Hej

Vet inte om detta inlägg passar här i så fall lås tråden...

Jag planerar att köpa en ny spis i present till frugan när hon fyller jämt (snälla lägg nu inga "kvinnans-plats-i-köket" värderingar i detta).

Då det inte är varje dag man tittar på vitvaror behöver jag lite starthjälp och råd/synpunkter.

Det har ju en tid varit väldigt populärt med rostfritt, gråa och svarta vitvaror. Gäller detta fortfarande eller är det på väg tillbaka mot vitt igen? Börjar se mer och mer vitt i reklambladen? Personligen tycker jag det ser propert ut med rostfritt, typ denna http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/elektro-helios-sk6505sx. Vad är trenden? Ska man ha vitt igen? Övriga vitvaror hemma är vita just nu

Vilka märken gäller idag, det finns ju massa "stylade" märken som Gram och Gronje, men funkar de även på insidan?

Berätta gäna hur ni tänkte då ni köpte/bytte spis. Vad är "must have" och "nice to have"? Rekommendationer?

Mina/våra krav är 400V, 60cm, fristående (tyvärr), glaskeramikhäll, varmluftsugn, "snygg", lätt att göra ren, räcke nog med en ugn men övertyga mig gärna, kännt märke, under 9000 SEK (5000-8000 typ).

Tack på förhand

Tror att du kan få det hett om öronen i fall du köper ny spis som födelsedags present.

H
Glöm inte stekpannan som komplement och en hjälm till dig :)
Köp en men som en gemensam "present" och bjud ut henne på middag istället!
Ett presentkort till någon butik som hon uppskattar.
Finns ingen kvinna som uppskattar en spis i present.

Skulle du bli glad över en spis i present?
Visst vore det trevligt med en middag istället eller en SPA helg för er båda?

Gå in och titta på tester som har gjorts på de olika märkena.
Du kan söka på test+spishäll så får du några sidor med tester.

Glaskeramikhäll absolut det bästa, lätt att rengöra, har själv Cylinda och den har fungerat bra. Miele är ett bra märke också.

Redigerat:
Trodde jag sa att jag inte ville ha några "vem vill ha en spis" kommentarer :)
Jag förstod känsligheten i ämnet...

Jo, vi skall ut på middag, övernattning, dans och galej också. Har testat SPA-grejjen men det va inget för henne. Presentkort funkar bra men det blir så opersonligt på något sätt. Visst blir det en gemensam "pryl" men samtidigt något som varar och används.

Jag har kollat runt på tretti, prisjakt mm men ville få lite synpunkter från detta forum med.

H
Det var inte menat som en kvinna/spis pryl.
Därav frågan om du som kille skulle uppskatta en spis i present.
Förslaget var en gemensam present.

Jag tycker det är viktigt att veta vad man vill ha ut av sin spis. När vi hade gått igenom våra gemensamma krav så fick vi bara en spis att välja på. När man nu köper en ny spis ska man se till att få de funktioner man vill ha.

Intressant... vad var era kritrier och vilken utrustning blev det?

I vårt fall var det som så att jag ville ha två ugnar - gärna en med varmluft och maken ville ha induktionshäll. Och då fanns det bara en kvar. För vår del blev det en sådan här.
PSEECO090P000003.jpg
En Electrolux EKC60760X

Det finns så mycket nya funktioner så jag tycker man ska tänka på dem först och sedan se vad det finns att välja på. Det är i och för sig lätt att säga att "Vi använder bara vanliga funktioner", men faktum är att när man har tillgång till nya funktioner så vänjer man sig snart och har svårt att vara utan dem.

Redigerat:
H
Har man en oval gryta är det bra om spisen har en oval värme zon också.

#9 - typiskt exempel på att det är bra att fundera på vilka funktioner man vill ha på sin spis :)

Den va fin men oj vad dyr den va?!

Två ugnar är säkert en sån sak man inte har, men vänjer sig vid snabbt o kan sen inte vara utan.

#11 - ja den var ganska dyr, men vi ville köpa det vi verkligen ville när vi nu ändå skulle investera. Man får väl hoppas att den håller några år.
Och ja - två ugnar är lätt beroendeframkallande :)

Vi köpte också en sån som AstaS och den är helt fantastisk. Snabb som attsingen och termometer-möjligheter i båda ungnarna är helt suveränt.
Det följde även med en massa plåtar vilket man inte får med en billig ugn.
Varning för sockeln däremot. Man kan "extrautrusta" spisen med en sockel som ser rätt ok ut på bild, men är fullständigt kass i verkligheten. Plastig, dyr och lossnar hela tiden om man ska sammanfatta det snällt.

HakanJ - tur att vi inte blivit färdiga att köpa sockeln!

Det är ju mycket som är en smaksak. Med två ugnar kan man göra stek och klyftpotatis samtidigt. Det är bra, men inget jag gör jätteofta. Rostfritt är i mitt tycke bra till diskbänkar. Där fyller det en funktion, men är inte jättesnyggt för det. På spisar och kylskåp mm är det i mitt tycke bara fult utan att fylla någon funktion. Induktionshäll är trevligt, men frågan är om det passar i din budget. Personligen har jag som ett absolut krav att plattornas effekt regleras med vred och inte med touchknappar. En infälld häll må bli snyggare med touchknappar, men det är extremt opraktiskt när man lagar mat.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.