6 572 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Skarva med spikplåt?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Jag tvivlar på att spännbanden ger tillräckligt högt tryck.
Du måste också se till att skivorn hålls plant medna du spänner ihop dem.
Sägg reglar under och över kanske med cc60 eller så (pastfolie där reglarna passerar limskarven) spänn ihop reglarna med tvingar.
Spänn sedan ihop limmningen med limknektar (eller prova med dina spännband).
Kexningen tror jag är en förutsättning, framförallt om du inte kör med limknektar.
Visserligen är väl skivorna ihop limmade utan kex på fabriken, men om man skall lyckas med mostvarande operation hemma så behöver man kanske en limknekt per 10cm. PÅ fabriken tror jag att de valsar ihop skivorna medan limmet torkar.
Du måste också se till att skivorn hålls plant medna du spänner ihop dem.
Sägg reglar under och över kanske med cc60 eller så (pastfolie där reglarna passerar limskarven) spänn ihop reglarna med tvingar.
Spänn sedan ihop limmningen med limknektar (eller prova med dina spännband).
Kexningen tror jag är en förutsättning, framförallt om du inte kör med limknektar.
Visserligen är väl skivorna ihop limmade utan kex på fabriken, men om man skall lyckas med mostvarande operation hemma så behöver man kanske en limknekt per 10cm. PÅ fabriken tror jag att de valsar ihop skivorna medan limmet torkar.
Jag testade att spänna ihop igår med spännbanden, och skivorna ligger tätt intill varandra. Behöver man verkligen så mycket mer press? Då hade jag 2 spännband, men idag tänkte jag köpa ytterligare 2 eller 4. Skivan böjer upp sig något, men det tänkte jag lösa genom reglar och tvingar precis som hempularen skriver ovan.
Jag kan ju skaffa limknektar, men det blir mycket pengar...
Jag kan ju skaffa limknektar, men det blir mycket pengar...
Du kan också pressa skivan plan mot golvet genom att sätta reglar i spänn mot taket. Beroende på hur ömtåligt taket är i din "verkstad".
Ytterligare ett tips till dig som gillar bananer:
Om du väljer att spänna reglar över och under enl. hempularens förslag bör ena sidan av ovanreglarna vara mycket lätt konvex - bananformad - så att trycket från tvingarna som klämmer ihop reglarna fortplantas in i mitten av skivan.
Du kan också låta spännbanden löpa över höga klossar tvärs skarven som då hjälper till att få fogen i liv.
Ytterligare ett tips till dig som gillar bananer:
Om du väljer att spänna reglar över och under enl. hempularens förslag bör ena sidan av ovanreglarna vara mycket lätt konvex - bananformad - så att trycket från tvingarna som klämmer ihop reglarna fortplantas in i mitten av skivan.
Du kan också låta spännbanden löpa över höga klossar tvärs skarven som då hjälper till att få fogen i liv.
Ja, det gick kanonbra! Sågade först båda skivorna så att de låg helt plant. Kexade, limmade, och spände ihop över natten.
Klicka här för att svara