Kök
katah: Har ni erfarenheter att köpa en utställningskök och ev. komplitterad det? Hur blir det med skåpen när det monteras två gånger? Blir det sprickor eller extra borrhål ?
kloka_elin: Du kan ju för skojs skull lägga ut en ritning här så kanske någon kläcker nåt bra förslag!? Här finns ju gott om duktigt och hjälpsamt folk. /Elin
Martin_Blomberg: Teste med provmontering i olika höjder. Ni vill undvika att fläkten helt skymmer katruller och stekpannor när ni lagar mat. Då ger provmontering ett bra svar på vilken höjd som passar. Om det är bökigt att provmontera med själva fläkten så gör en lika stor modell av papp.
hempularen: Du skall helst inte punktera plasten. Den skall hindra vattenånga i luften från att tränga ut i isoleringen, där den kondenserar när den kommit till en tillräckligt kall del. Om du råkar punktera plasten så finns det speciell åldringsbeständig tejp på byggmarknaden för skarvning. Ett sätt att fästa den nya gipsbiten är att du sätter brädlappar runt hålet innanför gipsskivan,
Tripod: Här har det rangordnats köksleverantörer: http://forum.byggahus.se/koek/8992-rangordna-koeksleverantoerer-prisklass.html
imported_peter: [citat] Ja, det var jag som var otydlig, det har jag tänkt.. men tack ändå...
fulis: [citat] Anledningen till att köpa olika luckor skulle vara utifall att det inte går att kombinera epoq's stommar med IKEAs luckor. Men jag har beställt epoqs stommar och skall försöka kombinera dessa med IKEAs luckor. Det är endast på överskåpen detta skall göras, så det är inga jätte pengar om det skulle gå åt fanders. /Fulis
Knecke: [citat] Hej, tack så mycket för idéerna. Lite kommenarer: Ja den L-formade barskivan blir bara som en hylla men där den sitter (och där du placerat högskåpet för ugn/mikro) är tanken att det inte ska vara något vägg. Alltså, mellan väggen för fläkten och murstocken så kommer det vara helt öppet för att få lite mer öppen lösning. Man ska inte kunna gå in i köket där men
helsod: Nu har jag ritat till ett nytt förslag då dom bestämt sig för att skippa högskåpet med ugn/micro. Så nu finns ugnen under hållen å sen micron i ett överskåp. Även jag är lite allergisk mot överhörnskåp så tog även bort detta. Kyl/frys vill dom ha full höjd båda två... Barn har dom inga idag... Matsalen är i ett angränsande rum. Å tyvärr vet jag inte hur köket är
Dahlskog: Hej Är det någon som känner till om det finns kopior på besticken focus de luxe, orginalen är ganska dyra. Vet ej om det är rätt forum, men de ligger ju i köket... Tacksam för svar
jostmart: Den är bara 1 meter lång, 2.5 cm tjock och kostade någonstans mellan 550 och 600 kr (åsså otaliga bilresor hit o dit). Det är inga stora pengar men det gäller ju att räkna varenda krona hehe. Ja, jag skall åka till butiken och snacka, måste låna bil först bara :(
AstaS: Jag har letat runt här men inte hittat någon som gjort ett sekelskifteskök. VI har just köpt ett sådant hus och tänker göra om köken i sekelskiftesstil, troligen med pärlspontsluckor etc. Finns det någon här som fixat till ett sådant kök och har några bilder?
jensolof: Elementet sticker inte ut alls, det sitter under fönsterbrädet. Kanten på fönsterbrädet har jag i ritningen angett som vägg eftersom det sticker ut ca 5 cm från den egentliga väggen (djupa fönsternischer). Och ja, jag har planerat en diskmaskin längst till vänster (ska bli lyxigt att slippa handdiska!).
johu: [citat] Oj, här har jag inte varit på länge, men jag svarar ändå... Mellan fläkt och murstock går det nåt slags "böjbart" rör. Denna byggde vi in i en uppreglad gipskanal. Sotaren tyckte det var ok, förutom att man måste ha en inspektionslucka vid anslutningen vid murstocken. När de inspekterade så var det inte riktigt färdigt, så det gick bra ändå, men jag måste väl fixa en
Draven-: Tyvärr är helintegrerat inte billigt om man ska ha hyfsade saker. IKEA håller lägre priser - men då får man Whirlpool (= skit). Bosch är ett tips att kolla in, tror ELON har mycket av dem.
cnsmipe: Hantverkarna kommer imorgonbitt. Och jag/vi har börjat fundera på att göra en ändring i sista minuten men kan inte riktigt bestämma oss. Så här hade vi tänkt placera kylen(K), frysen(F) (svarta husqvarna) och ugn och vår inbyggda espressomaskin(X) (Miele) från början KFX Men vår nya tanke är att dela på kylen och frysen enl. följande FXK Någon som har någon uppfattning? Är det
JonOMaria: Det som gör skillnaden mellan platsbyggt och ikea (utom att ikea inte är gediget utan papp och fullt med små hål för alla hyllbvarationer =) så är det just att skåpen inte går kant-i-kant, utan dom har lister mellan skåpen och mellan skåp och bänkskiva, och det måste man ju kunna göra sjäv med lister och passbitar. Nåt sånt hade vi tänkt göra med mdf tex.
