Kök
anemon66: Håller med dig delvis, ska ha samma tapet men bottenfärgen får bli vit. blev för rörigt med den andra bottenfärgen och den passade INTE mot bänkskivan. Blir också lättare att välja kakel till den.. Vet vilket kakel du menar, där vi ska köpa golv o kakel rekommenderade dom det kaklet också.. det är fint, men jag hade vitt kakel innan och har tröttnat på det. TACK för dina
DIY_freak: Jag använde Henrikssons Stenhuggeri i Kungsbacka och är nöjd (men det var inget större arbeta iofs, bara en polerad stenskiva i röd granit). http://www.henrikssonsstenhuggeri.com/
62_an: En Cylinda EC70 verkar vara i stort sett samma fläkt som Franke (Futurum) Tender 720. http://www.franke.se/docs/products/technicalCard/Tender.pdf Skulle inte förvåna mig om dom är tillverkade på samma fabrik. En skillnad är att Franke säger 750m3/h, oavsett storlek! Man anger också en något midre maximal ljudnivå. Vi har köpt Tender720 i RF som vi snart ska montera. Pris ca 4000:- med
breakman: Kan du ta det en gång till, jag förstod inte riktigt... =)
karolinam: Tack så mycket! Ska kolla över det då så får jag se hur den nya ritningen blir...=)
Anna_Robban: http://www.lundinskok.se/?articleId=678&lang=SE I deras katalog på s 44 finns en bild där dom har skåp och upphöjd diskmaskin. (lyckades inte få med en bild) Ganska många andra inspirerande bilder också!
miramira: för att få mer kontakt till vrummet kan du öppna upp väggen till vänster om ingången till köket. jag tror det skulle bli ett j*kla spring med barnen om det är en öppning till i köket
yens: hmm, jag kommer bara ihåg att man skulle montera ett gummiband i bakkant när man skruvade ihop skåpet. Jag missade det momentet först och fick gå tillbaka något steg för att sätta dit den. Om man spänner det för hårt så blir effekten att luckan inte stannar nere, och då låter det ju som att effekten av ett löst spänt borde vara att den inte hålls uppe...
Kåben: [citat] Jag kanske är snål, men jag tycker det är lite dyrt... :)
ByggPutte: På jobbet har vi kapat djupet när skåpen har varit monterade även stora garderober. Drar en linje runt och kör med handklinga. Kan frasa sig lite. Om det är ett synligt kap ställe kan man pröva att tejpa för att minska att det frasar sönder kanten. Mvh Putte
Ahlbom: Lutet och limmet i skivan låter som ett riskmoment, sen kanske det inte är så bra att ha lut i en skiva som man har mat på?! även fast man behandlar ytan med olja eller liknande, känns lite läskigt i alla fall. Vi får pröva att betsa en provbit och se vad som händer. Skivan och köket var beställda sedan länge och vi trodde att de skulle matcha bra när vi var på Ikea och kollade.
Jörgen m: Vi är i slutskedet av köksrenovering efter vattenskada. Finns det någon / några photoshopkunniga som kan ge oss lite förslag vad vi ska ha för stänkskydd ovanför diskbänken? Avståndet mellan diskbänk och överskåp/fläkt är 60cm.Väggen bakom är grå med blå bakgrundston. Det vi funderat på är stående 60cm plattor eller aluminiumlaminat. Finns det någon vänlig själ som kan
Johan Gunverth: [citat] Pah! Riktigt grillning gör man över träkol! ;) ...men jag håller med.
gaston12: Jag gjorde en jämförelse för ett tag sedan och Ballingslöv+Franke diskbänk blev ca 3ggr dyrare än IKEA lösningen med IKEAs diskbänk. Bänkskiva i laminat ingick i båda lösningarna.
nizze_putt: Jag kan nog förstå att del låter lite högt. Har man en fläkt som suger 800m3/h så måste det låta en del. Det blir, om jag räknat rätt, ca 220 l/s !! Om man tittar på vad boverket har för regler för luftombyte i ett boende så är det 0,35 l/s * m2. Med 220 l/s så skulle man kunna (teoretiskt) kunna vädra ett hus på ca 620 m2................. Jag hoppas att jag räknat rätt i
halloy: Enligt killen jag köpte hårdvaxoljan av, så spelar inoljning innan vaxning ingen roll för bänkskivans hållbarhet. Enligt honom är hårdvaxoljan så skyddande att oljning inte påverkar. Själv har jag ju ingen aning, men väljer iallafall att olja innan pga utseendet.
Bezt: Och jag tycker att det är svårare att hålla rent om det är en häll som sitter i bänkskivan, Blir alltid nån springa som smutsen samlas i. Spisen gär ju att dra ut och göra rent iaf.
Mannehund: Hej! plf66: Jag sökte på pure glass och hamnade här...Inte helt aktuell tråd, men...Blev det pure glass tillslut? Vi satte vit 5x5 med bård i grått, men det blev ju inte riktigt vitt :-( Tydligen skall det material vi fått vara rätt. Det är lite känsligt för hur man ljussätter men jag har iallafall inte lyckats att få det vitt. Om det blev glas för er del vore det kul att se hur det
jonne72: Vi har precis gjort om köket i vår lägenhet och hade hantverkshjälp till gas, vatten och el. Det blev så klart dyrare än vi tänkt oss, men landade på ca 16000 för gas och vatten, och 6000 för elen. Detta innefattade nedmontering och pluggning av gamla rör (pluggning eftersom vi själva skulle jobba lite mellan demontering och montering av rören), montering av nya rör med omdragning
Jesca_j: Rent toretiskt om hörnskåpet är liksidigt så bör det vara 90 / 2 alltså 45grader. Vi har ikea hörnskåp och vi gerade listen 45grader iaf.
dannelennartsson: Miele har en induktionshäll med yttermåtten 916x416 mm. Den kanske kan passa... Modellen heter KM 5775
Klura: Denna sida hittade jag när jag googlade lite: http://www.landernas.se/skotsel.htm Läste på en annan: Att behandla golvet med medel som ger en yta kan minska livslängden markant. Men vad för behandling de menar vet jag inte.
helsod: [citat] Självklart går det att ta bort skåpen under fönstret.... men tycker nog inte det blir så fint utan dom... då rummet är hela 11 m långt då inkl v-rum å matplast så får jag känslan av att det kommer kännas ännu längre om man gör det till ett parallelkök.
shadowsinthesun: Tja, det är normalt servicefirman som byter dörren på uppdrag av Fraktföretaget (om det är en transportskada) eller LG (om det är en dold skada) och de får bara betalt för detta. Skulle vara om de får in det på en tid(= kostnad) som uppdragsgivaren accepterar. Säljföretaget och i regel heller inte Servicefirman har i princip inget att säga till om, men du kan ju prova att kräva det
halloy: Vi var tvugna att ha en sidohängd lucka på ugnen pga den planlösning på köket som vi tillslut valde. Det blev en Siemens och vi är supernöjda.