Polerad puts - eller polished plaster som det heter på engelska är mycket vanligt i badrum vid medelhavet och extra vanligt i Marrocco. Det är puts som gjorts vattenbeständigt genom ytbehandling samt i vissa fall vaxning av ytan. Ytan kan komma i vilken färg som helst och behandlas med både matt, blank eller med struktur - allt utifrån vad man vill ha.

Du kan knappt besöka något välrennomerat hotel i Marrocco (oerhört snygga sådana) utan att de har detta material på väggarna i rum och i badrum - skitsnyggt helt enkelt.

Har sökt en leverantör för detta i sverige men ännu inte hittat någon som kan leverera mig materialet då jag gärna själv vill bygga mitt nya österlenbadrum på detta sätt.

De närmsta leverantörerna jag hittat är i UK.
Har någon tips om var i sverige jag kan finna materialet och/eller tips på hur man skall göra så är jag tacksam för svar!!!

Bästa häls,

Karin

karinmex skrev:
Polerad puts - eller polished plaster som det heter på engelska är mycket vanligt i badrum vid medelhavet och extra vanligt i Marrocco
Fast deras klimat är ju lätt annorlunda, de brukar knappast ha fuktproblem.

putsteknik heter tadelakt om jag minns rätt , sök på detta namn
gaia

Det ska tydligen gå att fuktspärra polished plaster - bolag som jobbar med detta finns både i sverige och i england. Tex www.winwindesign.se
Ett annat namn för materialet är venetian plaster.

Kurser i tekniken finns att gå i England.

Lycka till!

• Gilla
kuggmodul
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.