Många reflekterar över hur benämningen vitvaror börjat bli förlegat. Jag vill ha förslag på ett nytt ord som skulle kunna ersätta.
Berätta om era förslag i denna tråden, så skapar jag en omröstning sen!

Notera den kommande omröstningen, ni behöver således inte föreslå något som redan är föreslaget för att visa på att det är ett populärt alternativ.

Mvh, Heidi

Köksvaror.......

B
Ovitvaror...

T
Matvaror : )

Hårdvara :cool:

T
Karl_Malmqvist skrev:
Varför är det förlegat?
För att mycket "vitvaror" nuförtiden är i rostfritt eller aluminium, framför allt maskiner i köket!

tank77 skrev:
För att mycket "vitvaror" nuförtiden är i rostfritt eller aluminium, framför allt maskiner i köket!
Vilket är en design vi mycket väl kan tänkas skratta åt om tio år (personligen tycker jag det ser hemskt ut redan nu).

Hemvaror? Hushållsvaror (för att skilja det från det vidare begreppet hushållsmaskiner)? MT-varor/produkter/maskiner (Mat & Tvätt)?

Tur att man inte bytte namn på vitvarorna till tiger/avocadovaror på 70-talet, då.

Jag tror inte det är så mycket färgen på varorna som gör att det vore bra med ett annat namn som att folk inte har koll på vad som faller under kategorin.

Jag säljer själv produkter till kök och får dagligen frågor från folk som inte har koll på begreppet.

Vissa tror att fläktar och hällar inte är vitvaror men att hoar och blandare är det. Om jag behöver ta fram min grundliga pedagogiska sida, använder jag uttrycket "allt som drivs av elektricitet". Fast hur blir det då med gasspisen?

Kökselektronik? är det ett bra ord?

Kasch skrev:
Vilket är en design vi mycket väl kan tänkas skratta åt om tio år (personligen tycker jag det ser hemskt ut redan nu).

Hemvaror? Hushållsvaror (för att skilja det från det vidare begreppet hushållsmaskiner)? MT-varor/produkter/maskiner (Mat & Tvätt)?
Tror nog att den försvinner ganska kvickt. Om man skulle köpa TV för tre år sedan fanns det enbart silvermetallicfärgade att välja bland. Nu häromveckan var jag inne i en TV-butiken och kunde konstatera att de svarta TV-apparaterna har återigen erövrat markanden och det fanns inte en enda silvermetallic att välja bland. Färger går i mode men mest troligt är att vitt fortfarande finns kvar som alternativ som det alltid gjort.

Ugn, spis och fläkt innehåller sällan elektronik, varför det kanske inte vore ett idealiskt namn.

Vitvaror är ett väl inarbetat ord och det spelar ingen roll vilken färg eller vilka funktioner apparaterna har. T-forden var en bil och Koenigsegg är en bil även om de är väldigt olika. En eka är en båt, en fullriggare är en båt och ett tankfartyg är en båt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.