10 869 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Induktion eller inte induktion det är frågan.....
Sida 1 av 3
En "vanlig" häll är mycket långsammare än induktion. Dessutom är induktionen reaktionssnabb.
Det finns absolut INGEN anledning till att ha två "vanliga" plattor och två indution. De två vanliga plattorna kommer du aldrig, aldrig, aldrig utnyttja, för skillnaden i prestanda är enorm.
Om argumentet för olika plattor är att dina gamla aluminiumkastruller inte funkar på induktion, så släng kastrullerna och köp nya!
Det finns absolut INGEN anledning till att ha två "vanliga" plattor och två indution. De två vanliga plattorna kommer du aldrig, aldrig, aldrig utnyttja, för skillnaden i prestanda är enorm.
Om argumentet för olika plattor är att dina gamla aluminiumkastruller inte funkar på induktion, så släng kastrullerna och köp nya!
Hej
har egentligen ingen koll på ämnet, men har dock hört att induktionshällar har någon form av elektronik som stör pacemakers och när vi hörde det så lade vi tankar på induktionshäll på hyllan.
har egentligen ingen koll på ämnet, men har dock hört att induktionshällar har någon form av elektronik som stör pacemakers och när vi hörde det så lade vi tankar på induktionshäll på hyllan.
Vi har valt induktion på alla fyra plattorna och jag är helnöjd. Det går snabbt, man kan ställa in en timer så plattan stängs av av sig själv mm. Vi har haft en elektriker hemma som mätt strålning lite varstans eftersom min sambo är lite bekymrad över det men det var inte speciellt hög just vid spisen. Har för mig att det var värre vid micron när den var igång....
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Vi är inne på vår andra induktionshäll (hade det i förra huset) och efter att samanlagt haft induktion i ca 6 år skulle jag aldrig kunna tänka mig något annat.
Det senaste är hällar som inte har en bestämd storlek på "plattan" utan känner av hur stor grytan/pannan är!!! Du kan med andra ord ha fyra stekpannor igång samtidigt! Sådan blir det nästa gång...
Det senaste är hällar som inte har en bestämd storlek på "plattan" utan känner av hur stor grytan/pannan är!!! Du kan med andra ord ha fyra stekpannor igång samtidigt! Sådan blir det nästa gång...
Hej!
Har haft induktionshäll i 6 månader nu och är supernöjd. Valde mellan gas och induktion och har inte hittills haft anledning att ångra mig.
Givetvis skulle jag vara försiktigare med induktion om det var så att jag eller någon i familjen hade pacemaker. Å andra sidan är det många saker jag skulle vara försiktig med då eftersom det är strålningen som oroar.
Har haft induktionshäll i 6 månader nu och är supernöjd. Valde mellan gas och induktion och har inte hittills haft anledning att ångra mig.
Givetvis skulle jag vara försiktigare med induktion om det var så att jag eller någon i familjen hade pacemaker. Å andra sidan är det många saker jag skulle vara försiktig med då eftersom det är strålningen som oroar.
Har haft induktion i (hela) 6 dagar. Supernöjd! Ta steget fullt ut och välj en spis med bara induktion!
I instruktionen till vår spis står det att personer med pacemaker för säkerhets skull skall hålla ett säkerhetsavstånd på 30 cm till hällen. Eftersom jag inte kan tänka mig att tillverkaren skriver så utan att ha en extra säkerhetsmarginal, borde inte strålningen vara farlig för pacemaker så länge man inte mer eller mindre gnuggar kroppen direkt mot spisen...
I instruktionen till vår spis står det att personer med pacemaker för säkerhets skull skall hålla ett säkerhetsavstånd på 30 cm till hällen. Eftersom jag inte kan tänka mig att tillverkaren skriver så utan att ha en extra säkerhetsmarginal, borde inte strålningen vara farlig för pacemaker så länge man inte mer eller mindre gnuggar kroppen direkt mot spisen...
Ni ska absolut välja induktion på alla fyra.
Det finns ingen anledning till att välja ett äldre system.
Det finns ingen anledning till att välja ett äldre system.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, det sitter kylfläkt i min mielehäll iallafall. Vet inte hur det är med "vanliga" glaskeramikhällar som är avsedda för inbyggnad.
Huruvida de stör eller ej är en upplevelsefråga. Sen bullrar säkert fläktarna olika beroende på mräke. Vår går igång efter en stunds stekning.
Huruvida de stör eller ej är en upplevelsefråga. Sen bullrar säkert fläktarna olika beroende på mräke. Vår går igång efter en stunds stekning.
Be honom stoppa in mätdonet i kastrullen nästa gång.Kajjenne skrev:Vi har valt induktion på alla fyra plattorna och jag är helnöjd. Det går snabbt, man kan ställa in en timer så plattan stängs av av sig själv mm. Vi har haft en elektriker hemma som mätt strålning lite varstans eftersom min sambo är lite bekymrad över det men det var inte speciellt hög just vid spisen. Har för mig att det var värre vid micron när den var igång....
Skaffa extra långa slevar att röra om i grytan med.