2 145 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Happy Birthday to you...
Sida 1 av 2
Hej
Vet inte om detta inlägg passar här i så fall lås tråden...
Jag planerar att köpa en ny spis i present till frugan när hon fyller jämt (snälla lägg nu inga "kvinnans-plats-i-köket" värderingar i detta).
Då det inte är varje dag man tittar på vitvaror behöver jag lite starthjälp och råd/synpunkter.
Det har ju en tid varit väldigt populärt med rostfritt, gråa och svarta vitvaror. Gäller detta fortfarande eller är det på väg tillbaka mot vitt igen? Börjar se mer och mer vitt i reklambladen? Personligen tycker jag det ser propert ut med rostfritt, typ denna http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/elektro-helios-sk6505sx. Vad är trenden? Ska man ha vitt igen? Övriga vitvaror hemma är vita just nu
Vilka märken gäller idag, det finns ju massa "stylade" märken som Gram och Gronje, men funkar de även på insidan?
Berätta gäna hur ni tänkte då ni köpte/bytte spis. Vad är "must have" och "nice to have"? Rekommendationer?
Mina/våra krav är 400V, 60cm, fristående (tyvärr), glaskeramikhäll, varmluftsugn, "snygg", lätt att göra ren, räcke nog med en ugn men övertyga mig gärna, kännt märke, under 9000 SEK (5000-8000 typ).
Tack på förhand
Vet inte om detta inlägg passar här i så fall lås tråden...
Jag planerar att köpa en ny spis i present till frugan när hon fyller jämt (snälla lägg nu inga "kvinnans-plats-i-köket" värderingar i detta).
Då det inte är varje dag man tittar på vitvaror behöver jag lite starthjälp och råd/synpunkter.
Det har ju en tid varit väldigt populärt med rostfritt, gråa och svarta vitvaror. Gäller detta fortfarande eller är det på väg tillbaka mot vitt igen? Börjar se mer och mer vitt i reklambladen? Personligen tycker jag det ser propert ut med rostfritt, typ denna http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/elektro-helios-sk6505sx. Vad är trenden? Ska man ha vitt igen? Övriga vitvaror hemma är vita just nu
Vilka märken gäller idag, det finns ju massa "stylade" märken som Gram och Gronje, men funkar de även på insidan?
Berätta gäna hur ni tänkte då ni köpte/bytte spis. Vad är "must have" och "nice to have"? Rekommendationer?
Mina/våra krav är 400V, 60cm, fristående (tyvärr), glaskeramikhäll, varmluftsugn, "snygg", lätt att göra ren, räcke nog med en ugn men övertyga mig gärna, kännt märke, under 9000 SEK (5000-8000 typ).
Tack på förhand
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Glöm inte stekpannan som komplement och en hjälm till dig 
Köp en men som en gemensam "present" och bjud ut henne på middag istället!
Ett presentkort till någon butik som hon uppskattar.
Finns ingen kvinna som uppskattar en spis i present.
Skulle du bli glad över en spis i present?
Visst vore det trevligt med en middag istället eller en SPA helg för er båda?
Gå in och titta på tester som har gjorts på de olika märkena.
Du kan söka på test+spishäll så får du några sidor med tester.
Glaskeramikhäll absolut det bästa, lätt att rengöra, har själv Cylinda och den har fungerat bra. Miele är ett bra märke också.
Köp en men som en gemensam "present" och bjud ut henne på middag istället!
Ett presentkort till någon butik som hon uppskattar.
Finns ingen kvinna som uppskattar en spis i present.
Skulle du bli glad över en spis i present?
Visst vore det trevligt med en middag istället eller en SPA helg för er båda?
Gå in och titta på tester som har gjorts på de olika märkena.
Du kan söka på test+spishäll så får du några sidor med tester.
Glaskeramikhäll absolut det bästa, lätt att rengöra, har själv Cylinda och den har fungerat bra. Miele är ett bra märke också.
Redigerat:
Trodde jag sa att jag inte ville ha några "vem vill ha en spis" kommentarer 
Jag förstod känsligheten i ämnet...
Jo, vi skall ut på middag, övernattning, dans och galej också. Har testat SPA-grejjen men det va inget för henne. Presentkort funkar bra men det blir så opersonligt på något sätt. Visst blir det en gemensam "pryl" men samtidigt något som varar och används.
Jag har kollat runt på tretti, prisjakt mm men ville få lite synpunkter från detta forum med.
Jag förstod känsligheten i ämnet...
Jo, vi skall ut på middag, övernattning, dans och galej också. Har testat SPA-grejjen men det va inget för henne. Presentkort funkar bra men det blir så opersonligt på något sätt. Visst blir det en gemensam "pryl" men samtidigt något som varar och används.
Jag har kollat runt på tretti, prisjakt mm men ville få lite synpunkter från detta forum med.
Jag tycker det är viktigt att veta vad man vill ha ut av sin spis. När vi hade gått igenom våra gemensamma krav så fick vi bara en spis att välja på. När man nu köper en ny spis ska man se till att få de funktioner man vill ha.
I vårt fall var det som så att jag ville ha två ugnar - gärna en med varmluft och maken ville ha induktionshäll. Och då fanns det bara en kvar. För vår del blev det en sådan här.

En Electrolux EKC60760X
Det finns så mycket nya funktioner så jag tycker man ska tänka på dem först och sedan se vad det finns att välja på. Det är i och för sig lätt att säga att "Vi använder bara vanliga funktioner", men faktum är att när man har tillgång till nya funktioner så vänjer man sig snart och har svårt att vara utan dem.

En Electrolux EKC60760X
Det finns så mycket nya funktioner så jag tycker man ska tänka på dem först och sedan se vad det finns att välja på. Det är i och för sig lätt att säga att "Vi använder bara vanliga funktioner", men faktum är att när man har tillgång till nya funktioner så vänjer man sig snart och har svårt att vara utan dem.
Redigerat:
Vi köpte också en sån som AstaS och den är helt fantastisk. Snabb som attsingen och termometer-möjligheter i båda ungnarna är helt suveränt.
Det följde även med en massa plåtar vilket man inte får med en billig ugn.
Varning för sockeln däremot. Man kan "extrautrusta" spisen med en sockel som ser rätt ok ut på bild, men är fullständigt kass i verkligheten. Plastig, dyr och lossnar hela tiden om man ska sammanfatta det snällt.
Det följde även med en massa plåtar vilket man inte får med en billig ugn.
Varning för sockeln däremot. Man kan "extrautrusta" spisen med en sockel som ser rätt ok ut på bild, men är fullständigt kass i verkligheten. Plastig, dyr och lossnar hela tiden om man ska sammanfatta det snällt.
Det är ju mycket som är en smaksak. Med två ugnar kan man göra stek och klyftpotatis samtidigt. Det är bra, men inget jag gör jätteofta. Rostfritt är i mitt tycke bra till diskbänkar. Där fyller det en funktion, men är inte jättesnyggt för det. På spisar och kylskåp mm är det i mitt tycke bara fult utan att fylla någon funktion. Induktionshäll är trevligt, men frågan är om det passar i din budget. Personligen har jag som ett absolut krav att plattornas effekt regleras med vred och inte med touchknappar. En infälld häll må bli snyggare med touchknappar, men det är extremt opraktiskt när man lagar mat.
Erik
Erik