Peter2400: Vi köpte först en AEG "Marknadens tystaste diskmaskin, med en bullernivå på endast 41dB(A)", och vi blev grymt missnöjda med ljudnivån, klart störande dessutom tyckte vi inte den diskade särskilt bra. Vi hade en 12år gammal elektrolux innan som fungerade minst lika bra. Kraven vi hadde på en diskmaskin var att den skulle vara tyst och att den måste ha belysning. Lampa i diskmaskinen
ankan35: Snabbprogrammet har kommit tillbaka nu, efter att jag körde det så visas tiden rätt igen.
screamin-daemon: Jag har pratat med IKEA om detta och de säger att ädel har folie och sen är den även lackad. Ädel är gjort mycket snyggare än t.ex. abstrakt är. Det största problemet med folie är väl att det är mycket svårt att reparera om det får en skada som tidigare nämnt. Läser man på Ikea.se står det bara folie även på Ädel..... Jag vet inte vad man ska tro, Ikea verkar inte ha
kokkelimokk: [citat] Ska ha fristående INTE inbyggnad. Skrev: "Så inbyggnad och en variant med gas och el fungerar ju inte riktigt". Idag har jag en vanlig gammal electrolux med 4 kokplattor, standardspisen så att säga. Jo effekten jag får ut ur 20A låter ju väldigt lite. Men det gör ju 25A också och det ska ju fungera enligt Siemens så jag vet inte riktigt hur dom räknar. Och Cockaby verkar ju
LorenzoLameass: ok..kollade med thuressonontrading...dom skulle ha strax över 2000 för denna pushfunktion till 8 köksluckor+7 garderobsluckor. Prisvärt? Funkar det verkligen att ha pushfunktion på 100 cm breda garderober (236 cm höga) om de saknar mittstomme mellan dörrarna?
Tripod: [citat] Avståndet till avställningsyta är nåt som jag har tänkt på men det problemet torde i princip alla med ugn i arbetshöjd ha. Kan vara smart att undvika en ugn med sidohängd lucka. Med "traditionell" öppning så kan man ju altid använda luckan som panikavställningsyta. Sen får man ju se till att man har rejäla ugnsvantar.(varför man nu har vantar som inte håller måttet?)
pinebar: För överskåpen tror jag att det skulle kunna vara snyggt att du använder luckor som är typ 60x60 och placerar två ovanpå varandra. Då blir det liksom rutigt och inte så långsmalt som det kanske kan bli annars. Eller så kan du ha smala liggande överskåp med vitringlas och belysning för att det inte ska se så kompakt ut också.
Anna_Robban: [citat] Fina luckor! Är det som Ikeas Ädel men riktigt vit istället, lär det bli en vända till kvik. Det andra va också fint! ;)
breakman: Kunde inte låta bli att dra på smilbanden... Riktigt najs! Bara jag får fingrar ur så ska jag fixa till lite lister och sockel. Efter det ska jag lägga upp bilder...
laz: Liten bilmaskin kanske? Jag rev gammalt kakel i köket med en liten hitatchi borrhammare med bilfunktion och vinkelslip med stenskiva. Dammade? Japp mycket! Putsen bakom tog liten skada och behövde bara spacklas. Först gick jag loss med vanlig huggmejsel och hammare och då lossnade putsen bakom kaklet.
renoVera77: [citat] Gick och läste på tuben och där står sanitärsilikon.Du har nog rätt i att det här var ett av de 999 fallen ;) Jag blev förvirrad för dom pratade om fogmedel och att vi skulle prima ytan under. Men det får nog 'duga' då med det jag köpte där. Tack!
kamy: Jag har installerat ett sådant för bara ett par veckor sedan. Kvaliteten är hög. Jättefint utförda skåp och luckor. Priset ligger i något slags mellanskikt, ungefär som ballingslöv. Du kommer att få mycket mer för pengarna om du väljer ett lundins-kök jämfört med många (de flesta?) leverantörer i samma prisklass. Deras absolut största styrkor är flexibiliteten att kunna