Har ett litet problem vid monteringen av köket - väggen buktar ut i mitten så jag har ett gap på ca 1cm på varje ände av köket. Har nu mätt ut var skåpen ska hänga för att köket ska vara rakt men jag grublar över vad som kan användas som distsnser mellan skåpens upphängningskonsoler och väggen. De ska vara olika för varje beslag iom att väggen svänger hela tiden.
Några tips?

Brickor på skruvarna? Olika antal för olika avstånd. Därefter kila fast med träkilar?

Om väggen är färdig måste du ju ha nåt att lägga i mellan. Brickor låter lite grovt, dvs grova steg. Och så gäller det ju att pricka hålen med skruvarna.
Ett tips på chims av trä, som man kan skruva igenom, är plywood för modellbygge.
Den finns i specade tjocklekar, tex. 0,4 - 0,6 - 0,8 - 1,0 - 1,5 - 2,0 - 3,0mm.
På det viset kan man bygga upp exakta mellanlägg.
Förvisso ganka dyra skivor - 100mm x 1m av 1mm kostar ca 50:-, men eftersom man i regel kan kapa till små bitar runt infästningarna så blir det inte så dyrt.
Jag brukar ha ett sortiment av några tjocklekar hemma, man vet aldrig när dom behövs ;)
I ditt fall - lägg ett långpass eller rätsliva i linjen där skåpen skall skruvas i överkanten och palla under med plywoodbitar tills det är rakt. Ev. stödlinje i skåpens underkant.

Jag hade en hel del av det här problemet när jag satte upp mina stommar och det jag gjorde var att sticka ner masoniteremsor som distans (olika kombinationer av 3,5- och 5,5-mm masonite beroende på hur mycket som behövdes).
Jag gjorde inte så att skruvarna gick igenom distanserna, utan jag stack ned distanserna bredvid skruvarna så att de klämdes mellan stommen och väggen. Anledningen till att jag gjorde så var att jag tyckte att det var svårt att mäta upp eller räkna ut exakt hur mycket distans som behövdes på varje ställe innan skåpen var uppsatta och hopskruvade med varandra. Men det är kanske bara för att jag är en sån klantig snickare.

Kan träkilar som man har vid fönster- och dörrmontering vara ett alterinativ?

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.