7 624 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
FTX och köksfläkt- ska de vara ihopkopplade?
Ska du ha separat forcerad köksevakuering så ska den inte mynna ut i samma kanal som avluften från FTX:en. Det känns inte bra. En FTX är en känslig sak.
Likaså riskerar du att få tillbaks avluft från FTX in i huset igen via fläktkåpan när den står still. Jag skulle dra ut en helt oberoende kanal från fläktkåpan.
Likaså riskerar du att få tillbaks avluft från FTX in i huset igen via fläktkåpan när den står still. Jag skulle dra ut en helt oberoende kanal från fläktkåpan.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
spisfläkten påverkar förståss ftx aggregatet vare sig man ansluter spisfläkten någonstans på aggregatet eller drar separat ledning, men man lagar ju inte mat hela dagarna så jag räknar med att det har en ytterst marginell betydelse, (förövrigt påverar väl tex en centraldammsugare på liknande sätt)
Men jag funderar alltså på montera takfläkten (som jag behöver för spisen) vid avluftens utlopp. Då skulle den dra ut både köksos och dessutom dra ut avluft från FTX. Jag inbillar mig att det kan vara två problem. Dels att det kan bli för dålig effekt på själva spisfläkten dels att det kan bli problemas med FTXen pga man påverkar dess luftströmmar osv
Det lutar mer och mer åt att det blir en separat kanal. Lyckat- spara 2000 på kåpan och betala 5000extra för fläkt+takgenomföring+montering. Bra jobbat (å andra sidan så får jag ju förmodligen en riktigt schysst och tyst fläktlösning)
Det lutar mer och mer åt att det blir en separat kanal. Lyckat- spara 2000 på kåpan och betala 5000extra för fläkt+takgenomföring+montering. Bra jobbat (å andra sidan så får jag ju förmodligen en riktigt schysst och tyst fläktlösning)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden