5 640 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Ny fläktkåpa passar inte ventilationen
Vi har köpt en ny fläkt från IKEA istället för den gamla inbyggda fläkten (kryddhylla). Flåktkåpan är 60 cm bred (lika bred som spisen).
Nu till problemet: jag upptäckte att ventilationskanalen i spismuren inte är centrerad ovanför spisen utan är förskjuten ca 10 cm. Vad är bäst att göra? Det finns möjlighet att flytta kåpan lite åt sidan eftersom vi inte ska ha någon hylla där (bara kakel). Kåpan som täcker ventilationsröret är 21-22 cm bred, röret och ventilen är ca 13 cm i diameter, det ger lite möjlighet att medla också. Ska man bygga någon låda precis vid ventilen eller någon vinkel?
Apropå kakel: ska man kakla innan man sätter kåpan så man får kakel bakom, eller kakla efteråt?
Tacksam för all hjälp. /Erik
Nu till problemet: jag upptäckte att ventilationskanalen i spismuren inte är centrerad ovanför spisen utan är förskjuten ca 10 cm. Vad är bäst att göra? Det finns möjlighet att flytta kåpan lite åt sidan eftersom vi inte ska ha någon hylla där (bara kakel). Kåpan som täcker ventilationsröret är 21-22 cm bred, röret och ventilen är ca 13 cm i diameter, det ger lite möjlighet att medla också. Ska man bygga någon låda precis vid ventilen eller någon vinkel?
Apropå kakel: ska man kakla innan man sätter kåpan så man får kakel bakom, eller kakla efteråt?
Tacksam för all hjälp. /Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hade nog inte flyttat fläkten utan hellre gett mig på anslutningen.Går det att flytta den befintliga i vägg alternativt bila upp vägg och rucka på den befintliga.Detta i kombination med att Spiro väggstos 125 monteras så ocentrerat som möjligt .kan vara ett alternativ.Ni minskar troligtvis luftgången drastiskt,men det kan vara en lösning.
Se bild:
Se bild:
Redigerat:
Jag hade ett liknade problem, fast min ventilationskanal låg ännu längre ifrån, ca 20cm. Så för min del fick det bli en fläktkåpa med kolfläkt och sedan satte jag ett snyggt ventilationsgaller över utsugskanalen. Absolut kakel bakom fläktkåpan. Men jag gjorde som så att jag provmonterade kåpan innan jag kaklade, så att man såg att allt satt fast ordentlitg, dessutom fick man en bra överblick vart borrhålen i kaklet skulle hamna. Lycka till!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hade nyligen en kund vars ventilationskanal satt 250mm för långt till vänster jämfört med var den nya fläkten hamnade.
Fick öppna upp innertaket och trycka upp hela spiroröret så det gick att få in ett "s" med rör och således flytta det 250mm i sidled. Sedan var det bara att laga taket.
Ett tips är helt klart att mäta in och sätta infästningarna till fläkten innan kakelsättningen då det är lättare att jacka kakeln för skruvarna än att borra genom kakeln i efterhand.
Speciellt om man ska vara rationell och kakelsätta, foga och hänga upp fläkten samma dag...

Fick öppna upp innertaket och trycka upp hela spiroröret så det gick att få in ett "s" med rör och således flytta det 250mm i sidled. Sedan var det bara att laga taket.
Ett tips är helt klart att mäta in och sätta infästningarna till fläkten innan kakelsättningen då det är lättare att jacka kakeln för skruvarna än att borra genom kakeln i efterhand.
Speciellt om man ska vara rationell och kakelsätta, foga och hänga upp fläkten samma dag...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden