Ja som rubriken lyder.... Vad har ni? Finns det nåt standard?

Tror att 500 mm är nån sorts standard - det har jag i alla fall.

/V

500 mm är standard men många bygger med 600 nuförtiden också.det beror väl lite på hur långa ni är i familjen.jag som är lång föredrar 600 men det är övervägande mest 500 måttet som gäller.

Hemmakatten
Även om 500mm är standard så blir det väldigt trångt att arbeta på köjsbänken. Vi har 650mm, ser snyggt ut och känns mycket rymligare (har haft 500mm tidigare så jag kan jämföra). Dessutom krävs det minst 650mm mellan spis och fläkt om man har en gasspis. jag har iofs svårt att nå översta hyllan, men där har vi ändå bara saker som används sällan.

Känns som 'liggande' skåp kan göra sig bättre en bit upp jämfört med 'stående', eller inbillar jag mig bara det? :)

FredrikR skrev:
Känns som 'liggande' skåp kan göra sig bättre en bit upp jämfört med 'stående', eller inbillar jag mig bara det? :)
Exakt, finns inga större standard mått nuförrtiden, har du nån högskåpstäcksida så kan du bhöva rätta dig efter den så du inte får ett ojämnt avslut ovanpå när du för ihop överskåp, täcksida och högskåp.

Annars kan du gå efter kaklet, kolla upp vilken storlek du ska ha på kaklet och se till så du inte får en onödig kapning i kaklet bara för att skåpet är 20mm högt eller lågt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.