Kök
lenaigen: Hej Håller på att renovera ett mycket gammalt hus dvs det finns i stort sett inget kök. Vad ska man ha för typ av köksfläkt? Det blir arbetskök utan matplats, vanlig matlagning, lågt i tak...... Vill inte ha spiskåpa utan bygga in fläkten i ett skåp och den ska vara fast inte utdragbar vilket jag tycker är ett helsicke att rengöra. Lena som vill ha lite fart och fläkt
ogren: Två dagar före tillträdet begärde jag överbesiktning av skarvningen köksbänkskivorna och av någon konstig anledning så åtgärdade NCC den dagen efter trots att de tidigare sagt att det inte skulle gå utan att byta ut skivorna helt. Resultatet blev inte bra (betydligt sämre än skarvningen av bänkskivorna i tvättstugan) men antagligen tillräckligt bra för att det ska godkännas vid
Tessok: [citat] Då får de väl lägga på timpriset Vi skall väl alla leva.... Jobb saknas nog inte, med betalningen är det värre
gadu^: [citat] Najs! Funderat lite i liknande banor men att ha gasflaskorna inne... Men att ha dem ute i ett skåp... hmm.. skall fundera på det. Tack!
SnickarNicke: När jag ritade mitt kök så testade jag med spisen i hörnet. Det kan ha med storleken att göra för det blev inget bra. Jag tyckte jag tappade för mycket utrymme (vid båda sidorna) så jag valde att ställa hällen rakt emot en vägg istället. Det gick faktiskt så långt att jag hade monterat allt, innan jag byggde om det. Det var inte så att det blev alldeles för trångt, utan snarare
fresve: Ser ju precis ut som det gjorde hos oss våren 2007.. :) http://www.fresus.se/thumbnails.php?album=10&page=3 Lycka till! Du får skynda på om det skall vara klart till årsskiftet.. :)
Farzan: Om man klickar på bilderna på den där infosidan, så ser man på både första och tredje bilden att det sitter gångjärn upptill och nedtill på träluckorna. Så luckorna sitter alltså inte bara på "fulluckan". Dock ser man att de där gångjärnen skruvas fast i själva slot-in-skåpet, någon träram finns som sagt inte. Men det var ju inte den sortens skåp som tråden gällde...
halloy: [citat] Jag menar förstås att om det orsakas av kondens så borde det ju inträffa även när det blåser men inte snöar.
stiga: Nu kan iofs alla märken ha otur men vad var detta för märke? Låter som att jag inte skulle haft några problem att reklammera detta.
stiga: Stala polerar "tyvärr" sina bänkar väldigt hårt och en del kunder har klagat på sina första repor men som redan skrivits så blir det jämnrepigt efter ett tag. Om du tycker det är repor från produktionen så fotar du dessa och visar där du köpte bänken så skickar de ärendet vidare till Stala.
stiga: Sad but true, det blir bäst att köpa nytt. En lärpeng som det så uselt brukar heta :(
stiga: Precis som travmaster skriver, kör en fintandad hålsåg och tar ni det lugnt genom ytlaminatet så är det inga problem efter det.
kalle_ada: Ok, nu har vi satt upp renoveringsgips över spånskivorna och det känns som det är tillräckligt stabilt. Tack för all input!
-MH-: Tack för tipsen! Om man skall avlsuta med kakellist på sidokanterna, skall kaklet sluta lite innan bänken, så liste hamnar kant-i-kant? Har inte bestämt mig för list eller fogmassa än förstås. Den stora väggen under fönstreat hr vu funderat på en liten hylla direkt ovan kaklet, men på kanterna tänkte jag först fog. Men nu undar jag om inte list är snyggare. :)
travmaster: Finns Speciella plastmattor som man kan kakla på! Används i många fall i hus med träbjerklag på övervåningar. Men som sagt kakla på icke godkända mattor? Då får man ta fram stora plånboken och göra om igen! Mvh Danny
travmaster: Tja! Såg en nystartad köksfirma på bomässan i Västerås som hade en enhet som dom kallade för lilla köket! fanns i 180cm och i 135cm Färdig monterad och klar i 3 delar, Moteringstid max 1 timme. Företaget hette provideria men köksnamnet var gröna kök. Nått med miljö. Jobbade mycket med att göra luckrenoveringar oxå. verkade vara rätt billiga tror jag. har inge vidare koll på
-MH-: Nu var vi och kolla på kakel. Ett vitt/silver-kakel såg bra ut. Och en beigevit bänksskiva. Jag som hade lovat mig själv aldrig ett vitt kök. Nu är det bara golvet som inte är vitt, det är svart/vitt-rutigt...
