Hej!

Så här ska vårat kök se ut:

Vita luckor med ram.
Aluminium vitvaror.
Ekparkett golv.
Vit träpanel istället för kakel.
Bänkskiva: ??

Ja frågan är vad vi ska ha för bänkskiva? Tänkt på en i valnöt, men hur funkar det när man blandar träslag (ska ju ha ekparkett i golvet). Kanske snyggare med ek? Sen är ju frågan om man ska ha massiv trä eller laminat?

Jättetacksam för lite förslag och funderingar!

Vi kommer ha samma färger men svart klinker i köksdelen och resten ekpakett, Köksö med barskiva i massiv ek.
Svart granit i laminat har vi valt som bänkskiva blir väldigt snygg kontrast. Skulle också kunna tänka oss ett mörkare träslag än ek som också men måste vara hårdare med tanke på allt man gör i köket.. Valnöt kan fungera mot ekparkett men pröva att lägg en skiva på parketten för att se om det skär sig.
Ett par vänner har äkta svart granit men ångrar sig eftersom det suger till sig vätskor och blir missfärgat och ofräscht.
Hoppas det hjälper er.

A
Byggherre skrev:
Vi kommer ha samma färger men svart klinker i köksdelen och resten ekpakett, Köksö med barskiva i massiv ek.
Svart granit i laminat har vi valt som bänkskiva blir väldigt snygg kontrast. Skulle också kunna tänka oss ett mörkare träslag än ek som också men måste vara hårdare med tanke på allt man gör i köket.. Valnöt kan fungera mot ekparkett men pröva att lägg en skiva på parketten för att se om det skär sig.
Ett par vänner har äkta svart granit men ångrar sig eftersom det suger till sig vätskor och blir missfärgat och ofräscht.
Hoppas det hjälper er.
Tråkigt att höra att det finns sådan okunskap i stenbranchen
All sten skall behandlas med antingen antifläck som behåller stenen i nyskick (naturlig nyans)
eller antifläck med färgförstärkare (lyfter fram färgen i stenen = våteffekt)

Lite inspiration om ni är intresserade av sten
http://www.marmialberti.it/index_eng.htm

Ek eller svart granit laminat. Det svarta bryter onekligen snyggt mot vitt och rostfritt. Det blir en häftig effekt tycker jag. En massiv ekskiva blir nog också snygg, och lite mer ....... rustik eller vad ska jag säga?! Svart/Vitt/Rostfritt associerar jag med modernt och avskalat. Vitt och ek med lite mer rustikt och "vardagsmode". Ujujuj alltså, lika snyggt båda två. Vilken känsla vill ni ha. Trä eller laminat. Det kanske hjälper er att bestämma....

Vi har valt i princip samma färger/material i köket som ni;

Vita högblanka luckor
Rostfria vitvaror
Ekgolv
Glasskiva med tapet bakom ist.f. kakel (vit tapet med svart och lite silver-mönster)
Svart granit-skiva.

Valde granit för att det känns som det mest praktiska att ha i köket.

Tessok skrev:
Tråkigt att höra att det finns sådan okunskap i stenbranchen
All sten skall behandlas med antingen antifläck som behåller stenen i nyskick (naturlig nyans)
eller antifläck med färgförstärkare (lyfter fram färgen i stenen = våteffekt)

Lite inspiration om ni är intresserade av sten
[länk]
Ja antingen är det okunskap eller lathet. Jag tycker det är mycket snyggt med sten men fick välja laminat pga budgeten och annat prioriterades.
Hittade en snygg granitskiva hos HTH-kök som heter Black Brazil.

Jag tycker absolut att du ska välja en bänk i valnöt! Det kommer bli hur snyggt som helst!! Och personligen föredrar jag laminat framför riktigt trä, men det är bara för att jag har träbänkar idag och måste torka torka torka hela tiden vid diskhon för att det inte ska bli sprickor eller fula fläckar (jo jag har oljat in bänkarna)... Jag längtar efter mitt nya kök där jag ska ha laminatskivor - praktiskt och snyggt!

Har själv ekparkett i köket och laminat bänkskiva i valnöt. Det skär sig absolut inte utan är super snyggt ihop med parketten. Som Agneta72 skriver, laminat är ju helt klart mest praktiskt. Träbaänkskivor måste ju underhållas i det oändliga. Fast å andra sidan går de ju att slipa om det råkar bli skadat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.