Vår induktionhäll ligger i en laminatskiva, så det är fritt fram.
/J
/J
Det går säkert utmärkt med trä.
Men många väljer ett lite mer tåligt material brevid spisen eftersom det slabbas mycket med vatten och man stänker stekflott högt och lågt.
Sen kan det ju vara en fördel att ha lite avställningsyta brevid spisen, och då är det bekvämt med laminat, eftersom det tål värmen bättre än trä.
Trä blir missfärgat om man sätter en varm kastrull på det, såvida man inte har metall-inläggningar (galler, kulor, torn) som distanser. Men tänk på att skarvarna suger åt sig fukt och är svåra att hålla rena...
Så den enklaste lösningen är kanske sten eller laminat ändå...
Men många väljer ett lite mer tåligt material brevid spisen eftersom det slabbas mycket med vatten och man stänker stekflott högt och lågt.
Sen kan det ju vara en fördel att ha lite avställningsyta brevid spisen, och då är det bekvämt med laminat, eftersom det tål värmen bättre än trä.
Trä blir missfärgat om man sätter en varm kastrull på det, såvida man inte har metall-inläggningar (galler, kulor, torn) som distanser. Men tänk på att skarvarna suger åt sig fukt och är svåra att hålla rena...
Så den enklaste lösningen är kanske sten eller laminat ändå...
Lite OT kanske men, vart köper man sådana där METALLINLÄGG? Så att det ser ut som "nitar" ungefär... Gärna runda!
Vi har massiv ekskiva och skulle vilja ha ngt brevid induktionshällen att ställa grytor på som inte förstörs.
Tack på förhand
!
Vi har massiv ekskiva och skulle vilja ha ngt brevid induktionshällen att ställa grytor på som inte förstörs.
Tack på förhand
Om jag har förstått det rätt, så borrar du bara hål för dessa i bänkskivan (men jag kan ha fel?).
Och jag antar då att man måste se till att fylla hålen med massor av silikon...
/J
Och jag antar då att man måste se till att fylla hålen med massor av silikon...
/J
Vi har induktion i nya huset, och jag kommer aldrig att byta tillbaka till en vanlig häll igen.
Fördelarna är många:
vattnat kokar snabbt
100% kontroll (snabb) när du reglerar upp och ner
hällen blir inte lika värm = barnsäker
och min personliga favorit: När du stekar tex. bacon som "stänker" mycket, så kan du lägga en tidning under stekpannan som tar upp all fett... När du är klar med stekningen rullar du ihop tidningen, och hällen är ren och fin
Så iväg med dig... Ut och köpa en ny häll
Fördelarna är många:
vattnat kokar snabbt
100% kontroll (snabb) när du reglerar upp och ner
hällen blir inte lika värm = barnsäker
och min personliga favorit: När du stekar tex. bacon som "stänker" mycket, så kan du lägga en tidning under stekpannan som tar upp all fett... När du är klar med stekningen rullar du ihop tidningen, och hällen är ren och fin
Så iväg med dig... Ut och köpa en ny häll
Tack! Jag skall åka till en Marbodal återförsäljare & kolla upp detta... Men det är en bra lösning om man, liksom vi, har valt massivt trä som bänkskiva & ändå vill ha en avställningsyta jämte induktionshällenLindhardsen skrev:
Tack Lindhardsen, vi skriver just nu pa tillvalsspecen till det kommande bygget, sa da ska jag se till att kryssa for induktion. Trist att det blir sa mycket man kryssar for - vi som tyckte att "standard duger sa bra for oss..." Gissar att vi inte ar ensamma om den attitydforandringen under projektets lopp?
He He He, Jo den känslan känner man väl igen! 
Men se det från den ljusa siden, huset blir så mycket finare än vad det hade blivit som hel standard
Men se det från den ljusa siden, huset blir så mycket finare än vad det hade blivit som hel standard