Har kaklat köket med mosaik-kakel och det är enormt många springor som ska fyllas med fog, sagt och gjort men en del fog letade sig ut på själva kakelytan.

Frågan är hur man gör rent det nu?
Själva kaklet i sig har lite struktur så att det har även letat sig ner i springorna där det är svåråtkomligt.

savio skrev:
Har kaklat köket med mosaik-kakel och det är enormt många springor som ska fyllas med fog, sagt och gjort men en del fog letade sig ut på själva kakelytan.

Själva kaklet i sig har lite struktur så att det har även letat sig ner i springorna där det är svåråtkomligt.
Vet inte om jag missupfattar frågan men självklart kommer det fog på mosaiken/kaklet när man fogar?
Överflödet tvättar man av med lämplig svamp efter 10-30 minuter efter fogning.

RobZombie skrev:
Vet inte om jag missupfattar frågan men självklart kommer det fog på mosaiken/kaklet när man fogar?
Överflödet tvättar man av med lämplig svamp efter 10-30 minuter efter fogning.
Okej, fogningen gjordes för 1 dygn sen så nu är det torkat.
Han som gjorde fogningen tvättade väl efter sig men kanske inte tillräckligt noga.

Hur gör jag nu när det har torkat då?

Skrapa bort?

Consensus skrev:
Skrapa bort?
Precis, det är det vi provar med men det är svårt att skrapa bort där de har letat sig in i strukturen så att säga.
Jag undrar vad för redskap man använder där?

Det finns medel som löser upp fogen som du kan spruta på. Sedan kan du borsta med en grov borste för att komma ner i håligheterna.

/N

T
Du får ta och köpa syra eller klinkerrens, se bara till att mätta fogarna med vatten innan, annars kan dom förstöras.

niblom skrev:
Det finns medel som löser upp fogen som du kan spruta på. Sedan kan du borsta med en grov borste för att komma ner i håligheterna.

/N
Är inte risken då att all fog löses upp om man sprutar på det medlet? Dvs även den mellan plattorna som ska vara kvar?

tank77 skrev:
Du får ta och köpa syra eller klinkerrens, se bara till att mätta fogarna med vatten innan, annars kan dom förstöras.
Mätta fogarna innebär att jag ska spruta på vatten innan?

savio skrev:
Okej, fogningen gjordes för 1 dygn sen så nu är det torkat.
Han som gjorde fogningen tvättade väl efter sig men kanske inte tillräckligt noga.

Hur gör jag nu när det har torkat då?
Ja du får väl ta och ringa den som gjort det och klaga.;)

tank77 skrev:

Jag har de senaste dagarna kämpat med bomullstrassel men det går inte så bra, jag kommer inte igenom på djupet och får bort den intorkade fogen.

Ska man testa med klinkerrent? Är det isf med vanlig svamp man applicerar det?

Mätta fogarna med vatten innan, innebär det att jag ska spruta vatten över alla fogar i princip eller?

I någon annan tråd nämndes mässingborste, vad tror ni om det?
Vart köper man en mässingborste?

savio skrev:

Svinto ar ratt effektivt, helst den som inte loddrar... sv.wikipedia.org/wiki/Svinto
dock sa vet jag inte du kommer at strukturerat kakel med det.

Plattsattaren jag pratade sa att det repar kaklet, det ar daremot inget jag markt.

Är det en plattsättare som fogat jobbet? isf hade jag reklamerat jobbet, det är ett rent Helvete o få bort fog som brännt klart. syra är det enda som funkar förutom mekanisk nötning. alternativet är att kakla ett nytt lager ovanpå o inte göra samma misstag en gång till.

Det är en plattsättare som gjort jobbet ja men att prata med en hantverkare är ju som att prata med en stum (ska inte dra alla över samma kam iof).
Att reklamera är nog ingen idé.

Alternativen som jag har nu är med andra ord:
1. Svinto (som inte löddrar)
2. Mässingborste
3. Klinkerrent (med vatten-mättade fogar innan)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.