5 833 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Värt att köpa induktionsspis?
fick erbjudande att köpa visnings ex. av Electrolux dom har aldrig varit inkopplade och jag får 2års garanti
den här modellen
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41181?opendocument
pris ca.8000:-
eller ska man skippa induktion och köpa den här
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41610?opendocument&markID=80-30-15
för ca. 4000:-
ok det är mkt bra pris på båda om man kollar ord. pris men är det värt att betala 4000:- mer för induktion?
den här modellen
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41181?opendocument
pris ca.8000:-
eller ska man skippa induktion och köpa den här
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41610?opendocument&markID=80-30-15
för ca. 4000:-
ok det är mkt bra pris på båda om man kollar ord. pris men är det värt att betala 4000:- mer för induktion?
Jag bytte till induktion för ett par månader sedan, om jag nästa gång jag köper en spis märker att en induktionshäll kostar tre gånger så mycket som en vanlig glaskeramikhäll kommer jag betala det, så mycket bättre tycker JAG det här...
Det är värt det. Vartenda öre. Nu när vi renvoerade så blev det induktion mest för att det verkade dumt att inte ta det när vi ändå var igång. Jag förväntade mig inte så mycket men blev omedelbart helfrälst. Induktion är underbart! Den är blixtsnabb både upp och ner i värme och bästa av allt: Den går att ställa in exakt. Inget glidande upp och ner i värme så man aldrig får det att puttra lagom utan ett tryck och så är den inställda värmen konstant!
För matlagning är Induktion bättre än glaskeramik. Dock finns det några saker att tänka på:
1. Har du en uppsättning grytor och stekpannor som inte är magnetiska så tillkommer en kostnad för att köpa in nya grytor och stekpannor som klarar induktion.
2. Är du inte van vid touchknappar för reguleringen _kan_ du uppleva detta som otympligt.
3. Det är en glashäll och du måste vara försiktigare i hanteringen med tunga saker på den. En sprucken glasskiva kostar ca 2000 kr att ersätta.
4. Vissa grytor och stekpannor ger i från sig ett surr som är mer eller mindre irriterande beroende på din känslighet för just den frekvensen.
1. Har du en uppsättning grytor och stekpannor som inte är magnetiska så tillkommer en kostnad för att köpa in nya grytor och stekpannor som klarar induktion.
2. Är du inte van vid touchknappar för reguleringen _kan_ du uppleva detta som otympligt.
3. Det är en glashäll och du måste vara försiktigare i hanteringen med tunga saker på den. En sprucken glasskiva kostar ca 2000 kr att ersätta.
4. Vissa grytor och stekpannor ger i från sig ett surr som är mer eller mindre irriterande beroende på din känslighet för just den frekvensen.
Den med induktion har ju även automax (uppkokningsautomatik) på hällen och - framförallt - elektroniskt styrd ugn med matlagningstermometer. Du kan reglera temperaturen mer exakt, du har fler ugnslägen och du har möjlighet att ställa start/stopptid alternativt en förinställd temperatur i kött/fisk etc som du vill att spisen skall uppnå och sedan stänger den av ugnen. Därtill om du har småbarn är den "svårstartad" pga att du måste aktivera spisen med en av/på-knapp innan du kan trycka igång zonerna och ugnen. Lagar du mycket halv-/helfabrikat såsom färdig lasagne och kyckling eller ofta tunga formar, pommes frites etc kommer du garanterat att uppskatta de två utdragbara plåtskenorna. För att lägga till ytterligare ett argument så har du katalysemalj i ugnen (förutom botten) som mha ett katalytiskt ämne i ytskiktet förbränner fettrester och dylikt vid ca 200 grader. Du behöver alltså endast städa ugnsbotten och inte resten. Tänk på att om du använder varmluft är det lättare att det skvätter lite bechamelsås eller liknande jämfört med om du använder statisk över-/undervärme.
Puh... Behöver jag säga att jag rekommenderar den dyrare ;-)
Puh... Behöver jag säga att jag rekommenderar den dyrare ;-)
Jag håller också med tidigare talare!!!!
sedan kan jag också nämna om du har småbarn, visst är spisen "svårstarad" men det är även så att om dom mot förmodan lägger handen på en platta som är på/ varit på så bränner dom sig inte och får brännskador. Men plattan är inte för det så sval så att barnet håller handen kvar. Vilket skule kunna vagga in dom i falsk säkerthet. Att det är helt okej att ha handen på spisen, sedan kommer dom till en vanllig spis och bränner sig ordentligt.
Ytterligare ett argument är för mig att den är lite mera förlåtande när man tex steker, den svarar på en gång och värmen går ner och jag slipper sönderstekt mat...
Jag slipper stå en timme och skrapa pastbränt potatisvatten osv
Köp dig nu en induktion!!!
Det enda negativa jag kan säga utöver priset är att jag har ett "missljud" av något slag, men det mest när plattan startar upp och sedan blir det tystare och när jag använder gjutjärn inte alls.
sedan kan jag också nämna om du har småbarn, visst är spisen "svårstarad" men det är även så att om dom mot förmodan lägger handen på en platta som är på/ varit på så bränner dom sig inte och får brännskador. Men plattan är inte för det så sval så att barnet håller handen kvar. Vilket skule kunna vagga in dom i falsk säkerthet. Att det är helt okej att ha handen på spisen, sedan kommer dom till en vanllig spis och bränner sig ordentligt.
Ytterligare ett argument är för mig att den är lite mera förlåtande när man tex steker, den svarar på en gång och värmen går ner och jag slipper sönderstekt mat...
Jag slipper stå en timme och skrapa pastbränt potatisvatten osv
Köp dig nu en induktion!!!
Det enda negativa jag kan säga utöver priset är att jag har ett "missljud" av något slag, men det mest när plattan startar upp och sedan blir det tystare och när jag använder gjutjärn inte alls.
Det missljudet kommer ifrån dina kokkärl (som inte har helt plan botten) som vibrerar på hällen. Din gjutjärnspanna är antagligen tillräckligt tjockbottnad för att inte påverkas i nämnvärd utsträckning av värmeförändringar (expansion/kontraktion)!naresjo skrev:Jag håller också med tidigare talare!!!!
sedan kan jag också nämna om du har småbarn, visst är spisen "svårstarad" men det är även så att om dom mot förmodan lägger handen på en platta som är på/ varit på så bränner dom sig inte och får brännskador. Men plattan är inte för det så sval så att barnet håller handen kvar. Vilket skule kunna vagga in dom i falsk säkerthet. Att det är helt okej att ha handen på spisen, sedan kommer dom till en vanllig spis och bränner sig ordentligt.
Ytterligare ett argument är för mig att den är lite mera förlåtande när man tex steker, den svarar på en gång och värmen går ner och jag slipper sönderstekt mat...
Jag slipper stå en timme och skrapa pastbränt potatisvatten osv
Köp dig nu en induktion!!!
Det enda negativa jag kan säga utöver priset är att jag har ett "missljud" av något slag, men det mest när plattan startar upp och sedan blir det tystare och när jag använder gjutjärn inte alls.
gjutjärn väger oxå nästan dubbelt det är nog därför den inte låter lika mktbennybanjo skrev:
det blev
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41181?opendocument
kan säga att det går snabbare att koka 0,5L vatten i vattenkokare än spisen
Klicka här för att svara