Ska man välja vanlig häll eller en häll med 2 st "vanliga" och 2 st induktions plattor.

Någon som har synpunkter? :o

Göran

 
En "vanlig" häll är mycket långsammare än induktion. Dessutom är induktionen reaktionssnabb.

Det finns absolut INGEN anledning till att ha två "vanliga" plattor och två indution. De två vanliga plattorna kommer du aldrig, aldrig, aldrig utnyttja, för skillnaden i prestanda är enorm.

Om argumentet för olika plattor är att dina gamla aluminiumkastruller inte funkar på induktion, så släng kastrullerna och köp nya!
 
Hej
har egentligen ingen koll på ämnet, men har dock hört att induktionshällar har någon form av elektronik som stör pacemakers och när vi hörde det så lade vi tankar på induktionshäll på hyllan.
 
Det finns mycket som stör pacemakers.

Diskussionen om magnetfält har rullat ett par gånger på forumet. SSI har även info om strålningen. Jag orkar inte leta efter länkarna.
 
Vi har valt induktion på alla fyra plattorna och jag är helnöjd. Det går snabbt, man kan ställa in en timer så plattan stängs av av sig själv mm. Vi har haft en elektriker hemma som mätt strålning lite varstans eftersom min sambo är lite bekymrad över det men det var inte speciellt hög just vid spisen. Har för mig att det var värre vid micron när den var igång....
 
Vi är inne på vår andra induktionshäll (hade det i förra huset) och efter att samanlagt haft induktion i ca 6 år skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat.
Det senaste är hällar som inte har en bestämd storlek på "plattan" utan känner av hur stor grytan/pannan är!!! Du kan med andra ord ha fyra stekpannor igång samtidigt! Sådan blir det nästa gång...
 
FlitigaLisa skrev:
Det senaste är hällar som inte har en bestämd storlek på "plattan" utan känner av hur stor grytan/pannan är!!!
Var hittar man det? (jag har inte letat, än...)
 
Siemens har.

 
Hej!

Har haft induktionshäll i 6 månader nu och är supernöjd. Valde mellan gas och induktion och har inte hittills haft anledning att ångra mig.

Givetvis skulle jag vara försiktigare med induktion om det var så att jag eller någon i familjen hade pacemaker. Å andra sidan är det många saker jag skulle vara försiktig med då eftersom det är strålningen som oroar.
 
Har nu haft induktion några veckor och undrar varför vi inte bytt tidigare. Aldrig mer vanliga plattor. Finns inte en enda fördel tycker jag.
 
Har haft induktion i (hela) 6 dagar. Supernöjd! Ta steget fullt ut och välj en spis med bara induktion!
I instruktionen till vår spis står det att personer med pacemaker för säkerhets skull skall hålla ett säkerhetsavstånd på 30 cm till hällen. Eftersom jag inte kan tänka mig att tillverkaren skriver så utan att ha en extra säkerhetsmarginal, borde inte strålningen vara farlig för pacemaker så länge man inte mer eller mindre gnuggar kroppen direkt mot spisen...
 
Ni ska absolut välja induktion på alla fyra.

Det finns ingen anledning till att välja ett äldre system.
 
Ska byta häll snart och funderar allvarlligt på induktion. En kompis sa att en nackdel med induktioshäll kan vara att de har fläktar som stör (låter illa). Stämmer det eller är det bara strunt?
 
Jo, det sitter kylfläkt i min mielehäll iallafall. Vet inte hur det är med "vanliga" glaskeramikhällar som är avsedda för inbyggnad.

Huruvida de stör eller ej är en upplevelsefråga. Sen bullrar säkert fläktarna olika beroende på mräke. Vår går igång efter en stunds stekning.
 
Kajjenne skrev:
Vi har valt induktion på alla fyra plattorna och jag är helnöjd. Det går snabbt, man kan ställa in en timer så plattan stängs av av sig själv mm. Vi har haft en elektriker hemma som mätt strålning lite varstans eftersom min sambo är lite bekymrad över det men det var inte speciellt hög just vid spisen. Har för mig att det var värre vid micron när den var igång....
Be honom stoppa in mätdonet i kastrullen nästa gång. :o
Skaffa extra långa slevar att röra om i grytan med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.