Lmob: stommarna är inge fara att ta lite på i överkant. jag har planerat att kapa ur ett stort hål i gaveln på ett bänkskåp för att komma åt golvvärmepumpen
Mellanbarn: Kommer gärna med råd, men vad är frågan? Är skissen som det ser ut idag? Finns huset och köket? Ska ni renovera? Är inte ett lantkök med matplats, vill ni ha det eller inte? Vad är det för fyrkant mitt på golvet? Behövs alla dörrar? Vad finns bakom dörrarna? Kan ni inte själva välja om ni vill ha överskåp? Ganska många fönster föstås.
annapanna123: Dom verkar tyvärr inte ha alla modeller i danmark heller, dessutom är en del modeller dyrare :( Då kan jag lika gärna köpa från Tyskland. Skulle få betala 250 euro för diskmaskin, fläktkåpa (100 cm) och en ugn. På dom tre sakerna skulle vi spara mellan 10-15 tusen, så då är det ju värt att köpa även om frakten kostar lite... Har ni kollat ebay Tyskland? Vi handlar därfifråm med
continue: Hejsan, garanterat listen på dörren som låter när den "gnider" mot kylen.. Potatismjöl på listen skulle jag rekommendera../Conny
katah: Jag förenklar frågan ... Blir det för mörkt att har gråsvart golv och samma gråsvarta på väggen ? Skåpen är beige och troligtvis den gråsvarta ska bara vara som stänkskydd,resten av väggen ska vara formodligen någon ljusare färg.
aspe: [citat] Jag har precis beställt kök. Jag tänkte ta 20w från början, men valde istället 10w eftersom man kunde få dom helt infrästa i skåpen utan att de stack ut mer än någon millimeter, vill inte ha klumpar som hänger ut från skåpen. Jag sätter då två st 10w i varje 60cm-skåp. Så jag har 10 spottar på en 3-meters diskbänk.
mht: Lyfter tråden och frågar igen om erfarenheter från Bomankök. Positiva eller negativa...:)
Hemmakatten: Det är ju, som alltid, en fråga hur mycket man är villig att betala. De flesta här på forumet verkar helt inriktade på Ikea eller Bauhas eller K-rauta. Enligt min mening får man inga snygga, kvalitetsskivor därifrån.
krukan: Ikeas lådkyl är 80 bred, måste erkänna att det hade känts mycket litet med 60 bredd. 80 är lagom, du kan knöla ner en långpanna med förberedd potatisgratäng ovanpå ölburkar och smörpaket och brevid vinflaskorna... det är väldigt smidigt att ha kylen i köksudden ut mot köksbordet så man bara kan sträcka ut handen och få tag på en till öl eller mjölkpaketet. Vi har delat upp
staffan1978: Tack för hjälpen, i helgen blir det köksmontering!
pinebar: Golv 30 * 800:- + arbete? Vitvaror, finns en tråd någonstans här om det, men runt 40 000:- om ni ska ha allt. Kakel allt från 200:- - 10 000:- /m2 Bänkskiva...? Diskbänk + kran? Väggar? Fönster? Tak? El, både material och elektriker är rätt dyra. VVS, samma Öppenspis; Kamininsats 20 000:-? Skorsten 2000 kr/m. Murare? Provtryckning ca 2000:- .... Jag tycker att det bästa sättet att