2 145 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Happy Birthday to you...
Att köpa spis till frun är politiskt inkorrekt enligt vissa men att frun köper verktyg till mannen är tydligen helt okej, eller?
Har ett par bekanta som köpte nya vitvaror och det jag tyckte verkade bra med deras ugn var just den inbyggda termometerfunktionen.
Har ett par bekanta som köpte nya vitvaror och det jag tyckte verkade bra med deras ugn var just den inbyggda termometerfunktionen.
Inbyggd termometerfunktion är väldigt bra. Liksom varmluftsugn tycker jag. Väldigt bra att kunna ha mer än en plåt inne i ugnen. När jag kör varmluft på den ena ugnen och vanligt på den andra (där är varmluft bara i den ena av ugnarna) kan jag fixa alla plåtarna i bara en omgång när jag bakar.
Axemo - det är det där med behov. Hos oss är våra två ugnar igång samtidigt väldigt ofta. Om man inte använder ugnen till mycket mer än klyftpatis och kött så är det nog ganska onödigt. Om man som vi dels ofta lagar mat i ugnen plus att jag bakar mycket bröd är det super. Finns ännu fler användningsområden för den som gillar att hålla på i köket, vilket både maken och jag gör.
Touchknappar håller jag med om kan vara lite jobbigt, dessvärre fanns det inte något att välja på för vår del. Fördelen med touchknappar är att man faktiskt får spisen ren, vilket jag aldrig tyckte att vi fick när vi hade vred. Men hade vi kunnat få de funktioner vi ville ha i en spis med vred hade jag nog hellre tagit det, det hade passat bättre i vårt gammeldags kök. Jag hade ju sett framför mig en svart spis (för att passa ihop med vedspisen), med lite gammeldags vred, men vi lät funktion gå före utseendet och då blev det som det blev. Å andra sidan är den så pass avskalad att den passar in ganska bra ändå. Och jag ångrar inte att vi lät funktionerna styra, det är ändå ett bruksföremål och inte ett utställningsobjekt.
Axemo - det är det där med behov. Hos oss är våra två ugnar igång samtidigt väldigt ofta. Om man inte använder ugnen till mycket mer än klyftpatis och kött så är det nog ganska onödigt. Om man som vi dels ofta lagar mat i ugnen plus att jag bakar mycket bröd är det super. Finns ännu fler användningsområden för den som gillar att hålla på i köket, vilket både maken och jag gör.
Touchknappar håller jag med om kan vara lite jobbigt, dessvärre fanns det inte något att välja på för vår del. Fördelen med touchknappar är att man faktiskt får spisen ren, vilket jag aldrig tyckte att vi fick när vi hade vred. Men hade vi kunnat få de funktioner vi ville ha i en spis med vred hade jag nog hellre tagit det, det hade passat bättre i vårt gammeldags kök. Jag hade ju sett framför mig en svart spis (för att passa ihop med vedspisen), med lite gammeldags vred, men vi lät funktion gå före utseendet och då blev det som det blev. Å andra sidan är den så pass avskalad att den passar in ganska bra ändå. Och jag ångrar inte att vi lät funktionerna styra, det är ändå ett bruksföremål och inte ett utställningsobjekt.
Har nu kikat på alla spisar i staden och blivit ännu mer konfunderad. Hittat några som verkar stämma med "behovet". Men, nu har jag kommit på en annan lösning och det är inbyggnasugn med häll. Detta leder iofs till mer jobb då man måste byta ut även bänkskivan och bygga in det hål som finns där spisen står idag. Detta är inga större problem. Det jag däremot undrar och är orolig över är hur man gör med den befintliga diskhon. Idag har jag en underlimmad diskho direkt i bänken. Jag antar att den inte går att återmontera på en ny bänkskiva? Eller?
De var dagens fråga - lite OT. Annars står jag i valet och kvalet på vitt och rostfritt just nu...
De var dagens fråga - lite OT. Annars står jag i valet och kvalet på vitt och rostfritt just nu...
Klicka här för att svara