Jag har köpt tre bänkskivor i valnöt på Bauhaus. Längden är ungefär 300 cm per skiva. Problemet är att den ena bänken är nästan 370 cm, vilket innebär att jag måste göra en skarv någonstans.

Min fråga: Hur gör man med skarven? Lägger man bara skivorna mot varandra så skarven blir synlig, eller fyller man ut skarven mellan skivorna med något? I så fall vad?

Eftersom jag ska ha inbyggnadsdiskbänk i den "långa" delen så skulle det ju passa utmärkt att göra skarven "i mitten" av diskbänken. Då blir det ju bara en skarv på ca 5 cm i framkant och ca 5 cm i bakkant av skivan (om någon förstår).

Hur har ni andra gjort?
 
Lägg inte skarven i vasken, ändträet är det mest känsliga.
Din skiva kommer att spricka. Skarven skall läggas minimum 200 mm
från vasken och aldrig mitt iarbetsytan mellan vask och häll.
Var också noga med att olja b-skivan på båda sidorna annars kan den
lätt bli bananformad.
 
Martin_Blomberg skrev:
Kolla i denna tråd där problematiken har varit uppe:
[länk]
Jag blandade sågspån från bänkskivan med genomskinlig silikon och kletade i springan, då får springan samma färg som resten och är knappt märkbar.
Bra tips. Då förhindrar ju även siliokonet fukt att tränga in mellan skivorna. Håller sig fogen fin även efter en längre tid?
 
Jennifer_1 skrev:
Lägg inte skarven i vasken, ändträet är det mest känsliga.
Din skiva kommer att spricka. Skarven skall läggas minimum 200 mm
från vasken och aldrig mitt iarbetsytan mellan vask och häll.
Var också noga med att olja b-skivan på båda sidorna annars kan den
lätt bli bananformad.
Problemet är att jag inte vill "förstöra" arbetsytorna till höger och vänster om diskbänken med en skarv. Om man nu kan göra skarven "osynlig" så spelar det ju iofs mindre roll.

Annars gör jag en chansning med skarven mitt på diskbänken. Jag har nämligen en "vanlig" diskbänk (3 cm tjock, ej inbyggnad) liggandes här hemma och blir det Kalle Anka av allt så kan jag ju montera den istället, och på så sätt slippa skarven.
 
JLT skrev:
Bra tips. Då förhindrar ju även siliokonet fukt att tränga in mellan skivorna. Håller sig fogen fin även efter en längre tid?
Ja fogen är det inga problem med, men så använda jag ju också de där excenterlåsliknande beslagen på undersidag av bänken för att dra ihop bitarna.
Dock kan du få problem med att trädet kan komma att röra på sig åt olika håll på var sin sida om skarven. Dvs att det kan se bra ut i början men efter nån månad kommer det att bli någon millimeters skillnad på var sin sida om skarven.
 
Glöm för allt i världen inte att kexa eller plugga i ändträt för att förhindra rörelse på höjden.
 
Illunion skrev:
Glöm för allt i världen inte att kexa eller plugga i ändträt för att förhindra rörelse på höjden.
Tänkte bara tillägga ännu ett alternativ: att fräsa ut spår på änderna där du skall skarva och lägga en lös spont inuti frässpåret.

Har du en överhandsfräs hemma?
 
Japp. Jag har en överhandsfräs.

Tack för alla bra tips.
 
får passa på att fråga, jobbiga bauhaus har ju inte någon online katalog -vad kostade skivorna??
 
Hej!

Bauhaus säljer valnötsskivor 3000*610*40 för 4500:-
Jag köpte dessa till mitt kök.
Riktigt fina skivor för den prislappen!


/Wagis
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.