OM du ändå vill ha in en köksö pga de orsakerna du uppgivit, så är mitt tips att överväga att köra med grundare högskåp. Då tjänar du in 23cm i rumsdjupet.
Jag har själv satt ett sådant skåp bredvid 60djupa skåp pga att väggen buktar ut baktill (en rundning från ett trapphus). I mitt fall har jag satt skåpen i liv framtill dock. Men kontentan är att det är ett av mina favoritskåp. Allt står synligt! Inget rotande långt in i skåpet.
I ditt fall så behöver ju givetvis kyl och frys fortfarande rätt djup, men du får offra ugnens högre placering.
Bifogar bilder på hur det skulle kunna se ut.