HEJ!

Jag funderade på att tillverka en köksbänk i mosaik, eller större kakelskivor av slät blank modell. Framkanten tänkte jag bara sätta en metall eller trälist. I usa har jag sett det är ganska vanligt med kakelbänkskivor.

Bortsätt från att skit fastnar i fogarna finns det andra saker att tänka på? Jag tänkte ha en glaskeramikhäll o inbyggnadsho.

Om någon själv gjort en sådan finns bild ni vill visa?

(helst vill jag ha en granitbänk men det är för dyrt för mig)

Du kanske kan göra som du har tänkt, fast med golvplattor i granit. De brukar inte alltid vara så dyra.
Jag tror att det är viktigt att ha ganska mörka fogar så att inte spilld ketchup och vin syns så bra. Jag skulle nog välja kakel/klinker som tål att vara på golvet. En bänk nöts ju ganska hårt av kastruller och så. Det har funnits en bild här på forumet förut. Men jag minns inte var.

pinebar,

tack, granitskivor har jag haft i tankarna faktiskt, kanske får bli det, tåligare som du säger. Ska forska lite mer på saken.

Vi har köksbänk i kakel och visst är det ganska snyggt men inte helt praktiskt, fogarna blir ganska fula som sagt. Nu är det inte vi som satt in det i vårat hus, relativt nyligen övertaget, och ser att fogarna är behandlad med nån lack eller liknande men detta verkar nötas bort på en del ställen. Hursomhelst får man vara försiktig med att spilla eller för den del låta vatten ligga under disk eller bestickställ etc.

T
Personligen tycker jag att det är GRYMT fult kakelbänksskivor, urk!

tank77,

det går nog att göra snyggt om du väljer snyggt kakel/moasik/klinker och lägger det på rätt sätt utan fogar.

Det måste väl vara tänkt till avställningsyta?
Som arbetsbänk med alla möjliga vätskor från kött, fisk, bakning o.dyl är tanken rent ut sagt äcklig :eek:
Snäppet värre än mjuk massivträ

När vi flyttade in i vår lägenhet så låg det svart kakel (eller var det klinker?) med svart fog som bänkskiva. Lite fräckt kanske man kunde tycka i början, tills man började använda den...
Fogarna var svåra att hålla rena och så fort det blev lite vatten på ytan så började det flyta vidare längs fogarna. Antingen ut mot kanten eller längs skivan (till något som man inte ville skulle bli blött). Att försöka torka av smulor eller liknande från en skiva med fogar varannan decimeter är inte heller så roligt.
Vi upplevde det som grymt opraktiskt, och rekommenderar det knappast.
Nu håller vi på att installera ett nytt kök och "kakelskivan" var en starkt bidragande orsak till att vi började gå i renoveringstankar...

Jag har varit drabbad av bänkskivor med kakel i hyrda semesterhus i södra Frankrike där är det tydligen vanligt.

Hopplöst att hålla rent.Varianten med granitplattor är troligen lite bättre, om man sätter dem med minimal/ingen fog. Men ändå knappast en bra lösning.

T
Amerikanarna verkar också gilla kakelbänkskivor:

01293-3.jpg

Kanske inte ger dig nån helhetsbild - kass bild... Men en del av köksbänken klädd i kakel, som vi har, tycker jag fungerar utmärkt!

• IM000095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fixtilda
  • Laddar…
T
AnnaMCJ skrev:
Kanske inte ger dig nån helhetsbild - kass bild... Men en del av köksbänken klädd i kakel, som vi har, tycker jag fungerar utmärkt!
Meh, varför går inte fogarna ihopa, alltså väggfogarna med bänkskivefogarna??

Lat plattsättare?

Inte meningen att fogarna ska gå ihop, då plattsättarna tyckte att detta var snyggare...

• Gilla
Bjor
  • Laddar…
Eller så sade han att han tyckte det var snyggare för att han var lat.. :) För i princip alla plattsättare är det en självklarhet med fogpassning i ett sådant fall.

Men i vilket fall, hur tycker du att det funkar med keramik på bänkskivan, blir det inte skitigt och fläckigt och svåravtorkat?

Vi har bara kaklad bänkskiva på ena sidan av spisen, och den används därför inte flitigt vid matlagning (mestadels reserverad för kokbok och kryddor) då resterande bänkar i köket är av rostfritt stål. Fungerar utmärkt och är inte svårstadäd... Men om man ska ha bänken till mer än en "avställningsyta" är det nog som ovan sagt en god idé att välja annan färg än vit på fogen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.