10 316 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Skarva bänkskiva i valnöt
Jag har köpt tre bänkskivor i valnöt på Bauhaus. Längden är ungefär 300 cm per skiva. Problemet är att den ena bänken är nästan 370 cm, vilket innebär att jag måste göra en skarv någonstans.
Min fråga: Hur gör man med skarven? Lägger man bara skivorna mot varandra så skarven blir synlig, eller fyller man ut skarven mellan skivorna med något? I så fall vad?
Eftersom jag ska ha inbyggnadsdiskbänk i den "långa" delen så skulle det ju passa utmärkt att göra skarven "i mitten" av diskbänken. Då blir det ju bara en skarv på ca 5 cm i framkant och ca 5 cm i bakkant av skivan (om någon förstår).
Hur har ni andra gjort?
Min fråga: Hur gör man med skarven? Lägger man bara skivorna mot varandra så skarven blir synlig, eller fyller man ut skarven mellan skivorna med något? I så fall vad?
Eftersom jag ska ha inbyggnadsdiskbänk i den "långa" delen så skulle det ju passa utmärkt att göra skarven "i mitten" av diskbänken. Då blir det ju bara en skarv på ca 5 cm i framkant och ca 5 cm i bakkant av skivan (om någon förstår).
Hur har ni andra gjort?
Lägg inte skarven i vasken, ändträet är det mest känsliga.
Din skiva kommer att spricka. Skarven skall läggas minimum 200 mm
från vasken och aldrig mitt iarbetsytan mellan vask och häll.
Var också noga med att olja b-skivan på båda sidorna annars kan den
lätt bli bananformad.
Din skiva kommer att spricka. Skarven skall läggas minimum 200 mm
från vasken och aldrig mitt iarbetsytan mellan vask och häll.
Var också noga med att olja b-skivan på båda sidorna annars kan den
lätt bli bananformad.
Kolla i denna tråd där problematiken har varit uppe:
http://www.byggahus.se/forum/koek/61654-sammanfoga-2-baenkskivor.html
Jag blandade sågspån från bänkskivan med genomskinlig silikon och kletade i springan, då får springan samma färg som resten och är knappt märkbar.
http://www.byggahus.se/forum/koek/61654-sammanfoga-2-baenkskivor.html
Jag blandade sågspån från bänkskivan med genomskinlig silikon och kletade i springan, då får springan samma färg som resten och är knappt märkbar.
Bra tips. Då förhindrar ju även siliokonet fukt att tränga in mellan skivorna. Håller sig fogen fin även efter en längre tid?Martin_Blomberg skrev:
Problemet är att jag inte vill "förstöra" arbetsytorna till höger och vänster om diskbänken med en skarv. Om man nu kan göra skarven "osynlig" så spelar det ju iofs mindre roll.Jennifer_1 skrev:
Annars gör jag en chansning med skarven mitt på diskbänken. Jag har nämligen en "vanlig" diskbänk (3 cm tjock, ej inbyggnad) liggandes här hemma och blir det Kalle Anka av allt så kan jag ju montera den istället, och på så sätt slippa skarven.
Ja fogen är det inga problem med, men så använda jag ju också de där excenterlåsliknande beslagen på undersidag av bänken för att dra ihop bitarna.JLT skrev:
Dock kan du få problem med att trädet kan komma att röra på sig åt olika håll på var sin sida om skarven. Dvs att det kan se bra ut i början men efter nån månad kommer det att bli någon millimeters skillnad på var sin sida om skarven.
Klicka här för att svara