6 572 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Skarva med spikplåt?
Sida 1 av 2
Jag behöver skarva ihop två 260x60 cm ekbänkskivor långsida mot långsida (så att den blir 260x120 cm).
Skivorna är inte helt raka mot varandra, så jag behöver på något sätt spänna ihop dessa. Vet att det finns speciella beslag för skarvning, men de verkar tyvärr vara helt omöliga att få tag på här.
Vad tror ni om följande?
* Limma ordentligt med ute-lim
* Spänna ihop skivorna med spännband så att de sitter riktigt tight
* Skruva spikplattor på undersidan med ankarskruv
* Låta torka i ett dygn och sedan ta bort spännbanden.
Skivorna är inte helt raka mot varandra, så jag behöver på något sätt spänna ihop dessa. Vet att det finns speciella beslag för skarvning, men de verkar tyvärr vara helt omöliga att få tag på här.
Vad tror ni om följande?
* Limma ordentligt med ute-lim
* Spänna ihop skivorna med spännband så att de sitter riktigt tight
* Skruva spikplattor på undersidan med ankarskruv
* Låta torka i ett dygn och sedan ta bort spännbanden.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Nädu det där lär inte fungera. Hur du ska göra för att det ska funka, det törs jag nog inte råda kring.
Jag gissar på lite kexning och rejäla breda vinkeljärn under. Och du måste se till att du har två raka ytor i skarven.
Det borde finnas något två komponentslim som sitter ännu bättre än vanligt trälim?
Jag gissar på lite kexning och rejäla breda vinkeljärn under. Och du måste se till att du har två raka ytor i skarven.
Det borde finnas något två komponentslim som sitter ännu bättre än vanligt trälim?
Varför tror du att det inte funkar? Skivan är ju gjord precis så, stavar som är sammanpressade och limmade?
För att det är svårt att limma ihop två så stora stycken så att du fortfarande får en plan yta av de två bitarna. Och du nämde att kanten inte är rak - du kan förstås spänna ihop det så det blir rakt, men då introducerar du spänningar som strävar efter att göra skarven krokig igen, då slår det sig.
Tror det är svårt helt enkelt. Men man får ska ju inte vara sämre än att man provar!
Tror det är svårt helt enkelt. Men man får ska ju inte vara sämre än att man provar!
Jag tycker du skall kexa, det borde fungera bra. Du kan t.ex. såga ett spår i varje skivas bakkant med cirkelsåg och sedan limma i en masonitremsa.
Jag tror att om du kör med spikplattor på undersidan så kan du då skivan expanderar/krymper (pga klimat) få spänningar som gör att den slår sig. Med ett kex mitt i skivan så blir belastningen jämn. Att köra med spännband vid limningen är en bra ide.
Jag tror att om du kör med spikplattor på undersidan så kan du då skivan expanderar/krymper (pga klimat) få spänningar som gör att den slår sig. Med ett kex mitt i skivan så blir belastningen jämn. Att köra med spännband vid limningen är en bra ide.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Igår lade vi upp skivorna på plats, och de är alldeles för "bananformade", det går inte ens att spänna ihop så att de ligger tätt.
Jag tror vi blir tvungna att såga båda skivor på längden (med sänksåg), visst?
Låter som en bra idé med kexningen. Men det måste vara väldigt svårt att såga på rätt ställe på kanten med cirkelsåg? Clas ohlson har en förhållandevis billig lamellfräs, undra om den kan vara något att ha?
Jag tror vi blir tvungna att såga båda skivor på längden (med sänksåg), visst?
Låter som en bra idé med kexningen. Men det måste vara väldigt svårt att såga på rätt ställe på kanten med cirkelsåg? Clas ohlson har en förhållandevis billig lamellfräs, undra om den kan vara något att ha?
Om kanterna är plana och raka så behöver man inte kexa när man limmar långsida mot långsida. Stryk på lim och spänn ihop med rejäla tvingar så blir det perfekt. Limfogen kan mycket väl vara starkare än själva träet. Som du själv säger så är det ju just så som stavlimningen fungerar. Fast en fördel med kexning är att man kan lättare få översidorna att ligga i exakt rätt nivå.
Jag tror jag gör så att jag sågar båda skivorna på längden så att de blir helt raka mot varandra. Hoppar över kexningen. Limmar och sätter på spännband.
Sedan spänner jag fast reglar rakt över skarven med tvingar på båda sidor av skivan för att få skivan rätt i höjdnivå.
Vad tror ni om lim, vilket ska man välja?
Sedan spänner jag fast reglar rakt över skarven med tvingar på båda sidor av skivan för att få skivan rätt i höjdnivå.
Vad tror ni om lim, vilket ska man välja?
Köpte dem på K-rauta för 2500 kr/st.
När du sågar så lägg skivorna mot varann och såga mitt i springan, 1,2 eller 3 ggr eller vad som behövs. Tryck i hop skivorna efter varje sågning.
Välj ett vattenfast vitlim.
Jag är tveksam till att spännband fungerar bra. Använd i stället 3 eller 4 raka plankor som du skruvar fast klossar på med ca 130 cm avstånd, lägg skivorna på plankorna mellan klossarna, lägg distanser mellan skiva och klossar för att skydda skivkanten, sätt kilar mellan klossar och distanser och knacka ihop dessa. Du måste nog även med skruvtvingar hålla fast bänkskivorna mot plankorna så att de inte trycks uppåt när du trycker ihop dem med kilarna.
På detta sätt blir det enklare att få skarven plan och även hela skivan. Samt att trycket i skarven blir tillräckligt för en stark limfog.
Välj ett vattenfast vitlim.
Jag är tveksam till att spännband fungerar bra. Använd i stället 3 eller 4 raka plankor som du skruvar fast klossar på med ca 130 cm avstånd, lägg skivorna på plankorna mellan klossarna, lägg distanser mellan skiva och klossar för att skydda skivkanten, sätt kilar mellan klossar och distanser och knacka ihop dessa. Du måste nog även med skruvtvingar hålla fast bänkskivorna mot plankorna så att de inte trycks uppåt när du trycker ihop dem med kilarna.
På detta sätt blir det enklare att få skarven plan och även hela skivan. Samt att trycket i skarven blir tillräckligt för en stark limfog.
Igår jobbade vi med att såga skivorna, och det där blir nog riktigt bra till slut.
Jag tänker satsa på att kexa, limma och spänna ihop dem med spännband.
Vad säger ni om lim, ska man ha vanligt "trälim" för utomhusbruk, eller ska man köra något speciallim, typ Polyerutan?
Jag tänker satsa på att kexa, limma och spänna ihop dem med spännband.
Vad säger ni om lim, ska man ha vanligt "trälim" för utomhusbruk, eller ska man köra något speciallim, typ Polyerutan?