Satt upp IKEA-skåpen, dags för takanslutning På bilden endan har jag bara ställt dit skivorna på känn, så det står inte helt perfekt rakt.

Men det jag såg var att det var olik nyanser av vitt på skåpsidan och täcksidan PERFEKT som jag har sågat takanslutningen av. Att luckorna hade en annan nyans visste jag och har inga problem med, men att sidan på skåpet och takanslutnigen har olika nyanser, det tycker jag inte ser så värst ut. Även att skarven syns så tydligt på sidan.

Vad är era synpunkter/idéer? Om det skall göras annorlunda så är det nu dags att bestämma sig, detta var ett test.

• takanslutning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta täcksida på sidan av skåpet, tror det blir mycket snyggare. Hur högt är det från botten av skåpet upp till taket? Täcksidorna för väggskåp är ju 99 cm så har du tur räcker täcksidan enda upp till taket.

Det är 92cm höga skåp, så jag tror det är dryga 104 cm. Övriga skåp blir det ytterligare 1dm.

Täcksidor löser problemet. Hittar man inte rätt storlek på den 37cm djupa täcksidan så får man såga till rätt mått från en 60cm djup täcksida.

Det blir en stor täcksidesutgift i så fall. :-) Har två gavlar till samt ett högskåp. Det sistnämnda finns det inga så stora täckskivor till.

Jag får fortsätta att stirra och se om jag accepterar det eller ej.

Hähähä... du kan stirra hur länge du vill, resultatet blir ändå att du slänger på en täcksida. Stommen är en stomme, meningen är att det ska sitta täcksida. Hade du tex valt ekluckor så hade det väl inte varit diskussion om att du skulle ha ektäcksida eller inte, eller hur?

Täcksidor är en ansenlig del av köksbudgeten, och det blir otroligt mycket spill. Det är bara att bita ihop.

Alltså, jag hade utan tvekan accepterat att ha ekluckor med takanslutning, passbit och sidor i vitt. Tror jag, fast nu när du säger det... Visst stommen ser inte jättfräsch ut, men i det stora hela så har jag inet emot den färgen. Synda bara att täcksidorna är i en annan nyans.

Okej, bit på denna då, consensus. Högskåp 60cm djupt. Från botten av skåpet till taket är det 234cm. Hur stora täcksidor finns det?

Kanske skulle taptesera den sidan... :)

Det ser ut som IKEA ädel vit, eller? Färdigställde precis ett sådant kök hemma, med samma bekymmer - dvs att de längsta täcksidorna inte räcker till normal takhöjd.

Då får man skarva. Jag har fem sådana skarvar i mitt kök, varav en syns på hela sidan. På de övriga fyra syns endast skarven i täcksidans front. Man får tänka till lite var skarven hamnar, dvs på vilken höjd. Viktigt är också att lägga de fabriksmålade kanterna mot varandra, då syns skarven minst. Sågar man så sväller mdf:en litegrann och skarven blir ful.

Återigen, inte kan du ha den fulgrå melanimsidan från stommen så den syns? Folk kommer ju tro att du är dumsnål! :D

Jag skulle såga till täcksidor till väggskåpen utav täcksidor för högskåp. För högskåpet skulle jag ev köpa en skiva på ett byggvaruhus och måla (med en bra lack-roller) i samma vita färg som luckorna. Problemet är ju bara att det är lite svårt att helt matcha en målad skiva med en folie-dörr men jag tror ändå det blir mycket snyggare än att bara ha stommen...

Ha, ni är säkert sådana som sätter täckskivor under IKEA-skåpen så man inte ser skruvarna? Så dekadent...

-MH- skrev:
Ha, ni är säkert sådana som sätter täckskivor under IKEA-skåpen så man inte ser skruvarna? Så dekadent...
Självklart;)

Jag körde takanslutning av gips och målade med väggfärgen....

-MH- skrev:
GIVETVIS! Matchande färg till luckorna får man på köpet! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.