8 803 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Avstånd mellan gasspis och fläktkåpa
Vi kommer att installera en gasspis i vårt flyttade timmerhus från 1890-talet. På grund av åldern på huset är takhöjden 3 m. Enligt rekomendationerna så måste avståndet mellan en gasspis och en fläktkåpa tydligen vara cirka 75 cm men det vi undrar över nu är hur högt avståndet kan vara? Vi vill gärna slippa skarva fläktkåpan och med våra 3 meter i takhöjd så ser det säkert snyggare ut att ha kåpan högre upp. Det vi funderar på är hur högt man kan sätta den utan att fläktens effektivitet påverkas negativt. Någon som vet detta?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ju tidigare fläkten fångar upp matoset ju mera går in genom fläkten. Ju högre upp den sitter ju mera hinner försvinna ut i resten av rummet. Är fläkten superbred och har en fläktmotor av restaurangkaliber går det givetvis att sätta fläkten högre upp.
Är den en vanlig köksfläktvariant alá 300 liter i minuten skulle jag låta bli att sätta den högre.
Är den en vanlig köksfläktvariant alá 300 liter i minuten skulle jag låta bli att sätta den högre.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det gör också stor skillnad om man har fläktkåpan över en köksö, mot en vägg eller i ett hörn (optimalt). Viktigt är också att få in luft i motsvarande mängd som skall ut
Min fläktkåpan sitter 120cm äver gashällen mot en vägg. Kåpan är 130cm bred och 70 cm djup (ut från vägg). Det fungerar utmärkt så länge inluften är med. Den öppnas med ett spjäll och matas in under köksbänkssockeln. Köksfläkten sitter på vinden och är en C.A Östbergs IRE200 som matar ut 800 kubik i timman.
Min fläktkåpan sitter 120cm äver gashällen mot en vägg. Kåpan är 130cm bred och 70 cm djup (ut från vägg). Det fungerar utmärkt så länge inluften är med. Den öppnas med ett spjäll och matas in under köksbänkssockeln. Köksfläkten sitter på vinden och är en C.A Östbergs IRE200 som matar ut 800 kubik i timman.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Standardavståndet är 70cm, alltså 20cm högre än kåpan till en elspis.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden