Hej

Sitter o planar på att eventuellt beställa hem et utställningskök för att få ner våra kostnader vid hägrande renovering...

Någon som har erfarenhet av köken ifrån Invita köksstudio eller genuina kök??

Läste i en annan tråd att valnöt gulnar kraftigt på ganska kort tid? Kan vi uv-lackbehandla eller liknande för att slippa detta? Hur beter sig körsbär?

Några andra råd och tips kring dessa träslag vi bör tänka på?

Vi tittate på ett kök från Invita, men det stupade på priset; Ballingslöv var billigare och hade dessutom fler möjligheter. Vi träffade aldrig på Genuina kök, trots att vi var hos ett tjugotal köksfirmor i Stockholm. Är det en mindre firma så undvik den.

Allt trä gulnar (eller mörknar) med åren. Björk gulnar mest, ek något mindre. Körsbär borde inte uppvisa så stora färgskiftningar, likaså valnöt.

Om du väljer ett utställningskök, tänk då på att du i alla fall kommer att behöva beställa till skåp, luckor, passbitar och annat för att det ska passa in i ditt utrymme och dina behov. Är utställningsköket gammalt, kolla innan att luckor finns kvar att tilläggsbeställa i samma finish som utställningsköket.

Amerikansk valnöt ljusnar och ändras mycket i färg, från mörkt brun till ljusaren röd gul innom en 3 årsperiod, så är man
ute efter en riktigt mörk skiva ska man inte välja Amerikansk valnöt.

Hej

Tack för svar :-)

Har läst på flera ställen att valnöt gulnar kraftigt på t.ex. golv... samma princip borde ju vara gällande på köksluckorna -men är kanske som jennifer_1 säger att det finns olika typer av valnöt... så att de som redan är mer jämnbruna o mörka inte ändrar sig så mycket medans de som är mer "zebrastrimmiga" o levande i färgen gulnar kraftigare...

Har kikat på ett kök i ask? alm? hmm... nu blir jag osäker... det var som ek i färgtonen men betydligt mer levande i mönstret... lite som valnöt fast i ekfärg eller hur jag ska förklara -det var ju väldigt snyggt, nån som vet hur det beter sig efter några år??

Sitter också o velar lite med en mindre firma... tänker att liten kan ge bättre service, men samtidigt kanske lite kursar o försvinner om ett år... då kan vi aldrig nånsin komplettera om det skulle behövas...

Letar efter snygga kök med infällda handtag som fräst spår -gillar inte handtag :-) nån som sett något trevligt sådant?? Kan tänka mig kombinera trä och vitt med rostfritt...

Szture -tänkte också på det, men de firmor vi fått svar av från deras annonser säger att köken kan kompletteras... Man vill ju dock ha en kompleteringsprislista -så det inte drar iväg och de överkompenserar för utställningskökets låga pris genom extra köpen.... Sedan på ett träkök vill jag ju heller inte att färgtonen kraftigt ska variera på nya o de "gamla" luckorna... så lite fundersam ja

Hemmakatten
Vi har valnötskök/garderober sedan ett år tillbaka. De är jättefina, men vi har jämn, mörk valnöt och någon "strimmig" variant. Luckorna är helt obehandlade och skall bara oljas in vid behov. Hittills har jag bara oljat en gång, men borde nog göra det nu igen. Det går naturligtvis att beställa lackade luckor om man skulle vilja det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.