned dem och använda hyllor.

De som har kommenterat våra öppna hyllor har alltid varit äldre, det verkar finnas ett tanke-arv från en tid innan våra hög effektiva köksfläktar och våra "döda-allt" rengöringsmedel.(det är som såpade trägolv, klart det var svårt att hålla rent om man gick in med leriga skor, men det gör man inte längre)

Vi upptäckte också att vi hade skåp vi aldrig öppnade med ljustakar och glasfat etc. Vi bestämde oss för att göra ett kök där man lagar mat ( vilket vi gör mycket av) och förvaringen av sällan använda tingestar gör vi i förrådet där det hör hemma.

Det enda "problem" vi har är att alla färska kryddor "jordar ner" och vart man gör av alla glas skålar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.