Kök
FredrikoKarl: Har sökt efter tester på grillhällar men inte kunnat hittat någon. Är det någon här som har en grillhäll? Erfarenhet? Bättre än gjutjärnspanna med grillyta?
Consensus: Marmoleum är väl limmat på mdf, dvs trä. Lätt att lägga och snyggt om vill ha mönster. Skarvarna blir skyddade mot vattenspill om man använder Clickguard i samband med läggningen.
freka586: Vi överväger att bygga kök med Marbodal Torö matt vit/ek som grund. Just den matta luckan är jag nyfiken på om forumet har erfarenheter av? Jämfört med en traditionell, blankare lucka känns ytan väldigt annorlunda. Blir det skitigare än en vanlig, slät, helvit lucka? Svårare att hålla ren? Utseendemässigt tycker jag modellen är toppen, men är osäker på om det finns praktiska
AstaS: Det finns massor av trådar om Diapol - gör en sökning så hittar du dem.
Zojx: Jag hade nog övervägt att ha åtminstone spishällen på köksön istället för som du placerat den, på det traditionella sättet mot en vägg. Det blir mycket mer socialt att kunna laga mat vid en öppen yta, och trenden verkar mer och mer gå åt det hållet. Som de andra skrivit, så kan det kännas lite för mycket att ha barstolar precis bredvid köksbordet. Dock skulle de kunna fylla en
nela: Finns inte som standard, men ska inte vara något problem att tillveerka sånt. (kolla, du fick ett PM i din profil)
malinahlen: En Gävletjej som är suverän på sånt är Lena Björklund på i&i (www.iochi.se). Hon har hur mycket bra idéer som helst, och även bra kontakter med duktiga hantverkare av olika slag. Hon kan göra allt från bara ta fram idéer till att projektleda till färdigt resultat medan ägarna är bortresta. Stockholm kanske ligger utanför hennes geografiska område, men det borde krylla av
nela: Virrvar tycker jag också är snyggt, annars vit, absolut inte svart (tänk på dammet!!!). Eller varfrör inte rostfritt?
nela: Använd sökfunktionen här i forum, det finns massvis med information om olika leverantörer på måttbeställda rostfria diskbänkar. Du kan använda precis vilket märke du vill på rostfria diskbänkar till ditt IKEA-kök. Det är endast dina krav på kvaliten och prislappen du behöver ta ställning till. Skrivs mycket om rostfria diskbänkar t ex här. Men som sagt finns det massvis med
torke1: Har inte själv sådan ugn, men kan det ha med montaget att göra? Att man får resonans i skåpet om man monterar den på vissa sätt?
cheetah1: Det går väl ner nån form av slang ner till skålen ovanför kompressorn, eller liknande, det kanske sitter en massa äckligt jox i den..
Paul-Staffanstorp: Har du inga skåp alls på samma vägg...? Har du några skåp en bit ifrån fläktens placering kan du ju annars bygga en form av låda där du eventuellt kan fälla in spotlights också... Typ nedan, fast de på just den bilden har ganska nära mellan skåpen. Det fungerar ju även om man har långt mellan dem. [bild]
anders80: Svart kompaktlaminat, ca 1,2cm tjock. Finns hos Kivk. Riktigt snyggt! http://www.kvik.com/se-SE/kok/products/mano_hogglans/mano_hogglans_sort_laminat
hark: Lägg en självhäftande plastfolie under, finns hos närmaste skyltfirma.
bullerbybo: 1700-talskök existera knappt. De hade inga särskilda kök då, nån hängkittel i öppna spisen typ. Köksskåp kom senare, runt sekelskiftet. Bra idéer om f'ärgval finns i tex "så renoveras torp och gårdar" eller vad den nu heter. Byggnadsvårdsbutiker brukar ha bra färgkartor över gamla färgpigment.
LSN: Fräs ett spår 6 mm brett och 8-10 mm djupt och nåta med svart nåtning. Om du inte kan ta loss skivorna så du kommer åt med fräsning längst in kan du använda "japansåg" och stämjärn för den biten, men det tar tid att få det snyggt. Annars är kanske Paul-Staffanstorps kommentar rätt , börja om från början. mvh P-O
hanli755: Tack Gurravasa. Jag blir mer och mer övertygad om att vi ska placera spisen i hörnet. Nu fattas bara att vi skriver på kontraktet också... :-)
anders80: [citat] Snyggt ! Hur ser det ut på insidan, går kablaget till spottarna synligt där ?
kamrate: [citat] *ler* Ja, fast det är ju skillnad på lagring och förvaring till vardags. Ett enklare matvin kan nog överleva några dagar i rumstemperatur. Vännerna är inte sådana att de imponeras av vinställ är jag rädd.. Hjärtats ljus har jobbat som sommelier i många år, så det lär inte bli jag som bestämmer var vinet skall bo, oavsett hur jag bygger.. Jag tänker mig ett par hyllor
kamrate: [citat] Du glömmer att man inte äger sin bostadsrätt. Styrelsen kan mycket väl tvinga dig att ha en viss typ av ventilationsdon. Snygga ventilgaller i all ära, men de kan rubba luftflödet som är noggrannt intrimmat.
viceman: Hej, Är så att vi håller på och fräschar upp vårt gamla kök lite. Byter bla handtag, kakel, ugn spis, tapet. Men stommar och luckorna får vara kvar. Problemet är att på ena sidan av köket är ca 1m av ljuslisten (den som sitter under överskåpen och döljer lampor etc...) ersatt av någon gammal radio/lampa. Den är jätteful och vi vill ha bort den. Tror ni det går att hitta något
TorOdd: Tack för alla svar! Vi har i allafall beställt en fläkt, så får vi se om/hur det ser ut att kunna lösas...
Jan-Å: Köp en matta på IKEA och rulla ut över julen, garanterat enklare och billigare. Jag har som sagt rivit ett par kök från 60-talet och dom var inte bara att lyfta, satt fast i väggen med rätt många stora spik. Ett nytt kök står på ben som kan justeras i höjdled iofs så en nivåskillnad på golvet går att hantera om Du skulle lägga ett golv nu mot sockeln men är sockeldjupet så som
evotec: Nu e affären nästan i hamn. Ska skriva kontrakt till veckan. Får åka och ta några exakta mått och börja rita.
larka742: Hej, ska fixa till kakel över spisen och köksbänken. Jag har ett gammal hus och det går gamla elkablar på utsidan av väggen. Min fråga är relaterad till kabeln uppe vid taket. Kan jag bara låta den vara kvar och spackla över den? Att lägga in den i väggen går inte då det är murstocken jag ska kakla in. Att flytta den känns också onödigt, tror tom att att det blir snyggare om den
M-T: Vad är det för skillnad på ett helintegrerat och ett halvintegrerat kylskåp? Har hört att volymen ska vara mycket mindre på dessa som går att bygga in än vanliga. Stämmer det? Tänkte mig att köpa ett vanligt kylskåp (ca 180 cm) men med dörr som går att bygga på. Kan bara inte förstå varför volymen skulle vara mindre än på ett med vanlig dörr.... Någon som kan hjälpa en
boken69: Hej, någon som har satt in en Mora Izzy C+ i sitt kök? funkar det bra eller strular den? mvh/Bo