Läser ibland att en hel diskbänksplåt är det mest praktiska. Men vad är opraktiskt med en underlimmad? Jag menar... man har ju ingen besvärlig kant som i en nedfälld, så vad är problemet? Är det att man inte har någon upphöjd framkant, eller vad är annars anledningen?

Det beror ju inte bara på vilken typ av ho du har utan även vilken skiva som hon är underlimmad i. Hur man än bär sig åt när man ska diska eller skölja av något så skvätter det. Så länge skivan är av sten eller möjligtvis laminat el. akryl så håller den sig fin men en underlimmad ho i träskiva - nja....Snyggt men opraktiskt. Underlimmningen KAN ju också släppa om man har otur. En hel diskbänk i rostfritt stål är ju oslagbart hur man än vrider och vänder på det.

Så fort du har någon form av kant eller skarv som du kombinerar med vatten kommer det med tiden att chansera. Det som från början ser jättesnyggt ut kommer så småningom att bli sunkigt. En hel bänk i rostfritt är det enda som fungerar i längden. Den har en nackdel dock - dina kompisar kommer inte att bli lika impade när du förevisar din nya kök.

Jag får rysligt svårt med impfaktorn. Jag ska behålla min heltäckande rostrfria diskbänk, ditsatt när huset byggdes 1951. Inköptes då för 85 kr... Men jag resonerade som andersmc, skarvar blir bösiga förr eller senare, och snyggare diskbänk än min trotjänare finns inte...

• Gilla
imported_brynar
  • Laddar…
andersmc skrev:
Den har en nackdel dock - dina kompisar kommer inte att bli lika impade när du förvisar din nya kök.
De blir imponerade om du beställer en hel rostfri diskbänk som är L-formad och utan skarv. :)

Heltäckande har en upphöjd kant som stoppar vatten att rinna på golvet. Finns plats för droppande torkställ om man vill ha det. Hokanter är inte så känsliga för stöttar från grytor som en träkant är. Avställningsytan i heltäckande bänken tål nästan allt och får lov att tappa sin glans utan att det ser alltför slitet ut. Rostfritt yta = perfekt plats för all slaskig jobb och sen lätt att rengöra .... rostfritt gör mest nytta när den finns på arbetsbänken ;). Lagar man mat i köket så ska man ha det bästa som fungerar och inte det som ser bäst på bild, tycket jag. Vill hellre bli imponerad av matlagningskonst än av prylarnas design;).
gaia

Tog också hel rostfri bänk. Mer praktiskt som sagt, gillar inte kanten som blir vid infällda, känns ofräsht på nåt sätt.
Men hur det när man har bänkskiva i granit? Blir kanten förstörd på sådana också?

Flushinfälld disklåda av rostfritt i skiva av granit valde jag och är nöjd.

Underlimmad i laminat gäller om man inte vill känna sig som att man kommer in i ett sköljrum på ett sjukhus. Ev en bit rostfritt och resten den skiva man gillar. Ingen droppkant mot golvet på en sådan iofs. Men inte heller någon kant ner mot hon som blir ful eller samlas massa skit. Våran är nu 6 år gammal och det syns inte någon skillnad i den kanten. OBS underlimmad i laminat inte överlimmad.

Finns det inga bilder hur skillnaden ser ut? Överlimmad tror jag att jag vet hur den ser ut, men underlimmad vet jag nog inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.