3 953 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Följa diskbänk eller ej
Hej
Jag ska snart börja kakla över diskbänken och över bänkskivan i mitt kök. Köket ser ut på följande sätt. Bänkskiva - Spis - Diskbänk. När jag började mäta lite på köket märkte jag att bänkskivan ligger cirka 1 cm högre än diskbänken. Hur ska jag göra? Ska jag dra en raklinje och kakla efter den och fylla ut tomrummet med mjukfog eller ska jag följa bänkskivan och diskbänken så lutningen blir på kaklet oxå?
Fråga 2: Ska jag börja med en hel kakelskiva och få cirka 5 cm över i toppen och då sätta en liten trälist över för att täcka denna eller ska jag kapa alla i första raden?
Mvh Erik
Jag ska snart börja kakla över diskbänken och över bänkskivan i mitt kök. Köket ser ut på följande sätt. Bänkskiva - Spis - Diskbänk. När jag började mäta lite på köket märkte jag att bänkskivan ligger cirka 1 cm högre än diskbänken. Hur ska jag göra? Ska jag dra en raklinje och kakla efter den och fylla ut tomrummet med mjukfog eller ska jag följa bänkskivan och diskbänken så lutningen blir på kaklet oxå?
Fråga 2: Ska jag börja med en hel kakelskiva och få cirka 5 cm över i toppen och då sätta en liten trälist över för att täcka denna eller ska jag kapa alla i första raden?
Mvh Erik
Hemmakatten motsäger sig själv lite, det går ju inte ha en rak rad med hela plattor hela vägen när bänk och diskbänk skiljer en centimeter i höjd.Hemmakatten skrev:
Jag tror det se bäst ut om du sätter hela plattor längs diskbänken, och kapar 1 cm i nederkant när du kommer till bänken.
Mvh/Abbe
Det var ju inte meningen att förvirra. Men en rak linje måste man ha, ser ju helknäppt ut om man sätter kaklet högre vid bänken. Abbe's förslag var bra, du behåller då den raka plattraden/linjen i överkant på plattraden. Men jag tror att det kanske kan funka med en bredare mjukfog.
Hur bred spis har du? Du hade väl spis mellan diskbänken och bänkskivan? Kanske du kan börja med bänkskivan och sen minska ner till disk bänken 1 cm på 60cm kanske du kan "lura" bort. prova sätt plattorna med dubbelhäftande tejp så kan du se om det blir helt galet att göra så.
Hej
Ja spisen är 60cm.. Men jag är lite rädd att det kommer synas som ett hack i fogarna men jag ska testa att "klistra" upp det och se hur det blir.. Men jag är lite inne på mjukfogen... det känns som om det inte blir snyggt oavsett hur jag gör..
Jag kanske skulle försöka sänka bänkskivedelen den centimentern som fattas.
/Erik
Ja spisen är 60cm.. Men jag är lite rädd att det kommer synas som ett hack i fogarna men jag ska testa att "klistra" upp det och se hur det blir.. Men jag är lite inne på mjukfogen... det känns som om det inte blir snyggt oavsett hur jag gör..
Jag kanske skulle försöka sänka bänkskivedelen den centimentern som fattas.
/Erik
Klicka här för att svara