7 580 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Vinställ högt uppe
Hej
Jag blir lika konfunderad varje gång jag ser ett vinställ som är placerat högt uppe i kök.
Vinet mår ju bäst av att hållas vid hyfsat sval temp och värmen stiger uppåt och i ett kök kan det bli ganska varmt.
Ibland ser man lösningar där flaskorna förvaras i utrymmen under bänken vilket rimmar bättre med mina värmetankgångar.
Eller är jag ute och cyklar??
//Sture
Jag blir lika konfunderad varje gång jag ser ett vinställ som är placerat högt uppe i kök.
Vinet mår ju bäst av att hållas vid hyfsat sval temp och värmen stiger uppåt och i ett kök kan det bli ganska varmt.
Ibland ser man lösningar där flaskorna förvaras i utrymmen under bänken vilket rimmar bättre med mina värmetankgångar.
Eller är jag ute och cyklar??
//Sture
Nej.coss skrev:Hej
Jag blir lika konfunderad varje gång jag ser ett vinställ som är placerat högt uppe i kök.
Vinet mår ju bäst av att hållas vid hyfsat sval temp och värmen stiger uppåt och i ett kök kan det bli ganska varmt.
Ibland ser man lösningar där flaskorna förvaras i utrymmen under bänken vilket rimmar bättre med mina värmetankgångar.
Eller är jag ute och cyklar??
//Sture
Vinet mår inte särskilt bra av att förvaras däruppe, iaf inte en längre tid. Under bänken är väl inte heller optimalt.
Vin ska lagras svalt, mörkt o stilla.
Ovanför ett kylskåp är det varmt, ljust (när kökslampan är tänd) och vibrationer från kylen. Alltså det mest olämpliga stället att förvara viner på.
Lägg alla dina vodkaflaskor ovanför kylen istället
En vinkyl är faktiskt inte heller optimalt då de ofta har glasdörr som släpper in ljus - fast det är fräckt
Ovanför ett kylskåp är det varmt, ljust (när kökslampan är tänd) och vibrationer från kylen. Alltså det mest olämpliga stället att förvara viner på.
Lägg alla dina vodkaflaskor ovanför kylen istället
En vinkyl är faktiskt inte heller optimalt då de ofta har glasdörr som släpper in ljus - fast det är fräckt
Egentligen är det väl så att vinställ i kök är till för att förvara de flaskor man köper på fredag em för att konsumera under helgen. Vill man lagra är matkällare eller liknande bäst.
Skål å trevli helg!
MVH
Ronnie
Skål å trevli helg!
MVH
Ronnie
Fast bra vinkylar brukar väl ha glas som inte släpper igenom farligt ljus (UV). Vet dock inte hur bra det egentligen fungerar. För övrigt brukar bra vinkylar dessutom vara byggda för att ha lite vibrationer.lastkaj skrev:
On topic, så är det förkastligt att ha sina viner högt upp mot taket i ett vinställ.
Som kuriosa kan jag berätta att systembolaget använder vinet för att lagra värme. De värmer lokalerna på billig natttaxa, dvs värmer upp vinet och sedan får det avge sin värme under dagen då elpriset är högre. Så det vill till att köpa nylevererat vin om inte hela ert resonemang skall falla. FÖ anser jag att ett litet vinställ är för konsumtion, pratar man lagring av viner så är det helt andra tidsperspektiv vi talar om.
En anledning kan ju vara barnsäkerhet. Om man har små barn är det ju kanske inte så bra att ha flaskorna under bänken där de lätt kan dras ut och tappas i golvet... Så de håller troligtvis längre ändå om de förvaras högt uppe! =)
Du skojar va???Myrlejon skrev:
Har mycket svårt att tro att Systembolaget, som ska vara kompetenta på området, och tillika också till stor del bestämmer vilka viner vi ska får köpa, använder vinflaskor som element! Utgår ifrån att dom har mycket god temperaturkontroll i deras lager...
Har de inte avskaffat natttaxan????
)
Jag kan i viss mån förstå korttidstänket på att ha flaskorna i köket, men det känns ändå fel.
Vi har vinet och övriga alkodrycker under trappan dit når inte de klåfingriga gossarna. Det är norrvägg också så utrymmet håller sig svalt.
Men hur länge ligger folks flskor uppe vid taket??
Grannens har legat där i 4-5 veckor nu
Jag kan i viss mån förstå korttidstänket på att ha flaskorna i köket, men det känns ändå fel.
Vi har vinet och övriga alkodrycker under trappan dit når inte de klåfingriga gossarna. Det är norrvägg också så utrymmet håller sig svalt.
Men hur länge ligger folks flskor uppe vid taket??
Grannens har legat där i 4-5 veckor nu
Nej, det är inget skämt. Kan inte lova att de gör det idag, men så länge jag jobbade där var det så. De sparade stora pengar och det var ganska omskrivet.
Att låta dem ligga 4-5 veckor i takhöjd istället för på lägre nivå är inget jag skulle bekymra mig, speciellt inte om det är grannens vin! Många viner vinner ju på att mogna något vilket är det som händer. När jag jobbade på bryggeri förvarade vi öl vid 60 grader för att påskynda åldringsprocessen och testa kvaliteten. Minns inte hur länge vi lagrade det men det var ett sätt att i förväg bestämma hållbarheten. Öl är ju en färskvara.
Att låta dem ligga 4-5 veckor i takhöjd istället för på lägre nivå är inget jag skulle bekymra mig, speciellt inte om det är grannens vin! Många viner vinner ju på att mogna något vilket är det som händer. När jag jobbade på bryggeri förvarade vi öl vid 60 grader för att påskynda åldringsprocessen och testa kvaliteten. Minns inte hur länge vi lagrade det men det var ett sätt att i förväg bestämma hållbarheten. Öl är ju en färskvara.
Ja, 4-5 veckor är nog inget problem. I verkligheten lär dock flaskorna hos de flesta ligga betydligt längre än så.Myrlejon skrev:Nej, det är inget skämt. Kan inte lova att de gör det idag, men så länge jag jobbade där var det så. De sparade stora pengar och det var ganska omskrivet.
Att låta dem ligga 4-5 veckor i takhöjd istället för på lägre nivå är inget jag skulle bekymra mig, speciellt inte om det är grannens vin! Många viner vinner ju på att mogna något vilket är det som händer. När jag jobbade på bryggeri förvarade vi öl vid 60 grader för att påskynda åldringsprocessen och testa kvaliteten. Minns inte hur länge vi lagrade det men det var ett sätt att i förväg bestämma hållbarheten. Öl är ju en färskvara.
Sen så låter det ytterst tveksamt att använda vinet som element.
Det är klart man kan använda dem som värmelagring. Vin består i stort sett bara av vatten, och vatten har ganska hög värmekapacitet (jämför med en ackumulatortank). Däremot blir det nog ingen jämn temperaturkurva, utan den växlar nog rätt mycket under dygnet...
Jag är mer tveksam till om temperaturskillnaden mellan golv och tak kan ha så stor betydelse. Att lagra en längre tid är självklart inte optimalt, men ett par månader i rumstemperatur (oavsett vid golv eller tak) kan väl inte ge någon smakförändring? Jag är ingen finsmakare iofs...
Jag är mer tveksam till om temperaturskillnaden mellan golv och tak kan ha så stor betydelse. Att lagra en längre tid är självklart inte optimalt, men ett par månader i rumstemperatur (oavsett vid golv eller tak) kan väl inte ge någon smakförändring? Jag är ingen finsmakare iofs...
Man kan nog göra det, frågan är hur bra det är för vinet...Hottentott skrev:
Vill då blanda mig i detta med att förvara vin högt... vi håller på att planera vårat kök i nya huset som är byggt 77. Vi tänker att göra en enkel makeover så håller det sig ett par år till = skicka in luckorna på lackning med nya handtag, nya bänkskivor och ho, slipa om golvet och måla taket och sist men inte minst byta ut det OTROLIGT snygga bruna medaljong kaklet 
Dessutom tänkte vi sätta igen mellanrummet från överskåp till tak, som enligt min erfarenhet enbart är till för att samla fett och damm ; ) men försöka att bygga in ett roligt vinställ (förslag mottages gärna) på något ställe.
Kan köpa ett tempen är något högre vid taket men vi köper vin för att konsumera det inom en ganska snar framtid i allafall så då tror jag inte det gör något.
//Jess
Dessutom tänkte vi sätta igen mellanrummet från överskåp till tak, som enligt min erfarenhet enbart är till för att samla fett och damm ; ) men försöka att bygga in ett roligt vinställ (förslag mottages gärna) på något ställe.
Kan köpa ett tempen är något högre vid taket men vi köper vin för att konsumera det inom en ganska snar framtid i allafall så då tror jag inte det gör något.
//Jess
Klicka här för att svara