Kök
pinebar: Golv 30 * 800:- + arbete? Vitvaror, finns en tråd någonstans här om det, men runt 40 000:- om ni ska ha allt. Kakel allt från 200:- - 10 000:- /m2 Bänkskiva...? Diskbänk + kran? Väggar? Fönster? Tak? El, både material och elektriker är rätt dyra. VVS, samma Öppenspis; Kamininsats 20 000:-? Skorsten 2000 kr/m. Murare? Provtryckning ca 2000:- .... Jag tycker att det bästa sättet att
anra: Jag har nyligen installerat en ny köksfläkt och problemet som jag inte kände till innan (första huset) är att den brummar/viner ganska mycket när det blåser ute. Jag har dragit en ny kanal upp genom taket och jag har även installerat ett nytt kallrasskydd så nära yttertaket som jag kan. Men det viner fortfarande så jag undrar: Är det någon mer än jag som har detta problem? Finns det
anra: Hade samma problem när vi satte in vårt kök, bor i ett 60-tals hus. Man får bestämma sig att följa en vägg (den längsta) och sen kompensera för den andra väggen i vinkel. Du kommer att få glipor mellan skåpen (på baksidan, mot väggen) på den väggen där du kompenserar. Dessa glipor kommer inte att synas när du väl får på bänkskivan. Du kan givetvis inte ha hur stora glipor
Snurre: Ta annars en titt på Åraslövs kök! Vi står själva och väljer mellan dessa och Åraslöv ligger klart under Kvänum!
pinebar: Vi tänkte lite som valter53. Hoarna är centrerade på diskbänken. Skåpen blev som de blev. Här är en bild, inga luckor än, men i alla fall. Jag tror inte att centrering av kran och skåp är så viktig. Funktion är mycket viktigare. [bild]
Linnex: Hjulet kostar ca 600 kr. Bytte sist så sent som i fjol. Är inte axeln skadad på motorn så är det bara att byta.
·HeRmAN·: Hej Jag fick svar idag fast minnet va inte på topp men de trodde att det var på "Carl Persson" i Eskilstuna, numera Beijerbygg och det finns ju lite varstansså ring dit och kolla om de fixar nya efter dina mått. Lycka till
annapanna123: Gammal tråd... Kompaktlysrören går inte att dimma som jag förstått det. Vi kommer att köra på vanliga infällda spottar och köpa en lågenergilampor till dom som är dimbara. http://ydcircuit.e-butiken.se/?artnr=YdDimGU10
PerPost: Vet någon om man kan använda den här hörnboxen och använda den som dimmer och ett uttag? http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=1845640&template=product&id=010&name=Produkter
pinebar: Relativt mörkt trä, som ju ek är, och vita vitvaror tror jag också kanske inte är den bästa lösningen. Speciellt inte om bänkskivan är svart och diskbänken heltäckande. Då tror jag att rostfria eller möjligen svarta vitvaror blir bättre. Heltäckande diskbänk är bra! Har du provat att rita ditt kök i något program? Eller bara skissa med färgpennor? Det brukar hjälpa när man
Littlestar: Nu vet jag att det är gips bakom kaklet. Jag lyckades fästa hållaren i fogarna. Efter att ha skyddstejpat kaklet borrade jag först ett litet hål med en 2 mm borr och sedan försiktigt med en 3 mm borr. Använde mig av sedan av den minsta pluggstorleken jag kunde hitta på Bauhaus, tror det var 2,5 eller 3 mm som med lite om och men gick att knacka in. Tillsammans med en 3 mm skruv sitter det
Linnex: Är det någon som har en vinkyl Hoover 2336 DL? Jag laddade ner manual inför fundering på köp och där står det att undre temperaturzonen är inställningsbar mellan 3-10°C. !!!??? Stämmer det? Förstår inte logiken i en så pass låg temperaturzon på en vinkyl och mitt intresse svalnar bokstavligen för produkten om det stämmer.
