Nu har jag påbörjat min köksrenovering och än så länge går allt som det ska.
Men jag har ett problem, jag började att ta bort det gamla kaklet. Det gick jättebra ovanför diskbänken, där det sitter masonitvägg, men i hörnet där spisen står så är det kaklat på murstocken. Herregud vad jag fick slita. Nu har jag bara tagit bort det på en liten bit på ena sidan, men om någon här har ett bra tips på hur detta kan underlättas så blir jag tacksam.
Nu har jag använt en kofot och en hammare - skulle en borrhammare fungera bättre, eller ska jag istället sätta det nya kaklet ovanpå det gamla kaklet?

Tacksam för svar
/Mattias

Har kört med kofot och hammare men funkar mycket bättre med en bred mejsel och hammare.
Ditt kakel verkar sitta fast ordentligt men använd all kraft du har, var glad att det är ett kök!

Jag la nytt kakel utanpå det gamla, lätt som en plätt!

Men det blev inte för tjockt när du gjorde så?

Jo! Men där det saknades kakel la jag 6mm renoveringsgips. Det stämde på millimetern med tjockleken på det gamla kaklet. Att allt blev totalt 6 mm tjockare än förut spelade ingen roll.

På en vägg var jag tvungen att riva pga el för nya vägguttag. Efter att ha bankat i fem minuter och fått kakelskärvor överallt så gav jag upp och sågade helt sonika bort hela den delen av väggen där kaklet satt - med tigersåg. Det tog 30 sekunder. Den gamla biten använde jag som mall för att såga till en ersättningsbit. Det blev enklast.

Tack för tipset. En fråga dock, hur fäster jag renoveringsgipset på den murade väggen? Nu syns inte murstenarna utan det är något material ovanpå, typ puts eller liknande.

Jag håller på och grejar lite i morsans kök.
Det gammla kaklet ramlade nästan bort bara jag kom i närheten med kofoten men det gammla fixet sitter som gjutet på väggen (hehehe).
Det är porös lättbetong bakom så hur gör jag smidigast för att få bort fixet utan att peta sönder för mycket av väggen och vad ska jag spackla med där man gått för djupt innan jag fixar och kaklar igen?

Jag har en hel vägg i köket med mosaik, plus en bänkskiva som är täckt med mosaik. Hur tar jag bort det, är det kofot/mejsel + hammare som gäller?

Beroende på när kaklet är satt så kan fixet innehålla asbest, så man ska kanske inte suga i sig damm helt ohämmat.

Jag var faktiskt inne på en kakelfirma idag och frågade om detta. Hon berättade att man kan lägga på vanlig fix på det gamla kaklet, låta det härda och sedan börja om från början igen. Och precis så kommer jag att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.