1 519 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Räcker effekten i köket med V230?!
Hej!
Det lutar åt att vi köper inbyggnadsspis med 230 kontakt och en anslutningseffekt på ca3kw.
Även hällen blir på ett 230 uttag. Hur mkt effekt får man egentligen ut på en häll med bara 230V?
Enligt P=U*I och en 10A säkring blir det ju inte mer än 2,3kw...
Om både häll och ugn har 230 är det då en lösning att ha en separat 10A till var och en eller varför är alla hällar (nästan) och ugnar med 230 idag?
Det lutar åt att vi köper inbyggnadsspis med 230 kontakt och en anslutningseffekt på ca3kw.
Även hällen blir på ett 230 uttag. Hur mkt effekt får man egentligen ut på en häll med bara 230V?
Enligt P=U*I och en 10A säkring blir det ju inte mer än 2,3kw...
Om både häll och ugn har 230 är det då en lösning att ha en separat 10A till var och en eller varför är alla hällar (nästan) och ugnar med 230 idag?
I många kataloger över hällar står det i faktadelen vad de kräver för säkring. Jag insåg att elen i min lägenhet inte räckte, och min elektriker höll med efteråt. Kanske när föreningen drar in tre-fas om några år. Men kolla med en elektriker för säkerhetskull, annars kan du få planera om "för sent".
Hörde med återförsäljaren och man kan tydligen koppla 3-fas mm. Att det stod 230 V var tydligen bara minimikrav. Antar att det är så för de flesta hällar. 230V räcker ju inte långt när produkten är märkt 7,2kW. Har 3-fas på en 10 amp och borde få ut 4kw. Räcker detta? Får nog annars byta till 2,5mm2 kablar och 16 amp.
Klicka här för att svara