stenisarna: Vad har ni för erfarenheter av myresjökök? Har läst några inlägg i ämnet men vill gärna höra fler. Mvh Stenisarna
Fabian-Bom: Ett sätt att få ett snyggt och billigt kök är att köpa ikea stommar (som är billiga!) och beställa köksluckor från en kökslucketillverkare, det finns många som har luckor anpassade till IKEA-stommar. Laminatbänkskivor finns både billiga och dyrare på de flesta byggmarknader eller specialistbutiker till bättre priser än de flesta kökstillverkare. Det finns mikrougnar som man kan
RobertC: Kan inte säga att skåpen var väll inte så svåra i sig. Sen kan jag tycka att det var otroligt dumt att ett paket var en sak utan man ibland fick3 paket till ett skåp sen skruvar i en annan påse. Hade vart sjukt mcket smidigare om det var som hos ikea där det ligger ihop. Men kylskåpet och frysen var sjukt just att det inte gick att göra som det stog i beskrivningen utan att snickarn
HusByggarTomten: Tror nog dom flesta köksleverantörerna kan ordna det. Tag kontakt med någon leverantör du har förtroende av. Själv valde jag Hagakök:s släta lucka i ask, med egen färgkod.
Tessok: [citat] Vår erfarenhet att fortsätta där andra hantverkare varit inblandade är inte goda Vi hamnar i lägen där skåpsryggarna skiljer 6-8 mm och antingen blir det till att skruva ner halva köket för att få det ordentligt gjort eller så "fuskar" vi med att lägga emellan upptill med diverse trixande för att få det att se hyggligt ut Det bästa är att snickarna själva monterar
Tessok: Det beror på underlaget hur tjock skivan behöver vara Kalksten är ett skört material jämfört med "riktiga" stensorter Om det är möjligt så gjut en botten ca:5cm som skivan ligger på alternativt regla tätt, max 25 cm mellan reglarna, väg av noga och lägg skivan i konstruktionslim Sänk samtidigt regelhöjden så skivan ligger jämnt med parkett golvet Kalksten utsatt för väder o
wireless2000: Jo det har den och det är ju en möjlighet att den har gått igång (förstår ej riktigt hur dock). Men hur öppna den efteråt?
avindal: Håller på att göra om köket, och funderar lite på hur jag ska lösa det med belysningen ovanför väggskåpen. Det kommer att finnas ett mellanrum på ca 5-10 cm mellan överkanten på väggskåpen och taket. Jag vill gärna ha nedåtriktade spotlights utanför skåpen. Skåpen är IKEA så dörrarna öppnas kant-i-kant med överkanten på skåpet... Så om någon har något jättebra tips
fredwal: Flera cm överlapp, så listen åkte ner. Det blir en vanlig list mellan skåp och tak runtom för att täppa till. Nu är åtminstone stommarna uppe.
tank77: Det är inte snudd på omöjligt att få väck allt eftersom jag själv har tagit bort silicion på det viset i ett kök med 10x10 plattor. Ring snickaren/plattsättaren som har gjort jobbet så får han komma dit och ta bort siliconet, så slipper du!
annapanna123: IKEA har lådinstatser till 37 cm djupa skåp.
7310070025302: Om inte annat går det väl att bygga på med 6 eller 9 mm renoveringsgips innan du kaklar.
robinh: Hej! Tack för era svar, vi gjorde som så att först satte vi en plywood skiva och sedan utanpå det gips. Förhoppningsvis blir detta tillräckligt stabilt. mvh Robin
nattugglan11: Hej! Jag har haft en exakt likadan tråd som du har, lägga stora granitklinker tätt utan fog... o med list i framkant. Men jag har lagt det på is, tror inte det blir snyggt. Som en annan skrev här innan så satsa på ikeas-"sten"-skivor (stenmjöl i lim) snygga faktiskt. Om du nu ska lägga klinker så kommer det kosta ändå en hel del! Ska du har riktig granitklinker så kostar det! Plus